  • 1. Data: 2008-12-03 12:58:21
    Temat: Księgowanie UoD - kilka pytań
    Od: "Tomek" <t...@o...pl>

    Wypłacam wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło.
    Powiedzmy 100 brutto, czyli przy 20% KUP do wypłaty
    dla gościa idzie 85zł a 15zł odciągam na zaliczkę.

    Do KPiR wpisuję tą stówę w dacie wypłaty
    - tylko że nie jestem pewien czy całe 100zł ma iść
    do kol. 12(wynagrodzenia), czy 85 do k.12 a 15 do k.13?

    -----

    Jeszcze jedno pytanie - na rachunku wystawca nie zaokrąglił
    postawy opodatkowania do 1zł, zawyżył należny podatek o 1zł
    i tym samym zaniżył swoją wypłatę o 1zł.
    Jakoś wcześniej podczas przelewania tego nie zauważyłem
    - ale skoro już się zorientowałem, to co z tym zrobić?

    Rachunków korygujących przepisy nie przewidują, za to
    w rozporzadzeniu do KPiR jest mowa o notach korygujących
    wystawianych do dowodów obcych - takie coś powinienem wystawić?

    Czyli - dopłacam mu 1zł, zaliczkę wpłacam 1zł mniejszą niż wykazał
    i wystawiam notę do rachunku z korektą tych błędów - przejdzie?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2008-12-04 11:11:18
    Temat: Re: Księgowanie UoD - kilka pytań
    Od: Asen <a...@g...com>

    On 3 Gru, 13:58, "Tomek" <t...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Czyli - dopłacam mu 1zł, zaliczkę wpłacam 1zł mniejszą niż wykazał
    > i wystawiam notę do rachunku z korektą tych błędów - przejdzie?

    - Wynagrodzenie brutto do kol. 12 (wynagrodzenia), podatek jest
    pracownika, to jego zaliczka, ty tylko w jego imieniu ją odprowadzasz
    do US.
    - Rachunek i należny podatek? Coś mieszasz... :)

  • 3. Data: 2008-12-04 11:21:34
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-12-2008 o 12:11:18 Asen <a...@g...com> napisał(a):

    > - Wynagrodzenie brutto do kol. 12 (wynagrodzenia), podatek jest
    > pracownika, to jego zaliczka, ty tylko w jego imieniu ją odprowadzasz
    > do US.

    Thx

    > - Rachunek i należny podatek? Coś mieszasz... :)

    Czemu? Na rachunku do umowy o dzieło zwyczajowo wykonawca
    robi wyliczenie ile podatku mu odciągnąć. No i on się w tej rozpisce
    kropnął na 1zł. Istotność 1zł pewnie żadna, ale skoro błąd jest
    to można go poprawić. Pytanie - jak to zrobic

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2008-12-04 12:00:13
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-04, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > kropnął na 1zł. Istotność 1zł pewnie żadna, ale skoro błąd jest
    > to można go poprawić. Pytanie - jak to zrobic

    A on sobie sam nie może tego naprostować w zeznaniu rocznym?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2008-12-04 12:35:55
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-12-2008 o 13:00:13 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > A on sobie sam nie może tego naprostować w zeznaniu rocznym?

    No właśnie nie wiem - dlatego pytam :-) Tak by było najprościej,
    ale fluch jest ewidentny - tu nie zaokrąglił, tam zakrąglił w górę
    zamiast do najbliższej całkowitej. Wiem że chodzi o 1zł i pewnie nie ma
    co szat rozdzierać - ale założmy że chodzi o złotych 100 - co wtedy trzeba
    by zrobić?
    (w tej chwili pytanie akademickie, ale w końcu pewnie dostanę taki
    rachunek i co wtedy :-) )

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2008-12-04 16:02:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Dec 2008, Tomek wrote:

> [...]
    > trzeba by zrobić?
    > (w tej chwili pytanie akademickie, ale w końcu pewnie dostanę taki

    IMHO:
    - z art. 41 UoPDoOF wynika jasno: "Osoby fizyczne prowadzšce działalnoœć
    gospodarczš, osoby prawne... które dokonujš œwiadczeń z tytułu
    działalnoœci, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ...
    sš obowišzane jako płatnicy pobierać ..."

    Czyli *nie można* nie pobrać (we właściwej wysokości).

    Pytaniem pozostaje czy:
    - należy zwrócić rachunek jako nieprawidłowy (odrzucić), bo skoro
    kwota "do wypłaty" się *nie zgodzi* no to co...
    - skorygować we własnym zakresie z podwersjami:
    * "skorygować i tyle"
    * "skorygować i powiadomić podatnika"
    * "skorygować i uzyskać akceptację podatnika"

    Wersja pierwsza i podwersja trzecia wersji drugiej sprowadzają
    się do tego samego (bo rodzaj korekty jest bez znaczenia, isotne
    jest że to podatnik poprawia - fakt udzielenia pełnomocnictwa dla
    przyjmującego rachunek z p. widzenia cywilnoprawnego jest tożsamy
    z osobistym dokonaniem korekty).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-12-04 17:15:52
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-12-2008 o 17:02:56 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > * "skorygować i tyle"
    > * "skorygować i powiadomić podatnika"
    > * "skorygować i uzyskać akceptację podatnika"

    A skorygować zgodnie z rozporządzeniem do KPiR,
    (dowód obcy -> nota korygująca), wysłać dziełowcowi
    do podpisania i odesłania (że akceptuje) i już?

    Widzisz jakiś słaby punkt tego?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2008-12-04 18:01:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Dec 2008, Tomek wrote:

    > A skorygować zgodnie z rozporządzeniem do KPiR,
    > (dowód obcy -> nota korygująca), wysłać dziełowcowi
    > do podpisania i odesłania (że akceptuje) i już?
    >
    > Widzisz jakiś słaby punkt tego?

    Nie, z trudniejszym zastrzeżeniem - "a kiedy nabiera ważności"?

    Czyli czy (w razie nieotrzymania akceptacji) należy *mimo*
    tego wypłacić (policzone wg siebie wynagrodzenie netto) czy
    jednak czekać.
    Bo to jest różnica między wersjami :) - czy zdanie podatnika
    się nie liczy, czy musi być powiadomiony (bo jeśli musi, to
    samo wysłanie to za malo - trzeba mieć dowod wysłania).

    pzdr, Gtofryd

  • 9. Data: 2008-12-04 18:24:24
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-12-2008 o 19:01:42 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Nie, z trudniejszym zastrzeżeniem - "a kiedy nabiera ważności"?
    >
    > Czyli czy (w razie nieotrzymania akceptacji) należy *mimo*

    O to się nie martwię

> [...]
    > się nie liczy, czy musi być powiadomiony (bo jeśli musi, to
    > samo wysłanie to za malo - trzeba mieć dowod wysłania).

    Ja już wypłaciłem - w październiku - o ten 1zł za mało :-)
    Na szczęście jak mu te 1zł dopłacę dla porządku to to podatku nie
    wygeneruje,
    więc chyba jutro pójdzie nota i zaliczka o 1zł mniejsza

    Pozdrawiam,
    Tomek