  • 1. Data: 2003-04-13 11:10:08
    Temat: Nie zapłaciłem ZUS za 4 miechy!
    Od: m...@p...onet.pl

    Dawno, dawno temu - to było jeszcze w październiku 2001 roku - prowadząc jedno-
    osobową działalność gospodarczą - nie zapłaciłem w ogóle ZUS-u. Ani grosika! Bo
    mi było szkoda pieniędzy! Potem nie zapłaciłem jeszcze przez następne trzy
    miesiące pod rząd - czyli w sumie nie zapłaciłem ani grosza ZUS-u za 4
    miesiące: X, XI, XII 2001 i I 2002, (chociaż skwapliwie odliczałem sobie ZUS w
    deklaracjach PIT-5, ale to już inna sprawa). Potem aż do dzisiaj już wszystko
    grzecznie płaciłem. I ZUS prawie nie zareagował! Co prawda jakieś pismo kiedyś
    się z ZUS pojawiło, ale jakieś takie niemrawe było, że ja w ogóle się tym nie
    przejąłem, a oni właściwie nigdy do tego nie wrócili. No, ale teraz jestem
    bardziej dojrzałym i świadomym biznesmenem - wchodzimy do Unii Europeskiej,
    więc chciałbym to wszystko jakoś odkręcić, żeby mieć czyste sumienie i ciągłośc
    do pożal-się-Boże emerytury
    Jak to najlepiej odkręcić?

    I druga sprawa. Chociaż prowadzę działalność już od 3 lat, nigdy mi się nie
    chciało z ZUSu odebrać legitymacji ubezpieczeniowej, więc jej nie mam. Wiem, że
    w przypadku - odpukać - wypadku, złamania nogi itp - do korzystania ze
    społecznej opieki zdrowotnej będzie uprawniało mnie potwierdzenie zapłacenia
    składki zdrowotnej za ostatni miesiąc (czyli w kwietniu za marzec). Ale ja w
    takim wypadku mogę okazać tylko kopię internetowego przelewu z Mbanku, bo
    książki ubezpieczeniowej nie mogę okazać, bo sobie jej jeszcze nie wyrobiłem. A
    nie mogę jej sobie wyrobić, bo musiałbym zapłacić ten zaległy ZUS za 4 odległe
    miesiące (z odsetkami jeszcze). I tu koło się zamyka!
    Czy więc w momencie, kiedy chcę się leczyć społecznie, wystarczy mi do tego -
    nie wiem - zaświadczenie o wpisie do ewidencji podmiotów gospodarczych i kopie
    przelewów na ubezpieczenie zdrowotne z ostatnich 3 miesięcy czy pół roku?
    Czy może w mojej sytuacji już mi nic nie pomożę?

    Pozdrawiam, proszę o pobłażliwość i pomoc
    Malwersant30

  • 2. Data: 2003-04-13 12:44:33
    Temat: Odp: Nie zapłaciłem ZUS za 4 miechy!
    Od: "vowa" <n...@p...pl>

    Mam podobną sytuacje do ciebie. ()
    Na razie mnie nie stać na opłacenie zaległości ale wiem
    że w przypadku podpisania układu w Zusie odsetki od zaległości spadają
    o połowę od momentu podpisania układu.

    Również mi przykro, że tego nie zapłaciłem.
    Również odmówiono mi wystawienia legitymacji mimo iż od tamtego czasu płacę
    składki.
    Tak więc zdecydowałem że jestem zdrowy i od 3 lat jestem.

  • 3. Data: 2003-04-13 22:16:00
    Temat: Re: Nie zapłaciłem ZUS za 4 miechy!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Apr 2003 m...@p...onet.pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ miesiące: X, XI, XII 2001 i I 2002, (chociaż skwapliwie odliczałem sobie ZUS w
    >+ deklaracjach PIT-5, ale to już inna sprawa).

    Prawda, ale jesteś świadom że ta "inna sprawa" to problem, bo
    ZUS odlicza się kasowo (czyli zapłacony) ? Jak US nakryje nim sam
    się przyznasz to wpłatę i odsetki masz jak w mBanku, a postępowanie
    i minimum mandat - niemal tak samo (pewne) ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (na grupie na chwilę)

  • 4. Data: 2003-04-14 07:51:20
    Od: "vowa" <n...@p...pl>

    Poddaje w wąpliwość czy kasowo skoro ustawa mówi:
    Proszę o komentarz.

    Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    Koszty uzyskania przychodów

    Art. 22.5.
    U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym,
    którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w
    latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku
    podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które
    zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się
    do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było
    możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały
    poniesione.

    Art. 22.6.
    Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników prowadzących
    podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym
    roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający
    wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku
    podatkowego.

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych
    napisał:Pine.WNT.4.50.0304140013130.-11261-100000@k6
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

  • 5. Data: 2003-04-14 08:28:42
    Temat: Re: Odp: Nie zapłaciłem ZUS za 4 miechy!
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik vowa napisał:
    > Poddaje w wąpliwość czy kasowo skoro ustawa mówi:
    > Proszę o komentarz.
    >
    > Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
    > Koszty uzyskania przychodów
    [...ciach...]

    Fajnie, tylko że nie mówimy tu o kosztach a o odliczeniach.
    Drobna różnica...
    O ile przy składkach na ubezpieczenia społeczne sprawa jest dyskusyjna o
    tyle że na picie trzeba kasowo ale już jeżeli dajemy w koszty to nie
    jest takie oczywiste (jedynie za posrednictwem zasady o "równym
    traktowaniu podatników" i że "sposób rejestracji nie może wpływac na
    wysokość obciążeń podatkowych" plus jednolite stanowisko USów że liczy
    sie zapłata a nie deklaracja) o tyle ze składką na ubezpieczenie
    zdrowotne nie ma żadnych watpliwości - nie jest to koszt, to po
    pierwsze, po drugie ustawa mówi wyraźnie że mozna odliczyć "opłacone w
    roku podatkowym".

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk