  • 1. Data: 2021-10-21 23:06:49
    Temat: Google admob/adsense potrącenie przed wypłatą.
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Mam aplikację mobilną w której wyświetlam reklamy (Google Admob, mechanizm podobny do
    Adsense na stronach WWW).
    We wrześniu przekroczyłem próg (300 PLN), który powoduje, że mogę otrzymać kasę z
    Google.
    1. Wystawiłem fakturę (Google Ireland, odwrotne obciążenie art. 100, GTU_12) na
    wrzesień na szacunkową kwotę 350,25 PLN
    2. Google wypłaca kasę dopiero około 21-24 następnego miesiąca.
    3. Dzisiaj patrzę w systemie, napisali, że potrącili 0,11 PLN.
    I wypłacą 350,14 PLN. Potwierdzenie płatności od nich (które drukuję) będzie na tę
    kwotę. Drukuję też (i dołączam do mojej faktury) podsumowanie szacunkowe września
    (tam jest wyższa kwota).

    Do 25 muszę wysłać VAT_UE i JPK VAT za wrzesień
    I nie wiem co robić: wysłać papiery na 350,25 PLN?
    W VAT UE to nie robi bo zaokrągla do pełnych złotych.
    Co z różnicą:
    a) olać 0,11 PLN może nikt nie zwróci uwagi?
    W końcu zgłaszam większy dochód.
    b) robić w październiku jakieś korekty do KPIR, rejestru VAT?
    c) chyba nie będę musiał korygować JPK VAT za wrzesień?

    BTW
    Ogólnie najbardziej sensowne z mojego punktu widzenia byłoby wystawianie Googlowi
    faktury (której i tak oni nie chcą i im jej nie wysyłam) dopiero 21 paź (za
    wrzesień), bo wtedy jest znana ostateczna kwota do wypłaty.
    Bo tak oni mogą sobie potrącać kiedy chcą, a nawet w ogóle nie wypłacić [jeśli konto
    naruszy ich zasady].

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2021-10-22 15:02:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Pozwolę sobie w skrócie na opisanie jak w ogóle działa Adsense/Admob .
    Posiadasz stronę WWW lub aplikację mobilną i zamieszczasz kod odpowiedzialny za
    wyświetlanie reklam (banerów).
    Czyli udostępniasz miejsce reklamowe (z czym się wiąże GTU_12 i wystawianie FV z
    odwrotnym obciążeniem, art, 100 i VAT UE).

    Reklamodawca wykupuje reklamę u Googla. Cena dla niego zależy od wielu czynników. Kto
    zapłaci więcej tego reklama częściej się pojawi etc.
    Nie masz wpływu na stawki i niewielki wpływ na to jakie reklamy się pojawią na twojej
    stronie/aplikacji mobilnej.

    1. Google serwuje banery w naszej aplikacji i za kliknięcia w nie (wyświetlenia też,
    ale to są ułamki groszy) nalicza nam pewien zarobek.
    Jakiś procent tego co zapłacił reklamodawca.
    2. Wypłacić kasę można po uzyskaniu progu 300 PLN. W zależności od strony aplikacji
    uzbieranie może potrwać 1-x mc np. 3 mc.
    Są tacy co zarabiają grube tysiące mc - ale to trzeba mieć b. popularne strony
    WWW lub aplikacje.
    3. Na swojej stronie Google wyświetla szacunkowe zarobki.
    4. W każdej chwili mogą je pomniejszyć, podając, że był "nieprawidłowy ruch" (np. że
    ktoś specjalnie klikał w banery, albo
    z 100 innych powodów: np. że reklamodawca płacił lipną kartą i mu zamknęli konto i
    wszystkie wyemitowane jego reklamy nagle są warte 0 PLN).

    5. Dopiero 21 dnia kolejnego miesiąca wiesz ile dokładnie uzyskasz kasy. Czyli ile
    Google wykrył "nieprawidłowego ruchu" i ile odjął.
    Wcześniej: około 1/2 dnia miesiąca może nastąpić wstępna redukcja szacunkowych
    zarobków.

    Wystawiasz fakturę z datą 31.09 np. na 350 PLN bo we wrześniu przekroczyłeś próg
    wypłaty (szacunkowo uzyskując 350 PLN)
    A 21 paź może się okazać, że do wypłaty będzie tylko 340 PLN.

    BTW Google nie interesują Twoje faktury, nie wysyła się ich im. 21 paź generują pdfa
    (ze swoimi danymi i wydawcy) i dokładną kwotą płatności.

