  • 1. Data: 2005-01-15 03:05:04
    Temat: Manipulowanie remanentem
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    W 2003 roku byłem na ryczałcie, w 2004 na KPiR. Na początek 2004 musiałem
    zrobić (a przynajmniej księgowa tak twierdziła) remanent 'na koniec 2003'
    - był to remanent nigdzie (na razie) nie uwzględniany, ponieważ w okresie
    rozliczania ryczałtem nie był potrzebny.

    Firma zajmuje się produkcją urządzeń elektronicznych. Nikt z zewnątrz nie
    znający schematów urządzeń nie jest w stanie zrobić jakiegokolwiek
    powiązania między zakupami elementów, a wyprodukowanymi produktami (np. jest
    kupione 100 kostek RAMów - do jednego urządzenia idzie po 1, do drugiego po
    2, a do trzeciego przez parę miesięcy szło po 2, a potem po 4 - w efekcie
    nikt poza mną nie wie ile urządzeń trzeba sprzedać, żeby zużyć wszystkie
    RAMy).

    W 2004 roku nakupowałem dość dużo podzespołów i jeśli miałbym teraz zapłacić
    podatek od różnicy między remanentami na koniec 2003 i na koniec 2004, to
    będzie mi ciężko.

    Zastanawiam się teraz, czy nie 'poprawić' remanentu na koniec 2003 tak, żeby
    zmniejszyć tę różnicę. Na tamtym remanencie oczywiście byłyby elementy
    kupione w 2003 (z racji VATu i tak trzymam wszystkie faktury zakupowe) i
    ilościowo nie wyglądałoby to podejrzanie (w przybliżeniu byłaby to wartość
    jedno-dwumiesięcznych zakupów - np. wpisałbym wszystko kupione w listopadzie
    i grudniu, bo przecież urządzenia sprzedane w listopadzie/grudniu mogły być
    robione z zapasów).

    Czy coś pominąłem?

    P.

  • 2. Data: 2005-01-15 10:55:13
    Temat: Re: Manipulowanie remanentem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Jan 2005, Paszczak wrote:

> [...]
    >+ - był to remanent nigdzie (na razie) nie uwzględniany, ponieważ w okresie
    >+ rozliczania ryczałtem nie był potrzebny.

    wKF: ale z tego że on nie był *uwzględniony* (w rozliczeniach) mam
    nadzieję nie ma wynikać że nie został WPISANY ?
    [...]
    >+ W 2004 roku nakupowałem dość dużo podzespołów i jeśli miałbym teraz zapłacić
    >+ podatek od różnicy między remanentami na koniec 2003 i na koniec 2004, to
    >+ będzie mi ciężko.

    Zastanów się moment: jeśli *nakupowałeś* - to również *zaliczyłeś zakupy
    w koszt*. Dobrze piszę ? Czy może zakupów wpisywanych do kol. 10 (i 11)
    nie wliczałeś do KUP ??
    Idea rozliczania KPiR jest taka:
    - nie trzeba "prowadzić magazynu"
    - ale pozostaje zasada iż "zakupy na magazyn" to po rozliczeniu
    remanentu przelanie z pustego w próźne ;) czyli zamiana pieniędzy
    podatnika na majątek podatnika...

    Oczywiście pytanie rozumiem (i nie odnoszę się doń :)), tylko
    tak "dla porządku" pytam czy wszystko się zgadza :)

    >+ Czy coś pominąłem?

    Mi się wydaje że nie - poza niejasnością dlaczego "powstał problem
    z różnicy remanentowej". Nakupiłeś częsci licząc że "utoną
    w kosztach" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-15 12:12:11
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    > Zastanów się moment: jeśli *nakupowałeś* - to również *zaliczyłeś zakupy
    > w koszt*. Dobrze piszę ? Czy może zakupów wpisywanych do kol. 10 (i 11)
    > nie wliczałeś do KUP ??

    Tak, zaliczyłem w koszt. Szczerze mówiąc nie orientuję się do końca, jak
    to jest robione, bo słyszałem o tym tylko z rozmów z księgową, a nie
    czytałem konkretnych przepisów.

    Ja rozumiem to tak: kupując podzespoły zaliczam je w koszty. Na koniec roku
    te podzespoły, które zostają w magazynie są 'odliczane' od tych kosztów.
    A właściwie to nie te, które są na koniec roku, ale te które przybyły od
    początku roku.

    > Mi się wydaje że nie - poza niejasnością dlaczego "powstał problem
    > z różnicy remanentowej". Nakupiłeś częsci licząc że "utoną
    > w kosztach" ?

    W miarę rozwoju firmy i coraz większej produkcji muszę mieć coraz więcej
    podzespołów w magazynie (żeby kolejna, powiedzmy miesięczna, partia
    produktów była większa) - tak więc kupowałem je, bo po prostu musiałem.
    Są sprzedawane w dużych opakowaniach, więc wykorzystuję część, a reszta
    leży w magazynie.

    Dodatkowo remanent na początek 2004 był robiony 'na pałę' - kilkanaście
    pozycji (a nie kilkadziesiąt) za łącznie parę tys. zł. (a nie za kilkaset
    tys. zł). Więc i tak wymaga poprawienia i dostosowania do rzeczywistości.
    Rzecz w tym, że jak będę już poprawiał, to chciałem go trochę podkręcić :)

    P.