  • 1. Data: 2008-03-27 20:47:05
    Temat: Faktura VAT + przeniesienie praw autorskich
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

    Po raz pierwszy będę wystawiał fakturę VAT na sesję fotograficzną.
    Chciałbym, żeby na niej było zawarte przeniesienie praw autorskich.
    Załóżmy, że sesja kosztuje 10zł, 10 zdjęć.
    Czy np. umieszczenie dwóch pozycji na fakturze:
    1. Wykonanie 10 zdjęć - 1zł
    2. Przeniesienie praw autorskich 10 zdjęć - 9zł
    Byłoby odpowiednie? Czy też trzeba podpisywać jakieś osobne umowy?

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

  • 2. Data: 2008-03-27 21:33:47
    Temat: Re: Faktura VAT + przeniesienie praw autorskich
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Mar 2008, =Marcos= wrote:

> [...]
    > 2. Przeniesienie praw autorskich 10 zdjęć - 9zł
    > Byłoby odpowiednie? Czy też trzeba podpisywać jakieś osobne umowy?

    IMVHO:
    1. Jeśli nie ma (a nie ma) powodów, aby *musiały* być osobno wyceniane
    poszczególne czynności, to szkoda fatygi. "Wykonanie zdjęć wraz
    z przeniesieniem praw". Przez "powód" rozumiałbym np. przypadek
    kiedy sprzedaż rzeczy (odbitki) podlegałaby innej stawce niż
    sprzedaż prawa (a pewnie szpece od prawa i tak kazaliby toto
    określać *łącznie*).
    2. Jak ktoś bardzo chce osobno liczyć odbitki (bo to *może* być
    uzasadnione, choćby tak: "mam taki cennik" :P) to stosowałbym
    właśnie takie określenie (znaczy "odbitka"), aby było jasne
    że chodzi o wartość rzeczową. No chyba że miało chodzić
    o "robienie zdjęcia" w rozumieniu "ustawianie modela, światła,
    kadrowanie itepe", ale IMO ta cena jest już zawarta w sprzedawanym
    prawie.
    3. Umowa powinna być, ale bynajmniej *nie* z powodu VAT!
    Otóż dowolną formą, na przykład nie podpisaną kartką papieru
    (taką jak prawidłowa faktura :P) zawierającą treść, można przekazywać
    *wyłącznie* prawo do używania, czyli zawierać umowę "zwaną licencją"
    (jak chce ustawa).
    Przekazanie innych praw majatkowych wymaga formy pisemnej,
    czyli podpisania na papierze, i dla zapobieżenia wątpliwościom
    ten podpis *nie powinien* sugerować że jest czym innym
    niż "stwierdzeniem umowy o prawo" - żeby potem nie było
    że "podpisałem fakturę, ale myślałem że dokumentuje ona
    licencję" :P
    Skoro to jest "sesja", to IMO trzeba uregulować (umownie)
    trzy rzeczy:
    - prawo do zdjęcia
    - prawo utworów zależnych (ono MUSI być wyrażone OSOBNO,
    patrz ustawa!), bo a nuż będzie spór czy *album* z tymi
    zdjęciami może wydać zamawiający czy fotograf :P (ale
    tu o swój interes powinien dbać płacący)
    - prawa modela do wizerunku.

    Jakby na mnie padło, to w roli fotografa brałbym bezwzględnie
    albo oświadczenie modela, albo oświadczenie płacącego za
    sesję że ma zgodę modela na dysponowanie wizerunkiem, żeby
    nie znaleźć się miedzy młotem i kowadłem "przecież mi
    fotograf sprzedał prawa, w tym do publikacji, więc domniemałem
    że ma zgodę modela na rozpowszechnianie wizerunku" :P

    FYI: przejrzyj archiwa pl.soc.prawo oraz *.foto i .foto.cyfrowa

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-03-27 23:21:04
    Od: "=Marcos=" <m...@w...NOSPAMNOSPAM.info>

> [...]
    > kiedy sprzedaż rzeczy (odbitki) podlegałaby innej stawce niż
    > sprzedaż prawa (a pewnie szpece od prawa i tak kazaliby toto

    Na pewno nie ma różnych stawek? Gdzieś w archiwach grup jak i artykułów na
    różnych stronach typu "Monitor Podatkowy" czy jak mu tam wyczytałem, że na
    wykonanie zdjęć jest 22% VAT, a na przeniesienie praw autorskich 7% VAT
    (ponoć pod warunkiem, że przeniesienie praw autorskich nie jest jedyną
    pozycją na fakturze).
    Zasady odnośnie model release itp. znam. Akurat sesja, która będzie
    fakturowana na firmę dotyczy opatentowanych przedmiotów dostarczonych przez
    zleceniodawcę.

    --
    Marcos
    [Marek Ślusarczyk]

  • 4. Data: 2008-03-28 14:20:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Mar 2008, =Marcos= wrote:

> [...]
    > wykonanie zdjęć jest 22% VAT, a na przeniesienie praw autorskich 7% VAT
    > (ponoć pod warunkiem, że przeniesienie praw autorskich nie jest jedyną

    W ustawie jest zapis o 7% VAT w przypadku:
    1) dostawy dzieł sztuki dokonywanej:
    a) przez ich twórcę lub spadkobiercę twórcy,
    [...]
    ...to prawda, więc nie zajmuję stanowiska.
    IMVHO słowo "dzieło" stanowi przesłankę do uznania, że idzie
    o *materializację* utworu, czyli ową "rzecz sprzedawaną razem z prawem".
    Akurat fotografia, ze względu na dobrze opanowaną prezentację płaskich
    treści, aktualnie stanowi przykład utworu w którym doskonale da się
    oddzielić "treść" od jej "wykonania", a fotografia cyfrowa w której
    "treść" jest powielalna bezstratnie nadaje się na model oddzielania
    "treści" od jej "utrwalenia" lub "ustalenia".
    Niemniej popatrzmy na to tak: masz rzeźbę. Jaką część chciałbyś
    przepisać "prawu" a jaką "rzeczy"?
    Z tego powodu mamy argumenty za "niepodzielnością" stawki, czyli
    uznaniem, iż twórca powinien dawać 7% "za całokształt" (i stąd
    moja wzmianka, że szpece tak powiedzą).

    Przeciw przemawia czysto usługowy charakter powielania....

    > Zasady odnośnie model release itp. znam.

    :)

    pzdr, Gotfryd