  • 1. Data: 2007-01-18 09:41:21
    Temat: Jak NIE zapłacić podatku dochodowego od sprzedaży mieszkania
    Od: jerry <...@o...pl>

    Witam,
    Zanim udam się do doradcy podatkowego robię badanie tematu. Proszę
    Państwa o pomoc, gdyż przepisy zmieniają się bardzo szybko, a dla kogoś
    kto w tym nie pracuje są trudne do analizy i interpretacji.
    Mój przypadek:
    Kupiliśmy z żoną mieszkanie 15 grudnia 2005 roku. Własnosciowe, 64 mkw,
    nie mamy rozdzielności majątkowej, kredytujemy całośc - czyli jest
    hipoteka. Jesteśmy tam oboje zameldowani od stycznia 2006 roku.
    Chcemy mieszkanie sprzedać w tym półroczu. Czy jest szansa by uniknąć
    płacenia podatku dochodowego? Pieniądze ze sprzedaży mieszkania pójdą w
    całości w kolejną nieruchomość ale to chyba teraz nie ma zanczenia.
    Jesteśmy zameldowani tam ponad rok czasu ale to także jak czytałem nie
    zwalnia nas od PIT (ta ulga dotyczy chyba mieszkań kupionych od tego roku).
    Czy naprawdę będę musiał oddać kilkadziesiąt tysięcy złotych na ... no
    właśnie NA CO...

    Dziekuję za ewentualne porady.
    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2007-01-18 09:41:47
    Od: "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl>

    Użytkownik "jerry" <...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kto w tym nie pracuje są trudne do analizy i interpretacji.
    > Mój przypadek:
    > Kupiliśmy z żoną mieszkanie 15 grudnia 2005 roku.

    Poniewaz kupiliscie mieszkanie przed 01-01-2007 obowiazuja was stare
    przepisy, czyli deklarujecie ze pieniadze uzyskane ze sprzedazy mieszkania
    przeznaczacie na nowe cele mieszkaniowe w ciagu 2 lat i nie musicie placic
    podatku.

    pzdr
    Iwona

  • 3. Data: 2007-01-18 09:52:43
    Od: "Lucasdm" <x...@p...onet.pl>

    "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl> wrote in message
> [...]
    > przeznaczacie na nowe cele mieszkaniowe w ciagu 2 lat i nie musicie placic

    No ale sprzedaja w czasie, gdy obowiazuja nowe przepisy? Czy nie jest tu
    wazna data sprzedazy?

    Pozdrowienia
    Lucasdm

  • 4. Data: 2007-01-18 09:59:32
    Od: jerry <...@o...pl>

> [...]
    > przeznaczacie na nowe cele mieszkaniowe w ciagu 2 lat i nie musicie placic

    Dokładnie tak samo myslałem ale:

    "Od 2007r. nie obowiązują już zwolnienia związane z przeznaczeniem
    przychodu ze sprzedaży mieszkania na określony inny cel mieszkaniowy.
    Oczywiście ci podatnicy, którzy już taki przychód uzyskają w roku 2006,
    mogą skorzystać ze zwolnienia i nadal mają 2 lata na spełnienie warunków
    zwolnienia - na zasadach obowiązujących w 2006r.
    "
    źródło: http://www.pit.pl/pages/i/2435.php

    Ja to rozumiem tak, że od tego roku ta ulga mnie nie dotyczy. I albo
    muszę czekać 5 lat, albo zapłacić podatek, albo...?
    Pozdrawiam,

  • 5. Data: 2007-01-18 12:15:37
    Od: "absens_carens" <a...@s...pl>

    > Czy naprawdę będę musiał oddać kilkadziesiąt tysięcy złotych na ... no
    > właśnie NA CO...
    >
    > Dziekuję za ewentualne porady.
    > Pozdrawiam,

    Nawet jeśli zapłacisz podatek to nie od pełnej kwoty, a od nadwyżki, która
    pozostanie po spłacie kredytu.

    Pozdr

  • 6. Data: 2007-01-18 12:26:24
    Od: p...@p...onet.pl

    "Rozdział 3
    Zwolnienia przedmiotowe
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    126) przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:
    a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
    b) lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w
    takim lokalu,
    c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    udziału w takim prawie,
    d) prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub
    udziału w takim prawie
    - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit.a)-
    d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z
    zastrzeżeniem ust. 21 i 22"
    JaC

  • 7. Data: 2007-01-18 13:35:45
    Od: jerry <...@o...pl>

    > - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit.a)-
    > d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z
    > zastrzeżeniem ust. 21 i 22"

    To dotyczy wylącznie mieszkań kupionych w tym roku. Ja kupiłem pod
    koniec 2005 i gdybym sprzedawał jeszcze w 2006 to podatku bym nie
    zapłacił - gdyż przeznaczam pieniądze na cele mieszkaniowe. Gdy sprzedam
    teraz, czyli w 2007 roku zapłacę 19% od zysku niezależnie od tego na
    co przeznaczam uzyskany zysk.
    Staram się dowiedzieć jak mimow szystko uniknąć tego podatku...

  • 8. Data: 2007-01-18 15:20:25
    Od: "Piotr" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > uzyskany zysk.
    > Staram się dowiedzieć jak mimow szystko uniknąć tego podatku...

    Dla mieszkan kupionych przed 01-01-07 obowiazuja stare przepisy w pelnym
    zakresie.

  • 9. Data: 2007-01-19 12:27:46
    Od: "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl>

> [...]
    >
    > Ja to rozumiem tak, że od tego roku ta ulga mnie nie dotyczy. I albo
    > muszę czekać 5 lat, albo zapłacić podatek, albo...?

    Cytujac za poradnikiem Gazety Prawnej: w przypadku nieruchomosci, ktorych
    wlascicielem stalismy sie do konca 2006r nadal bedzie mozna korzystac przy
    ich sprzedazy ze zwolnienia zwiazanego z przeznaczeniem srodkow z takiej
    sprzedazy na zakup nowych nieruchomosci. Takiej mozliwosci NIE BEDZIE przy
    sprzedazy mieszkan i domow nabytych OD 1-01-2007 - koniec cytatu :-)
    Gdyby nowe przepisy obowiazywaly wszystkich posiadaczy nieruchomosci bylby
    to kolejny przyklad dzialania prawa wstecz. W tej chwili duza roznica jest
    nie tylko wartosc zaplaconego podatku ale rowniez to ze placi sie go od
    DOCHODU ze sprzedazy a nie od przychodu jak to bylo jeszcze w zeszlym roku.

    pzdr
    Iwona

  • 10. Data: 2007-01-22 00:32:42
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    jerry wrote:
> [...]
    > Państwa o pomoc, gdyż przepisy zmieniają się bardzo szybko, a dla kogoś
    > kto w tym nie pracuje są trudne do analizy i interpretacji.

    Pozowle sobie podlaczyc sie do watku...

    Nasz przypadek jest taki -

    Umowe na mieszkanie podpisalismy w 2003 roku, w 2006 roku je
    odebralismy, w 2007 otrzymamy wpis do ksiegi wieczystej i akt
    notarialny. Zatem obowiazuja nas przepisy "stare" czy "nowe"? I jeszcze
    jedno pytanie. Jezeli kupilismy mieszkanie (zalozmy) za 100tys, kredyt
    pokryl 80tys, w 2007 sprzedamy mieszkanie za 120tys to podatek bedzie
    liczony od jakiej kwoty? (zakladmy, ze splacilem 10tys kredytu do tej
    pory (jezeli to istotne)).

    Bardzo dziekuje za pomoc,

    Jacek