    Może się zdarzyć też tak, że:
    a) 1 paź. w systemie będziesz miał, że we wrześniu na koncie szacunkowo znajduje się
    305 PLN. Wystawisz na to FV wrześniową dla Googla
    A 21 paź oni potrącą 30 PLN i w ogóle nie wypłacą w paź. kasy. Co wtedy?
    b) bardziej radykalny przykład uznają, że złamałeś regulamin i i skasują konto i nic
    nie wypłacą.

    c) Problem też jest jak w 31 grudniu gdy nie przekroczysz progu. i szacunkowo
    zarobiłeś 280 i czy wtedy wystawiać fakturę w bieżącym roku?

    Od strony udostępniającego miejsce reklamowe najbezpieczniejsze byłoby wystawianie
    faktury dopiero jak Google
    przygotowuje info (21 kolejnego miesiąca) ile dokładnie zarobiłeś - i traktować to,
    że obowiązek podatkowy dopiero 21 paź wystąpił.

    Ale czy tak można?

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2021-10-22 16:55:24
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 22.10.2021 o 15:02, Adam pisze:
    > Witam
    >
    > Pozwolę sobie w skrócie na opisanie jak w ogóle działa Adsense/Admob .

    Po rozliczeniu wystaw korektę ne te różnice.
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-faktury-korygujac
    e-a-odwrotne-obciazenie-vat

    Albo...

    Tu twierdzą, że właśnie te różnice powodują, że fakturę wystawiasz za
    otrzymaną płatność na konto, a nie za sam fakt świadczenia usługi:

    http://kacikpc.pl/rozliczamy-zarobki-google-adsense-
    rozliczyc-pit-google-adsense-bez-dzialalnosci-gospod
    arczej/

    "Do chwili, w której pieniądze fizycznie nie zostały przelane na nasze
    konto bankowe, a znajdują się jedynie na platformie reklamowej np.
    Google Adsense nie musimy rozliczać się z podatku - może się bowiem
    okazać, że z różnych przyczyn zarobiona kwota nam się nie należy i
    zostanie ona pomniejszona z konta programu."

    Ale nie jestem przekonany, że tak jest prawidłowo, bo fiskus twierdzi,
    że podatek za wykonaną usługę należy się, niezależnie od tego, czy
    fizycznie zapłatę otrzymałeś, czy nie otrzymałeś (podatek od kwoty
    należnej, a nie od otrzymanej.)

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-google-adsense-i-
    admob-jak-rozliczac-przychody

    "Przychody uzyskiwane z reklam wypłacane są po osiągnięciu określonego
    progu przychodów. W momencie, gdy podatnik *otrzyma wpływ*, będzie
    zobowiązany do wystawienia faktury bądź rachunku dla Google. Jeśli
    zdarzy się, że w ciągu całego roku zyski nie przekroczą wymaganej sumy,
    dokumenty księgowe należy wystawić 31 grudnia. W innym przypadku należy
    zastosować datę ostatniego dnia miesiąca, w którym zakończył się
    konkretny okres rozliczeniowy."

    Napisano niezbyt jasno, bo "otrzyma wpływ"... na swoje konto bankowe,
    czy na konto w swoim profilu googla? Chociaż druga część akapitu
    sugeruje, że chodzi jednak o wypłatę.

    Wystąp do US o interpretację indywidualną i napisz co Ci odpisali.
    Może już były jakieś interpretacje i stąd takie opisy w portalach?

    Ja widzę jeszcze jeden problem. Jeśli ktoś nie uzbiera kwoty
    kwalifikującej do wypłaty, to może się okazać, że wystawia co miesiąc
    faktury na te drobne kwoty i płaci podatki od dochodu... którego nigdy
    nie otrzyma.
    Przez rok uzbierałeś np. 299 zł, wystawiasz faktury, po roku przestajesz
    korzystać i dupa blada. Nie dość, że pracowałeś dla googla za darmo, to
    jeszcze musisz zapłacić podatek...

    O ile wykonując komuś normalną usługę wystawiasz fakturę niezależnie czy
    Ci zapłacił, czy nie, to masz jakąś szansę tę kwotę wyegzekwować...
    Google wyznaczyło sobie minimalną kwotę - czy to jest zgodne z prawem,
    czy może mają to w dupie (duży może więcej) - tego nie wiem i nie chce
    mi się szukać.
    Jest jakiś okres, po którym ta kwota się przedawnia (albo znowu startuje
    od zera? Po roku, dwóch...?
    Ciekawe jak takie niewypłacone i przedawnione zobowiązania google sobie
    rozlicza...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2021-10-22 18:51:24
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dziękuję za odpowiedź i za linki.

