  • 1. Data: 2007-01-18 08:31:16
    Temat: pytania...
    Od: "George" <j...@p...onet.pl>

    W związku z nową ustawą "o podatku od spadków i darowizn" mam kilka pytań:

    1. jak rozumiem darowizna w postaci gotówki otrzymana od członka I
    grupy podatkowej (przewyższająca określone progi - w tym przypadku 9 637
    zł.) jest w całości zwolniona od podatku pod warunkiem jej zgłoszenia w
    terminie 1 miesiąca wraz z dowodem przelewu do urzędu skarbowego?

    2. Czy kolejne darowizny od tej samej osoby podlegają takim samym
    prawom - np. jeszcze kilka razy w ciągu 5 lat otrzymam jakąś kwotę wyższą
    od progu - wówczas nadal kolejne darowizny są zwolnione od podatku jeśli
    podobnie jak 1 razem zgłaszam je kolejno do urzędu skarbowego?

    3. jak ma się sprawa odnośnie nieruchomości? Czy otrzymanie
    nieruchomości (dom z działką), w formie darowizny czy też spadku
    (postępowanie spadkowe lub testament) od członka I grupy podatkowej -
    również podlega zwolnieniu od podatku? Czy powinienem zgłosić jej otrzymanie
    do urzędu skarbowego? (zważywszy na potwierdzenie prawa własności w formie
    aktu notarialnego)? Jak fakt otrzymania darowizny, czy spadku w postaci domu
    ma się do wcześniej otrzymanych w/w darowizn w formie pieniężnej. Czy fakt,
    że w chwili otrzymania w formie spadku czy darowizny domu byłbym posiadaczem
    mieszkania spółdzielczego własnościowego pociąga za sobą jakieś konsekwencje
    (w formie konieczności zapłaty podatku?).

    4. wyprzedzając odpowiedź na powyższe pytania - w przypadku gdyby
    darowizna w formie nieruchomości (dom z działką) była zwolniona od podatku
    (w dalszym ciągu mam na myśli I grupę podatkową -no chyba ze nie jest
    zwolniona) jaki jest sens tzw. ulgi (art 16.1 ustawy o podatku od spadków i
    darowizn - lokal do 110m2 odliczany od podstawy opodatkowania... )?

    5. czy cesję książeczki mieszkaniowej (cesja od osoby z I grupy
    podatkowej celem wykorzystania premii gwarantowanej na zakup mieszkania) -
    również należy zgłosić jako darowiznę?

  • 2. Data: 2007-01-18 14:06:11
    Temat: Re: pytania...
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "George" <j...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > zł.) jest w całości zwolniona od podatku pod warunkiem jej zgłoszenia w
    > terminie 1 miesiąca wraz z dowodem przelewu do urzędu skarbowego?

    tak.

> [...]
    > od progu - wówczas nadal kolejne darowizny są zwolnione od podatku jeśli
    > podobnie jak 1 razem zgłaszam je kolejno do urzędu skarbowego?

    tak

> [...]

    > Czy powinienem zgłosić jej otrzymanie do urzędu skarbowego? (zważywszy na
    > potwierdzenie prawa własności w formie aktu notarialnego)?

    Sporządzenia aktu w formie notarialnej zwalnia z obowiązku zgłoszenia.

> [...]
    > mieszkania spółdzielczego własnościowego pociąga za sobą jakieś
    > konsekwencje (w formie konieczności zapłaty podatku?).

    Nijak się ma. limity zniesiono.

> [...]
    > zwolniona) jaki jest sens tzw. ulgi (art 16.1 ustawy o podatku od spadków
    > i darowizn - lokal do 110m2 odliczany od podstawy opodatkowania... )?

    Bo on dotyczy równiez innych przypadków niż darowizna lub spadek, a także II
    i III grupy podatkowej.
    W pewnym zakresie rzeczywiście teraz się powiela.

    > 5. czy cesję książeczki mieszkaniowej (cesja od osoby z I grupy
    > podatkowej celem wykorzystania premii gwarantowanej na zakup mieszkania) -
    > również należy zgłosić jako darowiznę?

    A to i zdaje sie w poprzedniej ustawie było zwolnione z podatku (szukaj w
    updof).

  • 3. Data: 2007-01-18 19:26:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Jan 2007, witek wrote:

    > "George" <j...@p...onet.pl> wrote
    [...]
    > Bo on dotyczy równiez innych przypadków niż darowizna lub spadek, a także II
    > i III grupy podatkowej.
    > W pewnym zakresie rzeczywiście teraz się powiela.

    Wychodzi, że możliwość WYBORU zwolnienia jest czymś na tyle niezwykłym,
    że zaraz pada pytanie "po co" :)

    pzdr, Gotfryd