  • 1. Data: 2002-05-16 15:41:52
    Temat: Kupno mieszkania
    Od: Piotr Solarz <s...@i...pan.wroc.pl>

    Witam, czy można kupić mieszkanie za 1.12 zł (stan książeczki po
    rewaloryzacji)? Ile za taką tranzakcję będę musiał oddać fiskusowi.
    Wiem, że to śmiesznie mało, ale mamy gospodarkę wolnorynkową, a jest
    osoba, która za taką sumę (z rodziny) może mi mieszkanko sprzedać.
    Piotrek

  • 2. Data: 2002-05-16 18:13:38
    Temat: Re: Kupno mieszkania
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    I tu niestety czeka Cię zdziwienie. Gospodarka wolnorynkowa jest ale jej nie
    ma.
    Po dokonaniu trensakcji kupna potwierdzonej aktem notarialnym (żaden
    notariusz czegos takiego nie podpisze) papiery idą do US i tam miłe panie
    porównują wartośc mieszkania z cenami wolnorynkowymi (maja takie specjalne
    tabele)
    Jeżeli stwerdzą, że wartośc niruchomości została zaniżona wzywaja podatnika
    do dopłacenia różnicy (opłaty skarbowej 5% wartości nieruchonmości)
    "Jeżeli nabywca nie podał wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych lub
    wartość podana przez nabywcę według oceny urzędu skarbowego nie odpowiada
    ich wartości rynkowej, urząd ten wezwie nabywcę do określenia wartości
    rzeczy i praw lub podwyższenia tej wartości w terminie nie krótszym niż 14
    dni. W razie nieudzielenia odpowiedzi lub podania wartości nieodpowiadającej
    wartości rynkowej, urząd skarbowy ustali wartość z uwzględnieniem opinii
    biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób przekroczy o 33% wartość
    podaną przez nabywcę, koszty opinii biegłych ponosi nabywca (art. 7 i 8
    ustawy)."

    powodzenia
    WS

    Użytkownik Piotr Solarz <s...@i...pan.wroc.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@i...pan.wroc.pl...

  • 3. Data: 2002-05-17 15:27:33
    Od: Piotr Solarz <s...@i...pan.wroc.pl>

    Wiadomość napisana przez: "Wojciech Suszycki (Brick B.)":

> [...]
    > porównują wartośc mieszkania z cenami wolnorynkowymi (maja takie specjalne

    Takie same jak np. przy samochodach ? PZU ma swoje tabele, dzieki czemu
    może w razie szkody płacić mniej. Fiskus swoje, by podatek od
    wzbogacenia był większy.
    Wracając jednak do tematu. Czy babcia, bo to o nią chodzi, może w jakiś
    sposób przkazać mi własność, tak abym potem nie musiał płacić podatku od
    spadku? Mieszkanie jest własnościowe. Jestem tam zameldowany i mieszkam,
    wartość ok. 150 kzł. Pięć procent z tej kwoty to 7500 zł. Jak dla mnie
    to majątek. Będę wdzięczny wszystkim za pomoc.
    Może więc lepiej jako spadek. Cześć zwolniona od podatku potem podatek
    od reszty.
    Piotrek

    PS
    Czyli żyjemy w kraju, gdzie ceny są urzędowe +- 10% :) ? I który ma
    ponoć wolny rynek ?

  • 4. Data: 2002-05-19 04:14:52
    Od: w...@a...com (Weronikad)

> [...]
    >warto?ae podana przez nabywc? wed?ug oceny urz?du skarbowego nie odpowiada
    >ich warto?ci rynkowej, urz?d ten wezwie nabywc? do okre?lenia warto?ci
    >rzeczy i praw lub podwy?szenia tej warto?ci w terminie nie krótszym ni? 14
    >dni. W razie nieudzielenia odpowiedzi lub podania warto?ci nieodpowiadaj?cej
    >warto?ci rynkowej, urz?d skarbowy ustali warto?ae z uwzgl?dnieniem opinii
    >bieg?ych. Je?eli warto?ae ustalona w ten sposób przekroczy o 33% warto?ae
    >podan? przez nabywc?, koszty opinii bieg?ych ponosi nabywca (art. 7 i 8

