  • 1. Data: 2008-09-08 14:36:05
    Temat: Wniesienie środka trwałego do spółki i kwestia składki zdrowotnej
    Od: "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl>

    Mam do Was 2 pytania... może ktoś pomoże... bo jakoś nie mogę z tego wybrnąć

    1. Osoba prowadząca działalność gospodarczą wprowadza aportem do spółki z
    o.o. środek trwały (który nie stanowi przedsiębiorstwo) w wysokości
    1.000.000 zł. Obejmuje za to akcje o wartości 800.000 zł a róznica powiększa
    kapitał zakładowy. Czy osoba prowadząca działalność podlega wtedy podatkowi
    PIT? Czy jest to wielkość objętych akcji? A co z kapitałem zakładowym?
    Druga kwestia iż społka z o.o. dokonuje miesięcznych amortyzacji tego
    środka... a co jest jej przychodem wartość 1.000.000 zł to znaczy całego
    środka? Czy przychód jest jednorazowy w momencie wniesienia środka trwałego
    a może proporcjonalnie do amortyzacji dokonujemy przypisu przychodu?

    2. Kwestia składki zdrowotnej.. przeczytałem w PIT że nie stanowi ona
    kosztu. Ale jeżeli dobrze doczytałem to zapis taki jest tyllko w ustawie PIT
    (czy chodzi tu o składki tylko podatnika natomiast składka zdrowotna
    pracowników są kosztem) natomiast w CIT nie ma (a więc składki dla
    pracowników są kosztem?)

  • 2. Data: 2008-09-08 14:54:29
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > o.o. środek trwały (który nie stanowi przedsiębiorstwo) w wysokości
    > 1.000.000 zł. Obejmuje za to akcje o wartości 800.000 zł

    A reszta to co?
    Pożyczka, strata udziałowca czy co tam wymyśliliście?

  • 3. Data: 2008-09-08 15:04:04
    Od: r...@o...pl

    On 8 Wrz, 16:36, "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > (czy chodzi tu o składki tylko podatnika natomiast składka zdrowotna
    > pracowników są kosztem) natomiast w CIT nie ma (a więc składki dla

    Male pomieszanie - skladka zdrowotna nie jest kosztem gdyz jest
    odliczalna od podatku.
    Ale odliczasz od podatku osoby A skladke osoby A.
    Wiec jesli firma B wyplaca osobie A wynagrodzenie w wysokosci X, to
    dla firmy A
    kosztem jest X, natomiast dla osoby A jej zdrowotne(potracone z kwoty
    X przez B)
    pomniejsza jej podatek(rowniez potracony z kwoty X przez B).
    W przypadku przedsiebiorcow jest tak samo, tylko ze sie samemu sobie
    potraca skladke
    zdrowotna z podatku, bo nie ma "zewnetrznego" platnika

  • 4. Data: 2008-09-09 07:07:02
    Od: "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    >potraca skladke
    >zdrowotna z podatku, bo nie ma "zewnetrznego" platnika

    Ok. mam takie jeszcze pytanie. Bo tez nie rozumiem. W tym powyzszym
    przypadku osoba fizyczna prowadzaca działalność,
    czy bawi się z naliczeniem składek ze strony "pracodawcy" jako samego
    siebie? Chodzi oo to cz odprowadza za siebie składki do FP i FGSP?

  • 5. Data: 2008-09-09 07:09:31
    Od: "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl>

    > A reszta to co?
    > Pożyczka, strata udziałowca czy co tam wymyśliliście?

    Powiększyło kapitał zapasowy te 200.000 zł. Czyli jakby pozyczka?

  • 6. Data: 2008-09-09 07:22:08
    Od: r...@o...pl

    On 9 Wrz, 09:07, "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > czy bawi się z naliczeniem składek ze strony "pracodawcy" jako samego
    > siebie? Chodzi oo to cz odprowadza za siebie składki do FP i FGSP?

