  • 1. Data: 2007-05-11 08:36:44
    Temat: Nadpłata składki zdrowotnej a miesięczne odliczenie 7,75%
    Od: ebrom <e...@p...fm>

    Witam,
    Sytuacja jest dość nietypowa. W kwietniu w wyniku pomyłki dokonałem
    nadpłaty składki zdrowotnej. Jeżeli idzie o rozliczenie i postępowanie
    z ZUS to sprawa jest dość prosta - po prostu mam nadpłatę i w
    następnych miesiącach płacę o tyle mniej...
    Ale jak postąpić z US? Przy miesięcznym rozliczeniu można odliczyć
    7,75% podstawy za dany miesiąc składki rzeczywiście wpłaconej w danym
    miesiącu rozliczeniowym. A jak w tym przypadku?

    Załóżmy np. że w kwietniu płacąc składkę zdrowotną za marzec wpłaciłem
    nie 100 zł a 400 zł (kwoty przykładowe).
    1) Ile mogę odliczyć w rozliczeniu miesięcznym z US za kwiecień?
    2) W następnym miesiącu (maj) miałbym wpłacić także 100 zł składki,
    ale mam nadpłatę i jej nie wpłacam, ale deklarację ZUS składam. Jak z
    US - czy mogę odliczyć tą składkę wpłaconą w kwietniu w rozliczeniu
    majowym?
    3) W kolejnym miesiącu ten sam problem...

    Czy ktoś z forumowiczów miał taki problem albo może coś doradzić?

    --
    Romek [Opole]

  • 2. Data: 2007-05-11 18:36:06
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    ebrom wrote:

> [...]
    > z ZUS to sprawa jest dość prosta - po prostu mam nadpłatę i w
    > następnych miesiącach płacę o tyle mniej...

    No nie tak hop siup. To, że sobie zapłaciłeś więcej niż na deklaracji,
    nie oznacza, że masz tę nadpłatę automtycznie. Jeśli w następnej deklaracji
    podasz standardowe kwoty, a przelejesz mniej, to będziesz miał niedopłatę
    w bieżacym miesiącu.
    I proponowałbym raczej zapłacić zgodnie z deklaracją kolejne składki,
    a "nadpłatę" wyjaśniać odrębnym trybem. Jak już dostaniesz na piśmie,
    że masz nadpłatę i napiszesz pismo, ze chcesz,
    żeby ją zaliczyć na poczet bieżacych wpłat, to wtedy wpłać mniej.

> [...]
    > majowym?
    > 3) W kolejnym miesiącu ten sam problem...
    >
    > Czy ktoś z forumowiczów miał taki problem albo może coś doradzić?

    Odliczyć możesz (z ograniczeniem 7,75) składki opłacone zgodnie z przepisami
    o świadczeniach opieki zdrowotnej. Odpowiedz sobie sam na pytanie, czy
    zapłacenie 4 razy więcej niż na deklaracji jest zgodnie z przepisami czy
    nie.
    A to, że nie będzie automatycznie nadpłaty, to już wiesz ; -)

  • 3. Data: 2007-05-11 21:56:57
    Od: "RM" <e...@p...fm>

> [...]
    > deklaracji
    > podasz standardowe kwoty, a przelejesz mniej, to będziesz miał niedopłatę

    No chyba jednak nie. Wpłacenie większej kwoty niż to wynika z deklaracji
    i/lub obowiązku zapłaty jest automatycznie zaliczane jako nadpłata. Jedyny
    problem to taki, że ZUS z założenia nie wie co z taką napłatą zrobić, choć
    ostatnio zaliczają ją automatycznie na poczet nastęnych składek. Byłem w
    ZUSie i sprawę wyjaśniałem, pismo o zaliczenie nadpłaty na poczet następnych
    składek jednak złożyłem.

