  • Data: 2004-04-30 13:13:44
    Temat: Nazwy skrócone, było: Faktury bez podpisu ??? :-)))
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 30 Apr 2004, Piotrek wrote:
    [...]
    >+ "1) Imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy
    >+ oraz ich adresy"
    >+ Co jest lub może być nazwą skróconą w przypadku dz. gosp. osoby fizycznej?
    >+ Czy takową nazwę skróconą się gdzieś zgłasza przy rejestracji? Bo na druku
    >+ Urzędu Miasta nie ma nic takiego jak nazwa skrócona...

    Melduję uprzejmie że #1 ("u mnie było") i skrzętnie skorzystałem :)

    Stan aktualny (na ile moja wiedza jest aktualna :>) jest taki, iż
    przy nowelizacji szpencjaliści ustawodawcy zapisek o używaniu nazwy
    skróconej umieścili w artykule Kodeksu Cywilnego, którego pierwszy
    paragraf wspomina o nazwie osoby prawnej. Jednocześnie paragraf
    opisujący nazwę skróconą wyraźnie stanowi: "przedsiębiorca" !
    Do tego powołany jest "skrót formy osoby prawnej" (czyli ewidentnie
    chodzi o sp.z o.o., S.A., S.K., S.K-A itp) natomiast tam gdzie
    przedsiębiorca powołany jest "skrót firmy" (co jak dla mnie jest
    CZYM INNYM niż "skrót formy firmy" !) z zastrzeżeniem że skrótu
    formy firmy dotyczy to RÓWNIEŻ.
    Prawdą jest iż zapis PDG nie narzucał wymogu na "skrót" w nazwie
    skróconej (czyli firma: Usługi Pralnicze mogła posługiwać się
    nazwą skróconą np. "PTAK") a dzisiejszy zapis niewątpliwie "wiąże"
    dopuszczalny skrót z firmą - jak na mój gust wszelkie "Przedsiębiorstwa
    Handlu Wewnętrznego" mogą używać skrótu PHS - *zachowując* w zapisie
    istotne informacje (widziałem post z pytaniem o nazwisko - IMHO
    powinno być i już).
    Są tacy co wywodzą z tej plątaniny wniosek iż tylko osobie prawnej
    przysługuje prawo do skrótu - ja mam co najmniej wątpliwości.

    Może cytat:
    +++
    Art. 434. Firmš osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko.
    [..i dalsza część o dopisaniu sobie czegoś..]
    Art. 435.
    § 1. Firmš osoby prawnej jest jej nazwa.
    § 2. Firma zawiera okreœlenie formy prawnej osoby prawnej, które może
    być podane w skrócie, [..i też o dopiskach..]
    § 4. Przedsiębiorca może posługiwać się skrótem firmy. Przepis
    art. 432 § 2 stosuje się odpowiednio.
    ---

    Jak dla mnie - par.4 oznacza że spółka cywilna (no przecież nie
    osoba prawna !) może posługiwać się skrótem S.C. :)
    Nie mam pojęcia czy za "skrót nazwiska i imienia" można
    by dopuścić... inicjały :)
    Natomiast wszelakie "dodatki do nazwy" IMHO *również* można
    skrócić do "skrótu"... (nie bić za określenie :))

    >+ Natomiast jest w NIP-1...

    ...i bardzo dobrze :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd