  • 1. Data: 2005-07-26 14:06:58
    Temat: Jaki VAT od umowy o dzieło ?
    Od: "wojtaszek" <w...@t...pl>

    Witam,

    Dużo znalazłem o tym, że od umów o dzieło przy przenoszeniu praw własności
    należy zapłacić VAT po przekroczeniu limitu.
    Zleceniodawca powinien zapłacić zleceniobiorcy kwotę netto z tyt. umowy o
    dzieło oraz jakiś VAT.
    Pytanie: Od której kwoty liczy się ten VAT, od brutto czy netto z umowy i co
    się wpisuje do faktury?

    Dzięki za podpowiedzi.

    Pzdr
    Wojtek

  • 2. Data: 2005-07-27 07:28:13
    Temat: Re: Jaki VAT od umowy o dzieło ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Jul 2005, wojtaszek wrote:

    Nie mam zamiaru odnosić się do kwestii kto kiedy i komu ma
    a kiedy nie ma płacić VATu. Zakładam ŻE ma być VAT.
    [...]
> [...]
    > dzieło oraz jakiś VAT.
    > Pytanie: Od której kwoty liczy się ten VAT, od brutto czy netto z umowy i co

    Zaplątanie występuje na podstawie pojęcia "netto": w umowach
    cywilnoprawnych zwykło się jako "kwotę netto" podawać kwotę
    do zapłaty po potrąceniu podatków, zaś "kwotą brutto" wartość
    którą płacący przeznacza na pokrycie kwoty netto, podatków
    i innych opłat.
    Dla VAT owa "kwota brutto" stanowi bazę do opodatkowania - to
    do czego należy doliczyć JESZCZE 22% (albo ileś-tam) VAT.
    Zaraz bedziesz krzyczeć, ale to nie ja wymyśliłem - i do tego
    tak skomplikowany zapis ma swoje zalety:
    Ściślej - należy doliczyć tyle żeby w łącznej kwocie nazywanej
    "obrotem" była kwota netto w rozumieniu VAT i podatek w wysokości
    stawki (zazwyczaj 22% netto).

    Do faktury powinny iść IMO wszystkie wyliczenia - bo z powodu
    VATu zleceniodawca musi dostać wszystko co do faktury potrzebne
    (czyli netto VAT, stawkę oraz wartość VAT) zaś jako płatnik
    dochodowego rozliczenia tego podatku RÓWNIEŻ potrzebuje...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)