  • 1. Data: 2003-03-04 18:54:38
    Temat: Faktura importowa - wymogi?
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Witajcie :)

    Bede mial przyjemnosc po raz pierwszy importowac.
    W zwiazku z tym mam pytanie - jakie wymogi musi
    spelnic f-ra wystawiona przez sprzedawce na peryferia
    komputerowe, zebym nie mial problemow na granicy?

    Bedzie oczywiscie pelna nazwa firmy z adresem i NIPem.
    "Country of origin" towaru, specyfikacja towaru itp.
    Jaki moge popelnic blad?

    Z gory dzieki za uwagi.

  • 2. Data: 2003-03-04 19:07:34
    Temat: Re: Faktura importowa - wymogi?
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Nie wiem czy to ma znaczenie - towar bede przywozil
    osobiscie (autem).

  • 3. Data: 2003-03-04 23:17:50
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    > Nie wiem czy to ma znaczenie - towar bede przywozil
    > osobiscie (autem).

    Mi się od czasu do czasu do czegoś przyczepiają. Ostatnio:
    a) waluta na fakturze było "EU", a powinno być "EUR".
    b) była tylko nazwa własna produktu, a nie opis (coś w rodzaju "Toyota"
    zamiast "samochód Toyota")
    c) koszty transportu zawarte na fakturze nie określały jakiego odcinka trasy
    dotyczą.

    Większość tych "błędów" da się załatwić za pomocą faksu od exportera.
    Pamietaj, ze zagraniczny dokument nie jest "faktura" w rozumieniu polskiego
    prawa i nie musi spelniac wymagan rozporzadzenia o VAT dot. faktur VAT (np.
    NIP nie jest potrzebny).

    Tak wogóle (wychodzac poza Twoje pytanie) to radzę:
    a) nie kupować za granicą jeśli można w Polsce,
    b) jeśli kupować to "prywatnie" a nie na firmę i uniknąc procedur celnych
    c) jeśli trzeba na firmę - skorzystac z posrednictwa spedytora
    d) jesli clić to z kumatą Agencją Celną; jesli tego dotychczas nie robiles,
    to bardzo watpie, czy uda Ci sie samemu wypelnic poprawnie SAD, deklaracje
    wartosci celnej itp. (jesli chcesz sie doksztalcic poczytaj Kodeks celny
    plus taryfe celna plus rozporzadzenie w sprawie SAD wraz z instrukcja)
    e) jechać przez takie przejscie graniczne gdzie robią odprawę ostateczną (i
    liczyć, ze sie na nia zgodza). Inaczej zrobią Ci "tranzyt" - poniesiesz
    koszty oplombowania towaru, dwukrotnego wypelniania papierkow i stracisz 2
    dni w Urzedzie Celnym wewnetrznym,
    f) pamietaj, ze odprawa towarów nie na wszystkich przejsciach odbywa sie we
    wszystkie dni tygodnia przez 24 godziny; na przejsciu musisz podjechac na na
    tzw. terminal, a czasami wrecz ustawic sie w kolejce za tirami
    g) pamietaj o wszystkich dokumentach - nip, regon, wpis do ewidencji, kasa
    na zabezpieczenie naleznosci celnyco - podatkowych.

    W sumie makabreska, jaką przechodzę na granicy gdy chcę zaoszczedzic i sam
    wiozę towar stanowi dla mnie jeden z niewielu argumentow na rzecz UE.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 4. Data: 2003-03-05 07:31:23
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Mi się od czasu do czasu do czegoś przyczepiają. Ostatnio:
    > a) waluta na fakturze było "EU", a powinno być "EUR".

    OK Tak wlasnie jest

    > b) była tylko nazwa własna produktu, a nie opis (coś w rodzaju "Toyota"
    > zamiast "samochód Toyota")

    Rozumiem, ze opisy w jezyku wystawiajacego, w tym wypadku Niemiecki?
    Tlumaczenie dopiero na uzytek US?

    > c) koszty transportu zawarte na fakturze nie określały jakiego odcinka
    trasy
    > dotyczą.

    Wioze sam, wiec kosztow nie ma.

> [...]
    polskiego
    > prawa i nie musi spelniac wymagan rozporzadzenia o VAT dot. faktur VAT

    Tak, wiem ten NIP "z przyzwyczajenia" ;)

    > Tak wogóle (wychodzac poza Twoje pytanie) to radzę:
    > a) nie kupować za granicą jeśli można w Polsce,

    Za duza roznica w cenie.

