1. Data: 2008-09-08 13:58:45
Temat:Księgowanie duplikatu
Od:Maciek <m...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Z jaką datą zaksięgować duplikat w KPiR:
- wystawienia faktury?
- wystawienia duplikatu?
- otrzymania?
- dowolna kombinacja/średnia z powyższych? ;-)

Dodam, że sprawa dotyczy dokumentów z jednego okresu rozliczeniowego
(kwartału), więc na podatki będzie miało to wpływ bardzo bliski 0, więc
pewnie niepotrzebnie zawracam głowę :-)

Maciek

2. Data: 2008-09-08 15:00:15
Temat:Re: Księgowanie duplikatu
Od:r...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

On 8 Wrz, 15:58, Maciek <m...@n...pl> wrote:
> [...]
>
> Dodam, że sprawa dotyczy dokumentów z jednego okresu rozliczeniowego
> (kwartału), więc na podatki będzie miało to wpływ bardzo bliski 0, więc

Jesli wszytsko w obrebie jednego roku(a co dopiero kwartalu), to nie
zawracaj glowy :)
Jak chcesz sie pobawic to zloz wniosek o WI (od 20. wrzesnie tylko
40zl :) ).

Jakbym mial obstawiac to bym obstawil date faktury, jako date w ktorej
koszt zostal poniesiony,
bo PIT to nie VAT i brak papierka nie przesadza o braku kosztu.
Aczkolwiek ktos powie ze duplikat ma pozniejsza date i to jego data
sie liczy - i co mu zrobisz :) ?
To sa takie akademickie rozwazania.

3. Data: 2008-09-08 22:48:09
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 8 Sep 2008, Maciek wrote:

> Witam
>
> Z jaką datą zaksięgować duplikat w KPiR:

IMVHO: "zależy".
Zależy od przyjętej metody księgowania ORAZ powodu przyjęcia duplikatu.
IMHO, jeśli została zaksięgowana oryginalna faktura, zaś powodem
wystawienia dupliktatu było jej zgubienie (po zaksięgowaniu), to nie
ma powodu do robienia korekt.
Duplikat jest dowodem że koszt został poniesiony w dacie wystawienia
oryginału, prawda?

Z drugiej strony, jeśli oryginał nie został zaksięgowany bo nie dotarł
*oraz* nie istniał powód do dokonania wpisu do KPiR z mocy innych
przepisów szczegółowych (przypomnę, że towar handlowy ma być księgowany
w momencie przyjęcia), to również nie widać powodu do księgowania
z inną datą niż data otrzymania duplikatu... CHYBA że księgowanie jest
dokonywane "chronologicznie" :)
Tak dla przykładu: ktoś księguje "chronologicznie", transakcja miała
miejsce 23.VI.2008, ale f-ra nie dotarła przed 20.VII.2008 (celowo
na przełomie kwartałów żeby się nie rozdrabniać) - więc jej nie ujął
do rozliczenia za czerwiec (lub drugi kwartał).
Ale IMO nie stanowi to przeszkody do wpisania duplikatu wystawionego
w lipcu i otrzymanego 22.VII pod datą 23.VI.2008 - ujęcia w następnym
okresie rozliczeniowym, ale "z datą zdarzenia".

Natomiast jeśli ktoś dokonuje wpisów "na bieżąco", to IMO nie ma
przeszkód do wpisania tego z datą 22.VIII.2008.

Co przemawia przeciw?

> Dodam, że sprawa dotyczy dokumentów z jednego okresu rozliczeniowego
> (kwartału), więc na podatki będzie miało to wpływ bardzo bliski 0, więc
> pewnie niepotrzebnie zawracam głowę :-)

Powiedzmy, że jest to łamigłówka :)

pzdr, Gotfryd