    Skad urzad podatkowy ma tabele ustalajace ceny tzw. "wolnorynkowe"? Dla mnie
    ceny wolnorynkowe powinny byc ustalane na podastwie cen sprzedanych
    nieruchomosci w okreslonym rejonie w ciagu np. 6 miesiecy a nie cen ktore
    wlasciciel chcial by otrzymac. Te dwie ceny moga sie roznic i na ogol sie
    roznia. O ile mnie wiadomo ceny nieruchomosci w Polsce sa okryte tzw. tajemnica
    handlowa. Agent nie przedstawia zadnej analizy rynku w danym rejonie bo ta
    wymaga ujawnienia cen sprzedazy nieruchomosci. Pytam wiec o jakim "wolnym
    rynku" Panstwo mowicie? Mam podejrzenie iz US naprodukowaly pozal sie Boze
    "specjalistow" do wycen nieruchomosci i ci wala ceny z kapeluszy majac w d...
    wolny rynek. Urzedy skarbowe z kolei kazda transakcje kupna rozpatruja jak
    kradziez w oparciu o listy "cen wolnorynkowych" opracowane przez urzednikow US
    obciazaja ludzi podatkami. Do cholery w waszym wolnym rynkiem.

  • 5. Data: 2002-05-19 22:57:23
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Weronikad <w...@a...com> w wiadomooci do grup dyskusyjnych
    napisał:2...@m...aol.com.
    ..

> [...]
    urzednikow US
    > obciazaja ludzi podatkami. Do cholery w waszym wolnym rynkiem.

    Nie wiem skad maja te ceny, pewnie jak przypuszczasz od tzw, specjalistów.
    Nie ma zadnego wolnego rynku w Polsce. Ograniczenia Urzedowe, korupcja,
    akcyzy, koncesje itp..

    Ja doplacalem dw razy, przy zakupie auta i mieszkania. Obie ceny które
    podalem byly prawdziwe. Niestety i tak musialem doplacic.

    WS

  • 6. Data: 2002-05-19 23:10:44
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

> [...]
    > to majątek. Będę wdzięczny wszystkim za pomoc.
    > Może więc lepiej jako spadek. Cześć zwolniona od podatku potem podatek

    Według mojej wiedzy spadek i darowizna wyjdą drożej:
    "Kwoty wolne wynoszą:
    dla nabywców zaliczonych do pierwszej grupy podatkowej - 9057 zł."
    czyli nie dużo w twoim przypadku.
    i dalej "podatek wynosi 772 zł. 80 gr. i 7 % od nadwyżki ponad 19320 zł."
    czyli 9919 zł.
    Muszę jeszcze cos sprawdzić ale teraz nie mogę.
    Dam znać jak się dowiem.

    > Czyli żyjemy w kraju, gdzie ceny są urzędowe +- 10% :) ? I który ma
    > ponoć wolny rynek ?

    eech...jakoś trzeba to przeżyć. Juz jestem dawno pogodzony, po prostu robię
    co się da najlepiej. Poczytaj wątek "Podatkowy horror.." to dopiero jest
    draństwo.

    pozdrawiam
    WS

  • 7. Data: 2002-05-20 14:55:26
    Od: Piotr Solarz <s...@i...pan.wroc.pl>

    Wiadomość napisana przez: "Wojciecha Suszyckiego (Brick B.)":
> [...]
    > czyli 9919 zł.
    > Muszę jeszcze cos sprawdzić ale teraz nie mogę.

    Mam jeszcze jedno pytanie. Jest takie coś jak scydowanie własności. Na
    czym to polega i czy babcia może scydować mieszkanie na mnie? Może to
    jest droga. Jak to wygląda w praktyce i co to daje? Przyznam się, że w
    tych sprawach jestem laikiem, a szukam gdyż przy dochodzach rocznych
    rzędu 10500-11500 zł nawet darowizna jest kulą u nogi w tym przypadku.
    ;-)

    Piotr

  • 8. Data: 2002-05-21 22:01:19
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

> [...]
    > tych sprawach jestem laikiem, a szukam gdyż przy dochodzach rocznych
    > rzędu 10500-11500 zł nawet darowizna jest kulą u nogi w tym przypadku.

    Och, to już jest bliżej Kodeksu Cywilnego. Ja się na tym dokładnie nie znam,
    spróbuj na zapytac na liście "prawo".
    Scedowanie czyli zapisanie cesji. Cesja czyli przelew wierzytelności.
    "Przelewu (cesji) wierzytelności można dokonywać w ramach różnych umów:
    umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej mowy zobowiązującej do
    przeniesienia wierzytelności na rzecz nabywcy (art. 510 § 1 K.c.)."

    Tu zacytuję Kodeks Cywilny:

    "ZMIANA WIERZYCIELA

    Art. 510. § 1. Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa
    zobowiązująca do przeniesienia wierzytelności przenosi wierzytelność na
    nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej
    postanowiły.

    § 2. Jeżeli zawarcie umowy przelewu następuje w wykonaniu zobowiązania
    wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia
    wierzytelności, z zapisu, z bezpodstawnego wzbogacenia lub z innego
    zdarzenia, ważność umowy przelewu zależy od istnienia tego zobowiązania."

    Chodzi o to, że cesja musi być powiązana z jakąś inną umową np. sprzedaży,
    darowizny itp. Jeżeli np. Ty sprzedałeś komuś auto możesz dokonać cesji, na
    rzecz innej osoby lub banku któremu, jesteś winny pieniądze. Ma to sens
    jezeli wierzyciel, czyli gość który kupił od Ciebie auto nie zapłacił Ci i
    cesja ta przenosi obowiązek zapłaty nie Tobie a bankowi.
    Czyli cesja dotyczy samej zapłaty ale nie jest przeniesieniem prawa
    własności. To musi być ujęte w odrębnej umowie np. sprzedaży, czyli kółko
    się zamyka. Tak czy tak musi być jakaś umowa i podatek też.
    Ja żeby zapłacić 5% opłaty skarbowej ( w moim przypadku 8000zł) przy kupnie
    mieszkania (częściowo na kredyt) musiałem wziąść drugi kredyt. Dodatkowo
    musiałem zapłacić ok. 2000zł taksy notarialnej+VAT, 2000 zł od wpisu do
    Księgi Wieczystej, i prowizje bankowe - wolę nie pamietac ile.
    Niestety nie ma sposobu, dawno wszystkie furtki dla zwykłych ludzi
    pozamykane. Co innego wielkie firmy zagraniczne, ale oni mają kasę, lobby
    itp.

    Na koniec jeszcze jeden cytat potwierdzający, że nawet jeżeli ktoś
    wykombinuje jakąś inną umowę cesji to jeżeli będzie miała ona cechy umowy
    sprzedaży czy darowizny to i tak zapłaci opłatę skarbową.

    "Podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy nie wymienione
    w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności
    cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 z późn. zm.). Jednak przelew
    wierzytelności dokonany w formie sprzedaży będzie podlegać podatkowi od
    czynności cywilnoprawnych, bowiem umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw
    majątkowych wymieniona jest wśród czynności, od których pobiera się podatek
    od czynności cywilnoprawnych (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a). W wyroku z dnia
    18 grudnia 1995 r., sygn. akt SA/Wr 729/95 Naczelny Sąd Administracyjny
    orzekł, iż: "przelew wierzytelności dokonany w formie umowy sprzedaży lub
    zamiany podlega opłacie skarbowej". Wyrok został wprawdzie wydany w okresie
    obowiązywania ustawy o opłacie skarbowej zachowuje jednak swoją aktualność
    na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Podobne stanowisko
    zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 9 grudnia 1994 r. Nr PO
    7/D-8051-0353/94, wyjaśniając: "Jeżeli umowa o przeniesienie wierzytelności
    dokonana zostanie w oparciu o przepisy art. 509 i in. Kodeksu cywilnego
    regulujące przelew wierzytelności i przybierze postać którejkolwiek z umów
    wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o opłacie skarbowej - w szczególności
    sprzedaży lub zamiany - to rodzić będzie obowiązek uiszczenia opłaty
    skarbowej."

    WS

  • 9. Data: 2002-05-22 00:03:31
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 19 May 2002, Weronikad wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ceny wolnorynkowe powinny byc ustalane na podastwie cen sprzedanych
    >+ nieruchomosci w okreslonym rejonie w ciagu np. 6 miesiecy a nie cen ktore

    Zdaje się że "ceny rynkowe" samochodów też tak się ustala.
    Slaczego nie na podstawie pytania nabywców "za ile chcieliby
    kupić" - nie wiem :<

    I podanie do dyskutantów: tnijcie te cytaty ! Nie do
    gołej ziemi :] ale po kilka stron cytatu to IMHO przesada...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-05-24 12:25:21
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0205220201130.30080-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...
> [...]
    >
    > I podanie do dyskutantów: tnijcie te cytaty ! Nie do
    > gołej ziemi :] ale po kilka stron cytatu to IMHO przesada...

    Ktoś sie chciał składac dla mnie na nozyczki :))
    WS