  • 1. Data: 2004-01-08 22:41:45
    Temat: Faktura zaliczkowa
    Od: "Michal Z." <m...@s...com.pl>

    Moj dostawca zostawil mnie na lodzie - najpierw kazal mi zaplacic zaliczke
    (okolo 63% kwoty brutto), potem obiecal, ze wystawi fakture za zamowiony
    towar jeszcze w grudniu, a faktycznie wystawil w styczniu 2004.

    Poniewaz z drugiej strony, moj klient naciskal, aby otrzymac fakture w
    grudniu, to poprosilem aby wplacil mi ta zaliczke, przelalem ja potem na
    konto dostawcy, a na koniec grudnia, kiedy nie moglem doczekac sie faktury
    od dostawcy spreparowalem ja u siebie w systemie i wystawilem fakture
    sprzedazy towaru dla klienta.

    Oczywiscie dostawca towaru wystawil mi fakture sprzedazy dopiero w styczniu
    i twierdzi, ze nie moze tego zmienic, poniewaz mu system na to nie pozwala.

    Teraz mam problem. Wystawilem (nieslusznie) fakture klientowi na towar
    ktorego nie mialem i co gorsza nie mialem tez faktury zakupu na niego.

    Z dostawca ustalilem, ze jedynie moze mi wystawic fakture zaliczkowa z data
    grudniowa, co pozwala (jak twierdzi) na odliczenie VATu w danym miesiacu.

    Prosze o pomoc, co w takiej sytuacji byscie zrobili?
    1. Wycofac moja fakture od mojego klienta?
    2. Tez dac mu fakture zaliczkowa?
    3. Jesli tak z pkt 2., to jak taka faktura zaliczkowa powinna wygladac i czy
    na jej podstawie klient moze sobie odliczyc tez czesc podatku dochodowego?
    4. Ile VATu klient moze sobie odliczyc, jesli dajmy na to wplacil mi 54%
    wartosci faktury brutto?

    Z gory dziekuje za wyjasnienia i pozdrawiam
    Michal Z.

  • 2. Data: 2004-01-09 08:51:45
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Jan 2004, Michal Z. wrote:

    >+ Moj dostawca zostawil mnie na lodzie - najpierw kazal mi zaplacic zaliczke
    >+ (okolo 63% kwoty brutto),

    To jest samodzielna podstawa do powstania obowiązku VAT.
    Miał ci wystawić fakturę na "zaliczkę", bez żadnego wydawania
    towaru !

    >+ potem obiecal, ze wystawi fakture za zamowiony
    >+ towar jeszcze w grudniu, a faktycznie wystawil w styczniu 2004.

    Primo - on źle wystawił fakturę.
    Secundo pomińmy (to czy *mógł* wystawić fakturę)

> [...]
    >+ od dostawcy spreparowalem ja u siebie w systemie i wystawilem fakture

    Drugi taki. No to ty też nie udokumentowałeś faktu przyjęcia
    zaliczki, jak widzę.
    [...]
    >+ Z dostawca ustalilem, ze jedynie moze mi wystawic fakture zaliczkowa z data
    >+ grudniowa, co pozwala (jak twierdzi) na odliczenie VATu w danym miesiacu.

    Oczywiście.

    >+ Prosze o pomoc, co w takiej sytuacji byscie zrobili? [...]
    >+ 2. Tez dac mu fakture zaliczkowa?

    Oczywiście.

    >+ 3. Jesli tak z pkt 2., to jak taka faktura zaliczkowa powinna wygladac i czy

    "normalnie" ? :) Powstanie obowiązku jest wymienione w samej ustawie:
    wpłata ponad 50% i należy się VAT.

    >+ na jej podstawie klient moze sobie odliczyc tez czesc podatku dochodowego?

    A tego nie wiem :(, może kto inny powie.

    >+ 4. Ile VATu klient moze sobie odliczyc, jesli dajmy na to wplacil mi 54%
    >+ wartosci faktury brutto?

    A nie mógł to ci wpłacić 100% ?? ;) (wiem, jak duża kwota to
    był przelew...)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)