  • 1. Data: 2004-08-08 10:35:45
    Temat: Jak bez bólu przekształcić sp. cywilną w z o.o.
    Od: Szexpir <s...@g...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów,
    Pytanie jest następujące: stoję przed perspektywą przekształcenia spółki
    cywilnej w coś większego (chyba spółka z o.o.). Spółka cywilna ma 2
    wspólników, działa kilka lat, ma majątku za sporo powyżej 50.000 zł.
    Myślę o konstrukcji następującej:
    - dwaj wspólnicy tworzą spółkę z o.o., wnoszą aport w postaci
    przedsiębiorstwa (w umowie spółki opisane dokładnie co i jak - że działało
    pod nazwą, pod adresem etc.)
    - spółka cywilna po tym ma wyłącznie majątek w postaci udziałów w sp. z
    o.o.,
    - robi się rozwiązanie SC i jej podział, likwiduje się DG wspólników.

    Co wy na to, czy nie ma w tym wszystkim jakiejś pułapki? Logicznej, prawnej
    a może podatkowej?

    Pozdrawiam,
    Szexpir

  • 2. Data: 2004-08-08 15:44:58
    Temat: Re: Jak bez bólu przekształcić sp. cywilną w z o.o.
    Od: "Mecenas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Szexpir" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - dwaj wspólnicy tworzą spółkę z o.o., wnoszą aport w postaci
    > przedsiębiorstwa (w umowie spółki opisane dokładnie co i jak - że działało

    A nie lepiej w spółkę jawną?

    Michał
    www.prawo.hg.pl

  • 3. Data: 2004-08-08 17:10:22
    Od: Szexpir <s...@g...pl>

    > Użytkownik "Szexpir" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > A nie lepiej w spółkę jawną?
    >
    > Michał
    > www.prawo.hg.pl

    Właśnie o to chodzi, że jawna "nie wystarcza"

    Szexpir

  • 4. Data: 2004-08-08 17:23:54
    Od: "Mecenas" <m...@o...pl>

    > Właśnie o to chodzi, że jawna "nie wystarcza"
    >
    > Szexpir

    Macie zamiar utworzyć spółkę z o.o. - jest to spółka kapitałowa. Kto może
    utworzyć taką spółkę - patrz przeis art. 151 i nastepne kodeksu spółek
    handlowych. Nie ma tam spółki cywilnej.

    Michał

  • 5. Data: 2004-08-09 07:02:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Aug 2004, Mecenas wrote:
    [...]
    >+ Macie zamiar utworzyć spółkę z o.o. - jest to spółka kapitałowa. Kto może
    >+ utworzyć taką spółkę - patrz przeis art. 151 i nastepne kodeksu spółek
    >+ handlowych. Nie ma tam spółki cywilnej.

    Hm... z tego co pisali to nie spółka cywilna chce zawiązać sp. z o.o. :)
    To oni chcą ją zawiązać - wnosząc majątek S.C. jako aport :)
    Po prawdzie zacząłem pisać tekst w stylu "a dlaczego nie prościej",
    tylko na razie nie wiem jak wypadałoby ugryźć VAT...
    Wydaje mi się że konstraukcja Szexpira w niczym sprawy VATu nie
    ułatwia :( - nie wiem co chciał osiągnąć...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-08-09 07:12:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Aug 2004, Szexpir wrote:
    [...]
    >+ Myślę o konstrukcji następującej:

    A dlaczego nie najprostszej (przynajmniej: "wydawałoby się" :))
    opisanej w przepisach formie:
    +++ ustawa OPDoOF +++
    Szczególne zasady ustalania dochodu
    Art. 24.
    [...]
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalności gospodarczej, dochód ustala się [...]
    [...] Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:
    1) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki
    majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do
    nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
    4) nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub
    osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo
    w kapitałową spółkę handlową.
    ---

    Przyznam że nie jest mi jasne jak "ugryźć" VAT.... chwilowo
    zajrzawszy do ustawy nic nie wydedukowałem !

    >+ - dwaj wspólnicy tworzą spółkę z o.o., wnoszą aport w postaci
    >+ przedsiębiorstwa (w umowie spółki opisane dokładnie co i jak - że
    >+ działało pod nazwą, pod adresem etc.)

    Wyłóż mi mi co zrobisz z drobiazgiem na który kiedyś Slayer
    zwracał uwagę:
    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 863. § 1. Wspólnik nie może rozporządzać udziałem we wspólnym
    majątku wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majątku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału
    wspólnego majątku wspólników.
    ----

    Przecież piszesz że sp. z o.o. tworzą "wspólnicy" (przypadkiem ci
    sami :) - ale to jest z prawnego p. widzenia raczej PRZYPADEK !)
    Wynikałoby z tego że *założyć* sp. z o.o. musieliby wspólnicy
    *bez* wnoszenia aportu. Bo nie mogą wnieść "każdy swojej części"...

    >+ - spółka cywilna po tym ma wyłącznie majątek w postaci udziałów
    >+ w sp. z o.o.,

    Moment. Przecież to nie "spółka cywilna" ma udziały - bo sp. z o.o.
    zawiązywali wspólnicy...
    Chwilowo nie umiem wskazać zakazu dla takiej operacji, że wspólnicy
    wykładają 50 kzł, zakładają sp. z o.o. - a następnie S.C. kupuje
    udziały w zamian za majątek.
    Transakcja podlega oczywiście wszystkim rygorom z "podmiotów
    powiązanych" - tu mi kaktus jak prawidłowo ktoś wyceni udziały
    w sp. z o.o. :]

    >+ - robi się rozwiązanie SC i jej podział,

    Co z VATem ? Bo to jest największa komplikacja, podejrzewałem
    że czegoś *tu* chciałeś uniknąć. Jeśli nie... to po co komplikować ? ;)

    >+ likwiduje się DG wspólników.
    >+
    >+ Co wy na to

    Hm... z mojej strony już wiesz :)