    Nie ma podzialu skladek, 19,52 podstawy na spoleczne, 6,00 czy ile tam
    jest na rentowe itd.
    FP jest platny od kazdego, kto ma sume podstaw ze wszytskich zrodel co
    najmniej taka,
    jak minimalna placa wiec ci na ulgowym ZUS czesto nie musza placic
    FP,
    natomiast FGSP jest chyba tylko od funduszu plac, a wiec od pensji
    pracownikow.

  • 7. Data: 2008-09-09 08:27:55
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Powiększyło kapitał zapasowy te 200.000 zł.

    Ale powiększyło bo?
    Jakaś decyzja kogoś, czy tylko księgowej?

    >Czyli jakby pozyczka?

    No to dalej masz już prosto - patrzysz jakie przepisy dotyczą pożyczek dla
    spółki od udziałowców.
    Oczywiście o żadnym PIT nie ma mowy, bo dochodu nie było.
    Co najwyżej od odsetek od pożyczki. ;-)
    Może być PCC - nie wiem jak tam ze stanem na dziś.

  • 8. Data: 2008-09-09 09:09:05
    Od: "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    > Co najwyżej od odsetek od pożyczki. ;-)
    > Może być PCC - nie wiem jak tam ze stanem na dziś.

    Ale czy z tytułu objęcia akcji nie płaci się podatku dochodowego?
    Czy dotyczy to tylko sytuacji w ktorej ilosc objetych akcji jest wieksza od
    wprowadzonego aportem srodka?
    A co w przypadku spolki z o.o. jest przychodem caly srodek trwaly w momencie
    wniesienia? A moze przychody proporcjonalne do amortyzacji
    ?

  • 9. Data: 2008-09-09 09:21:35
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ale czy z tytułu objęcia akcji nie płaci się podatku dochodowego?

    A jaki dochód uzyskujesz KUPUJĄC akcje?
    Dochód możesz uzyskać gdy je będziesz sprzedawał conajwyżej.

    > A co w przypadku spolki z o.o. jest przychodem caly srodek trwaly w
    > momencie wniesienia? A moze przychody proporcjonalne do amortyzacji

    A co Ty kombinujesz?
    Spółka z o.o., to raczej ma księgowego - co on nie wie jak to zaksięgować
    czy jak?

  • 10. Data: 2008-09-09 09:25:19
    Od: "arkady" <a...@w...poczta.onet.pl>

> [...]

    >FP,
    >natomiast FGSP jest chyba tylko od funduszu plac, a wiec od pensji

    O ile dobrze rozumuje.. podatnicy CIT i osoby fizyczne prowadzace dzialanosc
    gospodarcza jezeli maja zatrudnione np. 10 osob rozliczaja
    ZUSy i podatki od tych osob, naliczajac rowniez ZUS od strony pracocodawcy.
    Placa 3 przelewy do ZUS
    1. spoleczne (składki ze strony pracownika jak i pracodawcy)
    2. zdrowotne (składki ze strony tylko pracowników)
    3. FP i FGSP (ze strony pracodawcy).
    Rozumiem ze takie ZUSy sa kosztem dla pracodawcy..
    Ale teraz jezeli wezmiemy osobe fizyczna prowadzaca dzialanosc gospodarcza
    1. to o ile dobrze kojarze jest ona zobowiazana do zadeklarowania jakis
    wplat do ZUS (nie ma zabawy tutaj ze skladkami ze strony pracownika i strony
    pracodawcy?) oczywiscie z pewnymi kwotami minimalnymi.. A wiec musi
    odprowadzic jakis tam rentowy, emerytalny, wypadkowy i chyba dobrowolnie
    chorobowy... czy zalicza te składki do kosztów?
    2. zdrowotne odlicza od podatku... ale chyba składa deklararację od swojego
    zdrowotnego do ZUS.. ale kosztem to juz nie jest bo odliczalne od podatku
    3. a czy FP nie jest rowniez tylko od funduszu płac?