    > Po rozliczeniu wystaw korektę ne te różnice.
    > https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-faktury-korygujac
    e-a-odwrotne-obciazenie-vat

    W tym przypadku mamy zmniejszenie przychodu, czyli jak rozumiem in-minus coś na
    kształt opisywanego w/w linku
    zwrotu towaru (reklamacji): czyli korekta byłaby w październiku (bo stan się zmienił
    w październiku), a nie we wrześniu.
    Przy czym to Google arbitralnie zmniejsza sobie kwotę (w październiku tuż przed
    wypłatą kasy "za wrzesień").

    W dodatku nie wysyła się Googlowi faktury więc ciężko udowodnić, że Google wie o
    korekcie (choć w sumie nie muszą wiedzieć, bo
    to oni ostatecznie płacą ile chcą ;) Teoretycznie można im coś wysłać mailem, ale to
    raczej zleją.
    Info z ich strony.
    "Faktury muszą wysyłać nam tylko Ci wydawcy, którzy są zarejestrowani w Irlandii na
    potrzeby rozliczeń podatku VAT. Jeśli do nich
    należysz, wyślij fakturę e-mailem na adres .....(at)google.com. Nie wysyłaj nam
    faktury papierowej."

    Druga sprawa czy do tych 11 gr się ktoś przyczepi? Otrzymany przelew jest o tyle
    mniejszy od kwoty wystawionej przeze mnie FV.
    Ale bez dokładnej analizy PDFów/wydruku z Google lub historii przelewu to się nie
    dojdzie raczej tych 11 gr.
    Bo VAT UE jest zaokrąglany do pełnych PLN. Chyba, że IRL i PL wymieniają się tak
    dokładnymi (bez zaokrągleń) kwotami - w co wątpię.

    Nigdy jeszcze nie wystawiałem FV korekty do swojej sprzedaży.
    A tu jeszcze problem bo VAT UE (ale czy może być ujemna/zerowa pozycja w sprzedaży?
    na VAT UE ;)
    Najchętniej bym te 11 gr pominął. Po prostu przysłali mi mniej i tyle.

    Choć w przyszłości jakby różnice były duże to pewnie pominąć ich by nie wypadało.

> [...]
    >
    > http://kacikpc.pl/rozliczamy-zarobki-google-adsense-
    rozliczyc-pit-google-adsense-bez-dzialalnosci-gospod

    Tak tylko to dotyczy sytuacji gdy nie masz działalności i rozliczasz kasę z reklam
    bezpośrednio w PIT. Wtedy np.
    sytuacja zbierania przez wiele miesięcy/lat kasy do przekroczenia progu nie ma IMHO
    znaczenia
    (bo liczy się kiedy fizycznie coś zarobisz - wypłata).

> [...]
    > że podatek za wykonaną usługę należy się, niezależnie od tego, czy
    > fizycznie zapłatę otrzymałeś, czy nie otrzymałeś (podatek od kwoty

    No właśnie.
    W 2020 pytałem (o termin wystawiania FV i GTU przy Admob/Adsense) w Portalu FK i
    dostałem podobne info:
    "Niestety organy raczej będą chciałby wykazania za miesiąc wykonania usługi, a
    nie otrzymania wynagrodzenia. Wykazuje się bowiem wykonanie usług a nie ich
    opłacenie."

> [...]

    > Napisano niezbyt jasno, bo "otrzyma wpływ"... na swoje konto bankowe,
    > czy na konto w swoim profilu googla? Chociaż druga część akapitu
    No niestety jest to mało jasne.
    Ponoć szczególnym miesiącem ma być grudzień - nawet jak się nie przekroczy progu.

    > Wystąp do US o interpretację indywidualną i napisz co Ci odpisali.
    > Może już były jakieś interpretacje i stąd takie opisy w portalach?
    Kiedyś szukałem takich spraw (o terminie księgowania) i ludzie różnie robili.
    Jedni w miesiącu np. we wrześniu inni 21 paź (kiedy Google pisze ile będzie kasy),
    a inni dopiero jak kasę dostanie się na konto, ale to szczegół 1-2 dni robocze po 21.
    Część artykułów wprost głosiła, że powinno się księgować jak się przekroczy próg, ale
    oni
    księgują jak Google ostatecznie informuje o kwocie wypłaty (bo nigdy nie wiadomo ile
    i czy
    się otrzyma kasę).