    > b) jeśli kupować to "prywatnie" a nie na firmę i uniknąc procedur celnych

    Troche za drogi sprzet, poza tym clo zero procent...

    > c) jeśli trzeba na firmę - skorzystac z posrednictwa spedytora

    Za delikatny towar, poza tym musze ostatecznie sprzedzic przed
    odbiorem.

> [...]
    > wartosci celnej itp. (jesli chcesz sie doksztalcic poczytaj Kodeks celny
    > plus taryfe celna plus rozporzadzenie w sprawie SAD wraz z instrukcja)

    Oczywiscie skorzystam z uslug Agencji Celnej.

> [...]
    > koszty oplombowania towaru, dwukrotnego wypelniania papierkow i stracisz 2

    Nie strasz...

> [...]
    > g) pamietaj o wszystkich dokumentach - nip, regon, wpis do ewidencji, kasa
    > na zabezpieczenie naleznosci celnyco - podatkowych.

    OK

    > W sumie makabreska, jaką przechodzę na granicy gdy chcę zaoszczedzic i sam
    > wiozę towar stanowi dla mnie jeden z niewielu argumentow na rzecz UE.

    Zgadzam sie :)

  • 5. Data: 2003-03-05 09:09:05
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Rozumiem, ze opisy w jezyku wystawiajacego, w tym wypadku Niemiecki?
    > Tlumaczenie dopiero na uzytek US?

    Tłumaczenia - na szczescie - nie są potrzebne. A rachunki w jezyku
    eksportera.

    > trasy
    >
    > Wioze sam, wiec kosztow nie ma.

    Dobrze, że nie ma na fakturze. Ale - w celu ustalenia wartości celnej musisz
    samodzielnie okreslić koszty transportu jakie poniosłeś i wpisać w
    odpowiednią rubrykę SAD-u.

    > Troche za drogi sprzet, poza tym clo zero procent...

    Pewnie stawka konwencyjna... To jeszcze sprawdź, czy deklaracja o
    pochodzeniu na fakturze (masz taką???) brzmi dokładnie tak jak w
    rozporządzeniu oraz, że jest opatrzona pieczątką i podpisem eksportera oraz
    datą.

    > (i
    >
    > Nie strasz...

    Omijaj Świecko. A tak wogóle to podzwoń najpierw po agencjach celnych i
    spróbuj się wywiedzieć, gdzie Ci mogą zrobić ostateczną i kiedy (np. w
    sobotę po południu graniczy to z cudem gdziekolwiek).

    Acha, jak powyżej (zdaje się) 800 Euro to musisz mieć jeszcze SAD eksportera
    do odprawy wywozowej z UE.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 6. Data: 2003-03-05 09:17:23
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Dobrze, że nie ma na fakturze. Ale - w celu ustalenia wartości celnej
    musisz
    > samodzielnie okreslić koszty transportu jakie poniosłeś i wpisać w
    > odpowiednią rubrykę SAD-u.

    Powaznie?
    To tylko koszta paliwa...

> [...]
    > pochodzeniu na fakturze (masz taką???) brzmi dokładnie tak jak w
    > rozporządzeniu oraz, że jest opatrzona pieczątką i podpisem eksportera

    HMM "Deklaracja" na fakturze brzmi dokladnie tak:
    "towar jakis tam, szt 1.
    Country of origin - JAPAN" i tyle. Wystarczy?

    Oczywiscie na f-rze bedzie podpis, data, pieczatka, czy cokolwiek innego ;)

> [...]
    > spróbuj się wywiedzieć, gdzie Ci mogą zrobić ostateczną i kiedy (np. w
    > sobotę po południu graniczy to z cudem gdziekolwiek).

    Podzwonie.

    > Acha, jak powyżej (zdaje się) 800 Euro to musisz mieć jeszcze SAD
    eksportera
    > do odprawy wywozowej z UE.

    SHIT. A co to za badziewie?

  • 7. Data: 2003-03-05 09:52:04
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    > musisz
    >
    > Powaznie?
    > To tylko koszta paliwa...

    Poważnie. Jeśli stawka celna i podatek VAT to 0% to i tak nie ma to na nic
    wpływu, ale MUSI być. Jeśli będzie inna stawka - to wówczas te koszty
    (tradzę wpisywac rzetelnie - mogą zakwestionować) powiększają podstawę
    naliczania cła i VATu.

