  • 1. Data: 2008-02-02 21:02:24
    Temat: Ksiegowanie zakupu samochodu uzywanego na DG?
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Witam,

    Przymierzam sie do zakupu samochodu na dzialalnosc gospodarcza. Jestem
    platnikiem VAT, ale chce kupic uzywane auto prawdopodobnie od zwyklej
    osoby fizycznej (umowa kupna sprzedazy). Jak taka operacje nalezy
    wykonac zeby byla prawidlowo zaksiegowana?

    --
    Przemyslaw Kempinski
    http://www.formula1.pl

  • 2. Data: 2008-02-02 23:05:22
    Temat: Re: Ksiegowanie zakupu samochodu uzywanego na DG?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Feb 2008, Przemyslaw Kempinski wrote:

> [...]
    > osoby fizycznej (umowa kupna sprzedazy). Jak taka operacje nalezy
    > wykonac zeby byla prawidlowo zaksiegowana?

    Hm... doradcą nie jestem, ale IMO:
    - trzeba zajrzeć do KC i upewnić się, że taka umowa to "umowa sprzedaży"
    :)
    (nie istnieje umowa kupna, mimo że istnieje definicja kupującego)
    - do zaksięgowania optymalny jest *rachunek*. Par. 12 rozporządzenia
    pozwala po prawdzie zaksięgowac również "inne dowody", ale w takim
    przypadku podstawą dowiedzienia kosztu IMO będzie *dowód zapłaty*
    (przelewu lub podpisany przez sprzedawcę kwit z datą), do którego
    umowa co najwyżej będzie "dodatkiem" uprawdopodobniającym "za
    co ten kwit".

    Przypomnę potencjalnym oponentom, że "umowa", jak sama nazwa wskazuje,
    NIE JEST dowodem WYKONANIA UMOWY! To jest "intencja stron" - że
    jeden sprzeda, a drugi kupi.
    Dowodami że umowa została nie tylko *zawarta*, ale *również wykonana*,
    są faktury i rachunki (i one są "właściwe" jako dowody księgowe),
    a od biedy można skompletować dowody wydania, zapłaty i co tam
    jeszcze mamy co będzie "dowodzić wykonania transakcji" - patrz:
    http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=1
    ...paragraf 12
    A rejestracja jest darmowa :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-02-03 10:58:21
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > (przelewu lub podpisany przez sprzedawcę kwit z datą), do którego
    > umowa co najwyżej będzie "dodatkiem" uprawdopodobniającym "za

    Dodajmy że takim dowodem zapłaty jest też zdanie w treści umowy "Sprzedawca
    potwierdza otrzymanie kwoty xxx od nabywcy" lub podobne. Bo niektórzy mogą
    oczekiwać druku KP kupionego w sklepie :)

  • 4. Data: 2008-02-11 20:23:42
    Od: Wildcat <v...@g...com>

  • 5. Data: 2008-02-11 20:34:21
    Od: Wildcat <v...@g...com>

> [...]
    > osoby fizycznej (umowa kupna sprzedazy). Jak taka operacje nalezy
    > wykonac zeby byla prawidlowo zaksiegowana?

    W ewidencji nabyć VAT nie można zaksięgować tego zakupu, ponieważ
    umowa to nie faktura. Pozostaje jeszcze możliwość, jeżeli samochód
    będzie w firmie jako środek trwały, odliczanie podatku VAT z faktur
    dokumentujących zakup paliwa....Oczywiści pod wrunkiem, że samochód
    jest powyżej 3,5 t lub spełnia dodatkowe wymagania przewidziane w
    ustawie o podatku od towarów i usług, co potwierdza na wydanym
    zaświadczeniu okręgowa stacja kontroli pojazdów. Tyle, jeżeli chodzi o
    VAT. Pozdrawiam.