> [...]
    > kwalifikującej do wypłaty, to może się okazać, że wystawia co miesiąc
    > faktury na te drobne kwoty i płaci podatki od dochodu... którego nigdy
    Ja nie wystawiałem FV, gdy NIE uzbierało się 300 w danym miesiącu.

    > Przez rok uzbierałeś np. 299 zł, wystawiasz faktury, po roku przestajesz
    > korzystać i dupa blada. Nie dość, że pracowałeś dla googla za darmo, to
    > jeszcze musisz zapłacić podatek...
    No właśnie. dlatego najbardziej sensowne byłoby wystawiać im FV dopiero jak wypłacą
    fizycznie kasę (lub 1-2 dni wcześniej jak określą ostatecznie sumę).

    Jak zamykasz konto to Google wypłaci Ci kasę (w ciągu około 90-120dni !!) o ile masz
    minimum likwidacyjne tj. 30 PLN.

    Podejrzewam, ze Google rozlicza tę kasę wyłącznie jak wypłacą fizycznie i tyle ile
    wypłacą, a nie jakieś
    szacunkowe/wirtualne kwoty. Choć z drugiej strony muszą też rozliczyć wpływy od
    reklamodawców
    (a tam sprawa jest zamieszana i także mogą być refundacje, darmowe kupony na reklamę
    i inne takie).

    > Jest jakiś okres, po którym ta kwota się przedawnia (albo znowu startuje
    > od zera? Po roku, dwóch...?
    > Ciekawe jak takie niewypłacone i przedawnione zobowiązania google sobie
    > rozlicza...

    Z tego co się orientuje można składać latami kasę zanim się uzyska próg 300 PLN.
    Być może w Irlandii mają jakieś prawo odnośnie "wirtualnej" waluty.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2021-11-02 00:08:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    Ciągle się zastanawiam czy na te 11 gr. warto wystawiać korektę czy nie.
    Chciałbym się nauczyć jak robić prawidłowo korekty. Zwłaszcza jakby były kilkuset
    złotowe, a nie 11 gr ;)

    Proszę zerknijcie czy ok.
    1. Wystawiłem w programie Mała Księgowość korektę faktury:
    Nabywca
    Google Ireland
    Faktura korygująca nr: 1/2021
    Odwrotne obciążenie i GTU_12
    Data faktury : 14.10.2021 (była to data, kiedy Google zmniejszył kwotę do wypłaty,
    21.10 wysłał kasę)
    Data zakończenia dostawy lub wykonania usługi: 14.10.2021
    Do faktury nr xx/2021
    Data faktury: 30.09.2021 (data pierwotnej faktury)

    Było:
    1 Dostarczanie przestrzeni reklamowej Google AdMob 350,25 netto

    Winno być:
    1 Dostarczanie przestrzeni reklamowej Google AdMob 350,14 netto

    Wartość netto: -0,11
    Wartość brutto: -0,11

    Powód korekty:
    Reklamacja. Google obniżył ostateczną kwotę do wypłaty, ponieważ stwierdził
    nieprawidłowy ruch (źle wyświetlane/klikane reklamy).

    2. Zaksięgowałem to do KPIR:
    Sprzedaż towarów i usług (kolumna 7)
    Data dokumentu/księgowania/Zdarzenia/sprzedaży: 14.10.2021

    Opis zdarzenia: Korekta do FV xx/2021
    odwrotne obciążenie i GTU_12
    VAT: nie podlega -0,11

    3. Na podglądzie formularza VAT 7 za październik tej transakcji nie ma (pewnie
    dlatego, że ujemna i zaokrągla się do zera)

    4. Na VAT UE mam transakcję, ale wartość jest pusta (zero?).
    Czyli: w sekcji E: Kod kraju IE NIP Googla ; Łączna wartość: jest pusta

    Czy takie "puste" VAT UE (innych transakcji w paź nie miałem) też powinienem wysyłać
    e-deklaracją?

    5. Na JPK VAT 7 transakcja jest w [SPRZEDAŻY]
    Dostawa towarów usług poza terytorium kraju [K_11] -0,11
    w tym świadczenie usług o których mowa art. 100ust [K_12] -0,11

    Dziękuje z góry za poświęcony czas i ewentualne uwagi.