  • 1. Data: 2008-06-27 09:48:02
    Temat: Import z USA - księgowanie i odliczenie VAT
    Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj___wp.pl>

    Witam wszystkich.

    Przeszukawszy nieco zasoby internetu nie natrafiłem na konkretne rozwiązanie
    mojego problemu, zatem zwracam się tutaj.

    Otóż dokonałem zakupu oprogramowania (używanego, jeśli ma to znaczenie) w
    USA. Płatności dokonałem poprzez Paypal (obciążenie karty płatniczej), tego
    samego dnia został wystawiony rachunek oraz nastapiła wysyłka. Z tego co
    wiem, to księguję to w KPiR stosując średni kurs NBP z dnia zakupu. Problem
    w tym, że obciążenie karty jest na nieco wyższą kwotę z racji tego, że
    Paypal stosuje trochę inny kurs (taka ukryta prowizja). Jak to prawidłowo
    zaksięgować?

    Drugie pytanie dotyczy odprawy celnej. Mianowicie z racji tego, że wartość
    towaru była dużo niższa niż 1000 euro mogła podlegać uproszczonej odprawie
    celnej. Wystawiony został "Dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia
    celnego - obrót pocztowy (przywóz)", gdzie jako osoba przedstawiająca towar
    widnieje Poczta Polska a moje dane adresowe znajdują się w polu "Odbiorca".
    Stawka celna została określona jako zerowa, natomiast naliczony został 22%
    VAT, który zapłaciłem, łącznie z drobną opłatą manipulacyjną na rzecz
    Poczty, doręczycielowi przy odbiorze przesyłki. Chodzi mi o to, czy mogę ten
    zapłacony VAT sobie odliczyć, jeżeli tak, to na podstawie jakiego dokumentu?
    Na potwierdzeniu zgłoszenia celnego nie ma mojego NIPu (jest za to NIP
    Poczty). Na dobrą sprawę nie mam potwierdzenia, że wpłaciłem pieniądze na
    rzecz Poczty, z drugiej strony gdybym ich nie wpłacił nie otrzymałbym
    przesyłki.

    Przepraszam, że nieco przydługie ale może ktoś z was miał podobne
    doświadczenia i może co nieco na ten temat powiedzieć.

    Pozdrawiam
    Karelin

  • 2. Data: 2008-06-27 20:14:15
    Temat: Re: Import z USA - księgowanie i odliczenie VAT
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Karelin wrote:
> [...]
    > w tym, że obciążenie karty jest na nieco wyższą kwotę z racji tego, że
    > Paypal stosuje trochę inny kurs (taka ukryta prowizja). Jak to prawidłowo

    Przez różnice kursowe.

    BTW, ponieważ PayPal od lipca zeszłego roku (albo jakoś tak) jest
    bankiem to oczywiście zgłosiłeś w NBP fakt posiadania rachunku w banku
    zagranicznym ;-)

> [...]
    > Poczty). Na dobrą sprawę nie mam potwierdzenia, że wpłaciłem pieniądze na
    > rzecz Poczty, z drugiej strony gdybym ich nie wpłacił nie otrzymałbym

    Tryb wystawiania takiego kwitu reguluje rozporządzenie ministra finansów
    w sprawie szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i
    dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym.

    Wynika z niego w szczególności, że kiedy odbierałeś przesyłkę jako
    przedsiębiorca to powinieneś był wpisać *NIP* i REGON. I wtedy mógłbyś
    bez problemu odliczyć VAT wykazany w takim dokumencie celnym.

    Skoro nie wpisałeś REGON i VAT, to być może jest już "pozamiatane" i
    VATu nie odliczysz. Spróbuj skorygować te kwity na - szeroko rozumianej
    - poczcie.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-07-01 12:27:48
    Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj___wp.pl>

> [...]
    > przedsiębiorca to powinieneś był wpisać *NIP* i REGON. I wtedy mógłbyś bez
    > problemu odliczyć VAT wykazany w takim dokumencie celnym.

    Dzięki, teraz już wiem, że można odliczyć VAT na podstawie takiego
    dokumentu.
    A czy trzeba wprowadzać ten dokument do KPiR lub rejestru zakupów VAT? Jeśli
    tak to w jaki sposób?
    Znalazłem tylko informacje, że odliczenie podatku naliczonego z tytułu
    importu należy dokonać w poz. 44 i 45 lub 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K

    Pozdrawiam
    Karelin