> [...]
    > o świadczeniach opieki zdrowotnej. Odpowiedz sobie sam na pytanie, czy
    > zapłacenie 4 razy więcej niż na deklaracji jest zgodnie z przepisami czy

    No ok, niby jasne, ale...
    W kwietniu wpłaciłem te przykładowe 400 zł zamiast 100 zł, załóżmy że w
    rozliczeniu za kwiecień odliczam tylko 7,75% podstawy dla wpłaty 100 zł.
    Załóżmy ponadto, że w miesiącu maju i czerwcu mając nadpłatę składki
    zdrowotnej nie wpałacam, choc takową deklarację składamm gdyż mam te skłądki
    juz opłacone z nadpłaty. Co w takim przypadku zrobić przy rozliczeniu z US
    za maj i czerwiec - odliczyć 7,75% podstawy czy nie? Jeżeli nie, bo nie był
    to wpłata rzeczywiście dokonana w danym miesiącu, to jak to będzie przy
    rozliczeniu rocznym? Wszak w rozliczeniu rocznym odliczamy 7,75% sumy
    podsawy składek za miesiące, za które wpłacilismy składki w danym roku...

    --
    Romek [Opole]

  • 4. Data: 2007-05-12 07:10:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    RM wrote:

    > No chyba jednak nie. Wpłacenie większej kwoty niż to wynika z
    > deklaracji i/lub obowi?zku zapłaty jest automatycznie zaliczane jako
    > nadpłata. Jedyny problem to taki, że ZUS z założenia nie wie co z
    > tak? napłat? zrobić, choć ostatnio zaliczaj? j? automatycznie na
    > poczet nastęnych składek.

    Właśnie mniej więcej to chciałem napisać.
    Owszem jest teoretycznie nadpłata,
    ale w tym samym czasie mogą Cię poinformować,
    że masz niedopłatę bieżącą - sam tak miałem.

> [...]
    > 100 zł. Załóżmy ponadto, że w miesi?cu maju i czerwcu maj?c nadpłatę
    > składki zdrowotnej nie wpałacam, choc takow? deklarację składamm gdyż
    > mam te skł?dki juz opłacone z nadpłaty. Co w takim przypadku zrobić
    > przy rozliczeniu z US za maj i czerwiec - odliczyć 7,75% podstawy czy
    > nie? Jeżeli nie, bo nie był to wpłata rzeczywi?cie dokonana w danym
    > miesi?cu, to jak to będzie przy rozliczeniu rocznym? Wszak w
    > rozliczeniu rocznym odliczamy 7,75% sumy podsawy składek za miesi?ce,
    > za które wpłacilismy składki w danym roku...

    Rozliczasz przecież kwoty wpłacone narastająco w danym roku.
    W kolejnym miesiącu, te wpłacone wcześniej nadwyżki stają się
    kwotami wpłaconymi zgodnie z przepisami i można je odliczyć.
    Ale nie mam nic na poparcie tej tezy, poza tym, że jest to rozwiązanie
    bezpieczne.

  • 5. Data: 2007-05-12 07:30:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 May 2007, RM wrote:

> [...]
    > juz opłacone z nadpłaty. Co w takim przypadku zrobić przy rozliczeniu z US
    > za maj i czerwiec - odliczyć 7,75% podstawy czy nie?

    Ależ oczywiscie.
    Żaden przepis nie każe Ci wpłacić *w danym miesiącu* - dlatego zalicza
    się "zapłacone zgodnie z przepisami" (na zdrowotne!) wpłaty, zarówno
    te opóźnione jak i przedpłacone.
    No chyba że umiesz wskazać przepis który ogranicza odliczenie
    w zależności od terminu :)

    > to wpłata rzeczywiście dokonana w danym miesiącu, to jak to będzie przy
    > rozliczeniu rocznym? Wszak w rozliczeniu rocznym odliczamy 7,75% sumy
    > podsawy składek za miesiące, za które wpłacilismy składki w danym roku...

    SKREŚL SŁOWO MIESIĄCE.
    Tak czy siak - nie ma takiego w przepisach!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-05-12 10:12:41
    Od: ebrom <e...@p...fm>

> [...]
    > te opóźnione jak i przedpłacone.
    > No chyba że umiesz wskazać przepis który ogranicza odliczenie

    dzięki za wyjaśnienie i rozwianie wątpliwości

    --
    Romek [Opole]