  • 1. Data: 2002-02-18 11:39:34
    Temat: Likwidacja SC - wycena
    Od: "Bartek" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mam takie pytanko:
    Zamierzamy zlikwidowac SC. Dowiedzialem sie, ze musimy przeprowadzic
    remanent majatku spolki - nie bylo towarow tylko uslugi wiec sprawa prosta:
    remanent towarow = 0, ale co z pozostalymi skladnikami majatku, kt.
    kupilismy podczas funkcjonowania i od ktorych odliczylismy VAT:

    1. Czy uwzgledniamy wszystkie zakupione przedmioty, nawet te, ktorych
    wartosc bylo niska (<3,5 tys.) np. biurko za 200 zl??? Czy tylko te, kt. sa
    srodkami trwalymi (>3,5 tys.) i ktore nie zostaly jeszcze zamortyzowane???
    2. oraz czy uwzglednic drobiazgi, np. tel. nokia 3110 kupiony 2 lata temu za
    150 zł!? czy sa tu w ogole jakies ramy czasowe?!
    3. Jak ustalic wartosc: np. komputer, kt. kupilismy za 8.000 zl w tej samej
    firmie kosztuje teraz 4.500, ale nowy! ten, kt. mamy jest cokolwiek zuzyty i
    watpie zeby ktos dal za niego 4,5 - czy uwzglednic dodatkowo stopien jego
    zuzycia???

    Czytalem ust. o VAT art.15.ust.3, ale to nie rozwiewa powyzszych
    watpliwosci.
    Bede bardzo wdzieczny za w miare szybka pomoc (jezeli nie sprawiloby to
    problemu to prosze o kopie na priv)

    Pozdrawiam serdecznie
    Bartek
    b...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2002-02-18 17:01:36
    Temat: Re: Likwidacja SC - wycena
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Feb 2002, Bartek wrote:

> [...]
    >+ remanent towarow = 0, ale co z pozostalymi skladnikami majatku, kt.
    >+ kupilismy podczas funkcjonowania i od ktorych odliczylismy VAT:
    [...]
    >+ 2. oraz czy uwzglednic drobiazgi, np. tel. nokia 3110 kupiony 2 lata temu za
    >+ 150 zł!? czy sa tu w ogole jakies ramy czasowe?!

    AFAIK nie ma. Jest - masz ująć.
    Chyba że był na ŚT -:] !

> [...]
    >+ zuzycia???
    >+
    >+ Czytalem ust. o VAT art.15.ust.3, ale to nie rozwiewa powyzszych

    Bo to nie w VAT, a w UstawieOPodatkuDochodowymOdOsóbFizycznych !
    Goto infor.pl albo hoga.pl i czytać :)

    Nie dam głowy jak z likwidacją - ale powinno być tak jak przy
    odsprzedaży: od rzeczy używanych (liczy się czas używania
    w twojej firmie, AFAIK, a nie ile lat ma sprzęt) nie trzeba
    płacić VATu (zaznaczam - przeczytaj jak z ŚT, bo nie soprawdziłem).
    "Typowo" używany=ponad 6 miesiecy, ale oczywiście dla budynków to są
    lata (5 ? też nie pamiętam), samochod... hm, są zawsze jakieś
    tricki :(

    Co do "reszty wartości" (nie-VAT) to prosto - za ŚT (zamortyzowane)
    NIC NIE PŁACISZ - co jest plusem ŚT -:)

    Więc JEŚLI SIĘ NIE MYLĘ (jakby co to krzyczeć !)
    to za komp będący "zużytym" ŚT fiskusowi nic się nie należy.

    ŚT kupujesz z zysku (dopiero *później* amortyzujesz), w nagrodę
    nie jesteś karany :] przy zamykaniu DG - z zastrzeżeniem że
    przez ileś tam czasu ŚT zachowuje właściwości ŚT (CHYBA jak
    go sprzedasz to będzie twoim przychodem - uwaga !)
    Wyposażenie wyceniasz według cen rynkowych, nie ma powodu
    żebyś zapłacił "jak za nowe". Wartość wyceny jest twoim przychodem
    i podwyższy ci podatek (było zaliczać NOKIĘ do ŚT ? - było :)!)