    > oraz
    >
    > HMM "Deklaracja" na fakturze brzmi dokladnie tak:
    > "towar jakis tam, szt 1.
    > Country of origin - JAPAN" i tyle. Wystarczy?

    Niestety nie. W celu zastosowania stawki preferencyjnej (a nie konwencyjnej
    jak napisałem poprzednio) na fakturze musi znaleźć się "magiczna" formułka:
    http://www.celsped.pl/przepisy/pochodzenie/zalacznik
    i_preferencyjne/nr3.doc

    Acha, wydaje mi się, że rachunek w języku japońskim nie przejdzie ;-).

    > eksportera
    >
    > SHIT. A co to za badziewie?

    Taki SAD po niemiecku (francusku/angielsku - zakladam, ze to nie bedzie
    jednak Japonia). Ale procedura w tym wypadku jest prosta. Idziesz do
    niemieckiej odprawy celnej z tym SAD-em oraz fakturą zakupu - oni tam
    przystawiają pieczątki i po krzyku. Nie jestem pewny, czy tego etapu nie da
    się po prostu pominąć - to chyba służy temu, żeby eksporter mógł nie
    naliczać swojego VAT-u do ceny.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 8. Data: 2003-03-05 10:00:26
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > wpływu, ale MUSI być. Jeśli będzie inna stawka - to wówczas te koszty
    > (tradzę wpisywac rzetelnie - mogą zakwestionować) powiększają podstawę

    Moge po prostu wyliczyc droge na terenie Niemiec * spalanie * srednia
    cena paliwa i wpisac do rubryki?

> [...]
    konwencyjnej
    > jak napisałem poprzednio) na fakturze musi znaleźć się "magiczna"

    F-ra bedzie po niemiecku.
    Czy te "magiczne formulka" moze byc na niej po angielsku?

    Dokladnie jest tak, ze kupuje uzywany sprzet "made in Japan"
    od firmy niemieckiej...

    > Acha, wydaje mi się, że rachunek w języku japońskim nie przejdzie ;-).

    :)

> [...]
    da
    > się po prostu pominąć - to chyba służy temu, żeby eksporter mógł nie

    Firma, ktora mi sprzedaje towar raczej nie bedzie miala o tym pojecia -
    to po prostu zwykla agencja reklamowa, od ktore kupuje sprzet.
    F-re juz mam z VATem i nie chcilbym komplikowac sprawy sprzedawcy.

  • 9. Data: 2003-03-05 10:19:45
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    > Moge po prostu wyliczyc droge na terenie Niemiec * spalanie * srednia
    > cena paliwa i wpisac do rubryki?

    Tak to trzeba będzie zrobić, pewnie napiszesz oświadczenie (może być ręcznie
    na kartce) - w Agencji Celnej powinni Ci z tym pomóc.

> [...]
    > Czy te "magiczne formulka" moze byc na niej po angielsku?
    > Dokladnie jest tak, ze kupuje uzywany sprzet "made in Japan"

    Może być po angielsku. Miałem gdzieś też wersję niemiecką, dziwne, że w tym
    załączniku jej nie ma. Sprawdź jednak w Taryfie Celnej, z czego wynika to 0%
    cła i czy stosuje się to wobec towarów pochodzących (= wyprodukowanych) z
    Japonii.

> [...]
    > to po prostu zwykla agencja reklamowa, od ktore kupuje sprzet.
    > F-re juz mam z VATem i nie chcilbym komplikowac sprawy sprzedawcy.

    Raz tego nie miałem to niemiecki celnik machnął ręką. Poza tym zawsze mam,
    więc nie odpowiem Ci ze 100% pewnością. W każdym większym miejście jest
    telefoniczna informacja celna - zadzwń i zapytaj.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 10. Data: 2003-03-05 14:46:31
    Od: "QBA" <n...@p...onet.pl>

    na fakturze musi znaleźć się "magiczna"

    http://www.celsped.pl/przepisy/pochodzenie/zalacznik
    i_preferencyjne/nr3.doc

    Po niemiecku ? na niemieckich fakturach jest taka pieczątka:

    Der Ausführer der Waren, auf die sich
    dieses Handelspapier bezieht, erklärt,
    daß diese Waren, soweit nicht anderes
    angegeben, präferenzbegünstigte EU