  • 1. Data: 2010-04-14 19:52:43
    Temat: Kara umowna od dewelopera
    Od: "Dominik Luty" <n...@s...pl>

    Witam grupowiczów,

    może ktoś podpowie jak to rozwiązać.

    Mam PIT-8C z "innym dochodem" w postaci kary umownej od dewelopera - za to,
    że spóźnił się z wydaniem lokalu. No i od tego powinienem zapłącić podatek -
    ok. Standardowo, razem z PIT-11 (umowa o prace) powinienem to rozliczyć na
    PIT-36.

    Pytanie - czy da uniknąć tego podatku w ten sposób, że:
    Podczas, gdy deweloper spóźniał się z oddaniem mieszkania musiałem
    wynajmować inny lokal, żeby gdzieś mieszkać. Ta kara umowna jest niczym
    zrefinansowaniem właśnie kosztów wynajmu. W sumie to nawet mniej niż ten
    wynajem mnie kosztował. No i teraz wychodzi na to, że nie dość że swojego
    czasu zapłaciłem więcej za wynajem niż wyniosła ta kara, to teraz jeszcze
    trzeba zapłącić od tego podatek. Ale przyszedł mi na myśl jeden pomysł - czy
    nie dałoby się podpiąć koszty tego wynajmu pod koszt uzyskania przychodu dla
    tego dochodu? Wszak żeby otrzymać ten dochód (tą karę umowną) to musiałem
    wynajmować inne mieszkanie, za co płaciłem.

    Druga sprawa jak przyszła mi na myśl - nie dałoby się tego zbilansować ze
    stratą z giełdy (PIT-8C)? Tak, wiem, to powinno iść w zupełnie innym
    zeznaniu PIT-38, ale może jednak?

    Pozdrawiam
    Domino