    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 22 Oct 2021 09:51:24 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Google admob/adsense potrącenie przed wypłatą.
    From: Adam <a...@g...com>

    Dziękuję za odpowiedź i za linki.

    > Po rozliczeniu wystaw korektę ne te różnice.
    > https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-faktury-korygujac
    e-a-odwrotne-obciazenie-vat

    W tym przypadku mamy zmniejszenie przychodu, czyli jak rozumiem in-minus coś na
    kształt opisywanego w/w linku
    zwrotu towaru (reklamacji): czyli korekta byłaby w październiku (bo stan się zmienił
    w październiku), a nie we wrześniu.
    Przy czym to Google arbitralnie zmniejsza sobie kwotę (w październiku tuż przed
    wypłatą kasy "za wrzesień").

    W dodatku nie wysyła się Googlowi faktury więc ciężko udowodnić, że Google wie o
    korekcie (choć w sumie nie muszą wiedzieć, bo
    to oni ostatecznie płacą ile chcą ;) Teoretycznie można im coś wysłać mailem, ale to
    raczej zleją.
    Info z ich strony.
    "Faktury muszą wysyłać nam tylko Ci wydawcy, którzy są zarejestrowani w Irlandii na
    potrzeby rozliczeń podatku VAT. Jeśli do nich
    należysz, wyślij fakturę e-mailem na adres .....(at)google.com. Nie wysyłaj nam
    faktury papierowej."

    Druga sprawa czy do tych 11 gr się ktoś przyczepi? Otrzymany przelew jest o tyle
    mniejszy od kwoty wystawionej przeze mnie FV.
    Ale bez dokładnej analizy PDFów/wydruku z Google lub historii przelewu to się nie
    dojdzie raczej tych 11 gr.
    Bo VAT UE jest zaokrąglany do pełnych PLN. Chyba, że IRL i PL wymieniają się tak
    dokładnymi (bez zaokrągleń) kwotami - w co wątpię.

    Nigdy jeszcze nie wystawiałem FV korekty do swojej sprzedaży.
    A tu jeszcze problem bo VAT UE (ale czy może być ujemna/zerowa pozycja w sprzedaży?
    na VAT UE ;)
    Najchętniej bym te 11 gr pominął. Po prostu przysłali mi mniej i tyle.

    Choć w przyszłości jakby różnice były duże to pewnie pominąć ich by nie wypadało.

    > Tu twierdzą, że właśnie te różnice powodują, że fakturę wystawiasz za
    > otrzymaną płatność na konto, a nie za sam fakt świadczenia usługi:
    >
    > http://kacikpc.pl/rozliczamy-zarobki-google-adsense-
    rozliczyc-pit-google-adsense-bez-dzialalnosci-gospod
    arczej/

    Tak tylko to dotyczy sytuacji gdy nie masz działalności i rozliczasz kasę z reklam
    bezpośrednio w PIT. Wtedy np.
    sytuacja zbierania przez wiele miesięcy/lat kasy do przekroczenia progu nie ma IMHO
    znaczenia
    (bo liczy się kiedy fizycznie coś zarobisz - wypłata).

    > Ale nie jestem przekonany, że tak jest prawidłowo, bo fiskus twierdzi,
    > że podatek za wykonaną usługę należy się, niezależnie od tego, czy
    > fizycznie zapłatę otrzymałeś, czy nie otrzymałeś (podatek od kwoty
    > należnej, a nie od otrzymanej.)

    No właśnie.
    W 2020 pytałem (o termin wystawiania FV i GTU przy Admob/Adsense) w Portalu FK i
    dostałem podobne info:
    "Niestety organy raczej będą chciałby wykazania za miesiąc wykonania usługi, a
    nie otrzymania wynagrodzenia. Wykazuje się bowiem wykonanie usług a nie ich
    opłacenie."

    > https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-google-adsense-i-
    admob-jak-rozliczac-przychody

    > "Przychody uzyskiwane z reklam wypłacane są po osiągnięciu określonego
    > progu przychodów. W momencie, gdy podatnik *otrzyma wpływ*, będzie

    > Napisano niezbyt jasno, bo "otrzyma wpływ"... na swoje konto bankowe,
    > czy na konto w swoim profilu googla? Chociaż druga część akapitu
    > sugeruje, że chodzi jednak o wypłatę.
    No niestety jest to mało jasne.
    Ponoć szczególnym miesiącem ma być grudzień - nawet jak się nie przekroczy progu.

    > Wystąp do US o interpretację indywidualną i napisz co Ci odpisali.
    > Może już były jakieś interpretacje i stąd takie opisy w portalach?
    Kiedyś szukałem takich spraw (o terminie księgowania) i ludzie różnie robili.
    Jedni w miesiącu np. we wrześniu inni 21 paź (kiedy Google pisze ile będzie kasy),
    a inni dopiero jak kasę dostanie się na konto, ale to szczegół 1-2 dni robocze po 21.
    Część artykułów wprost głosiła, że powinno się księgować jak się przekroczy próg, ale
    oni
    księgują jak Google ostatecznie informuje o kwocie wypłaty (bo nigdy nie wiadomo ile
    i czy
    się otrzyma kasę).

    > Ja widzę jeszcze jeden problem. Jeśli ktoś nie uzbiera kwoty
    > kwalifikującej do wypłaty, to może się okazać, że wystawia co miesiąc
    > faktury na te drobne kwoty i płaci podatki od dochodu... którego nigdy
    > nie otrzyma.
    Ja nie wystawiałem FV, gdy NIE uzbierało się 300 w danym miesiącu.

    > Przez rok uzbierałeś np. 299 zł, wystawiasz faktury, po roku przestajesz
    > korzystać i dupa blada. Nie dość, że pracowałeś dla googla za darmo, to
    > jeszcze musisz zapłacić podatek...
    No właśnie. dlatego najbardziej sensowne byłoby wystawiać im FV dopiero jak wypłacą
    fizycznie kasę (lub 1-2 dni wcześniej jak określą ostatecznie sumę).

    Jak zamykasz konto to Google wypłaci Ci kasę (w ciągu około 90-120dni !!) o ile masz
    minimum likwidacyjne tj. 30 PLN.

    Podejrzewam, ze Google rozlicza tę kasę wyłącznie jak wypłacą fizycznie i tyle ile
    wypłacą, a nie jakieś
    szacunkowe/wirtualne kwoty. Choć z drugiej strony muszą też rozliczyć wpływy od
    reklamodawców
    (a tam sprawa jest zamieszana i także mogą być refundacje, darmowe kupony na reklamę
    i inne takie).

    > Jest jakiś okres, po którym ta kwota się przedawnia (albo znowu startuje
    > od zera? Po roku, dwóch...?
    > Ciekawe jak takie niewypłacone i przedawnione zobowiązania google sobie
    > rozlicza...

    Z tego co się orientuje można składać latami kasę zanim się uzyska próg 300 PLN.
    Być może w Irlandii mają jakieś prawo odnośnie "wirtualnej" waluty.

    Pozdrawiam.