    >+ Bede bardzo wdzieczny za w miare szybka pomoc (jezeli nie sprawiloby to
    >+ problemu to prosze o kopie na priv)

    Ok.

    >+ Pozdrawiam serdecznie
    >+ Bartek
    >+ b...@p...onet.pl

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-02-19 07:04:50
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

> [...]
    > "Typowo" używany=ponad 6 miesiecy, ale oczywiście dla budynków to są
    > lata (5 ? też nie pamiętam), samochod... hm, są zawsze jakieś

    Dobra, dobra. Ale VATu nie płaci się (sprzedaje się ze stawką zwolnioną)
    jeśli co do tych używanych towarów nie przysługiwało podatnikowi prawo
    odliczenia VATu przy ich nabyciu. Jeśli przy nabyciu VAT odliczył, to teraz
    VAT też musi zapłacić - nawet jeśli jest używany. Tak samo jest przy
    likwidacji - nabywając VAT się odliczyło i teraz trzeba go oddać. Były kilka
    razy dyskusje co do tego od jakiej wartości. AFAIR skończyło się na cenach
    rynkowych. Robi się samemu wycenę tych rzeczy i od takich wartości
    odprowadza VAT, np. na jakimś protokole likwidacji działalności.
    A jeszcze taka sprawa - czy umowa sc nie przewiduje dalszego losu majątku
    spółki w razie jej likwidacji?

  • 4. Data: 2002-02-19 09:26:58
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Feb 2002, Pulsar wrote:
    [...]
> [...]
    >+ odliczenia VATu przy ich nabyciu. Jeśli przy nabyciu VAT odliczył, to teraz
    >+ VAT też musi zapłacić - nawet jeśli jest używany.

    Sprawdziłem - byłem w błędzie. Thx za korektę :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-02-19 10:17:46
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Przepraszam że tak podczepiam lekko nie w to miejsce
    wątku, ale znalazłem gdzie było źródło mojego ostrzeżenia
    nt. sprzedaży ŚT pozostałych po prowadzonej działalności
    (po ZAMKNIĘCIU DG !).
    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.027.00000100a&krok=A
    +++++
    Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych
    likwidujšcy działalnoœć gospodarczš zobowišzani sš do
    sporzšdzenia remanentu oraz zapłaty 10-proc.
    zryczałtowanego podatku dochodowego. Zapominajš jednak o
    tym, iż w œwietle ostatnich wyroków sšdowych przychodem z
    działalnoœci jest również sprzedaż œrodków trwałych dokonana
    już po jej zakończeniu.
    -----

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-02-23 23:35:17
    Od: "KX" <k...@p...fm>

    napisał w wiadomości news:
    P...@i...stanpo
    l.com.pl...
    > [...]
    > AFAIK nie ma. Jest - masz ująć.
    > Chyba że był na ŚT -:] !
    [...]
    Mam podobną sytuację ale po likwidacji spółki otworzyłem DG jednoosobową.
    Telefon przepisałem na nową firmę ale w spółce nie był w ŚT tylko w
    kosztach.
    Czy gdybym miał go w ŚT jako 100% umorzenia to kłopoty byłyby mniejsze?
    pozdr,
    Krzysiek

    --
    KX
    k...@p...fm

  • 7. Data: 2002-02-25 06:44:09
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Feb 2002, KX wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kosztach.
    >+ Czy gdybym miał go w ŚT jako 100% umorzenia to kłopoty byłyby mniejsze?

    Wg mojej wiedzy - tak.
    Jak widziałem w ustawie - miałbyś obowiązek "zaliczyć" go do ŚT
    w nowej działalności (pewnie zapis ma na celu zablokowanie
    podwójnej amortyzacji :)) i już. Zero "obrotu podatkami" :)

    Pozdrowienia, Gotfryd