  • 1. Data: 2011-12-14 10:18:25
    Temat: Nota odsetkowa - księgowanie
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Czy noty odsetkowe powinno się księgować? Jakoś tak nieopatrznie
    wystawiłem klientowi kilka not odsetkowych, które wysyłałem razem z
    wezwaniem do zapłaty. Wysyłałem wezwanie na kwotę X (kwota z faktury) i
    kolejne noty na kwotę Y1, Y2 ... itd. (wiadomo - odsetki rosły wraz z
    coraz większym opóźnieniem w zapłacie). Noty traktowałem bardziej jako
    straszak i informację o rosnących odsetkach niż dokument, a dopiero
    potem zacząłem się zastanawiać co robię :-)

    Czy not odsetkowych nie powinienem przypadkiem zaksięgować w KPiR i przy
    kolejnych wezwaniach zwiększać kwotę na wezwaniu o odsetki, np. coś w
    tym stylu:

    1. wezwanie 1: kwota X, odsetki Y1 (od kwoty X)
    2. wezwanie 2: kwota X+Y1, odsetki Y2 (od kwoty X+Y1)
    itd.

    Maciek

  • 2. Data: 2011-12-14 11:11:27
    Temat: Re: Nota odsetkowa - księgowanie
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 14 Dec 2011 11:18:25 +0100, Maciek napisał(a):

    > Czy noty odsetkowe powinno się księgować?

    Nie.

    Zapłacone odsetki - tak.

  • 3. Data: 2011-12-14 12:32:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maciek,

    Wednesday, December 14, 2011, 11:18:25 AM, you wrote:

    [...]

    > 1. wezwanie 1: kwota X, odsetki Y1 (od kwoty X)
    > 2. wezwanie 2: kwota X+Y1, odsetki Y2 (od kwoty X+Y1)

    Odsetki "ustawowe" nie są składane.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2011-12-14 14:44:08
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2011-12-14 12:11, jureq pisze:
    > Nie.
    > Zapłacone odsetki - tak.
    Czy do zapłaconych odsetek wystawiam płatnikowi jakiś dokument -
    fakturę, czy właśnie notę odsetkową? Jeśli fakturę to z jakimś VATem?

    Maciek

  • 5. Data: 2011-12-14 14:44:32
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Odsetki "ustawowe" nie są składane.
    Dzięki.

    Maciek

  • 6. Data: 2011-12-14 23:46:36
    Od: Paulinka <p...@w...pl>

    Maciek pisze:
    > Czy do zapłaconych odsetek wystawiam płatnikowi jakiś dokument -
    > fakturę, czy właśnie notę odsetkową? Jeśli fakturę to z jakimś VATem?

    Nota odsetkowa jest takim dokumentem, wystawiasz wtedy, kiedy delikwent
    Ci zapłaci po terminie. Jeśli zapłaci odsetki, wtedy je księgujesz.

    --

    Paulinka

  • 7. Data: 2011-12-15 00:05:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Dec 2011, Maciek wrote:

    > Czy do zapłaconych odsetek wystawiam płatnikowi jakiś dokument -
    > fakturę, czy właśnie notę odsetkową?

    Nie, nota jest wezwaniem do płacenia, w zależności od twardości
    lubowania się w papierach może stanowić wręcz warunek dyskusji
    o należnych odsetkach: "no jak Panu mam wypłacić bez dokumentu
    stanowiącego postawę" ;) (mimo że to oczywiście nie jest słuszne,
    podstawą jest umowa lub przepis ustawowy).

    Natomiast dłużnik ma prawo żądać pokwitowania że zapłacił, 642KC
    (sprawdź!). Czyli przypadek z wystawieniem DWU dokumentów wcale
    nie jest taki "nierozsądny i niemożliwy".

    > Jeśli fakturę to z jakimś VATem?

    A umiesz znaleźć "czynność opodatkowaną" w płaceniu odsetek karnych?
    Czy to Twoim zdaniem towar czy usługa? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-12-15 00:17:27
    Od: Paulinka <p...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > stanowiącego postawę" ;) (mimo że to oczywiście nie jest słuszne,
    > podstawą jest umowa lub przepis ustawowy).

    Nota odsetkowa jest zwykłym dokumentem stanowiącym polecenie
    księgowania. Wystawia się ją post factum, czyli po nieterminowej
    zapłacie. To że wielu firmach funkcjonuje wystawianie not przed zapłatą
    z symulacją odsetek, jest błędem. Od tego jest pismo o nazwie wezwanie
    do zapłaty.

    > Natomiast dłużnik ma prawo żądać pokwitowania że zapłacił, 642KC
    > (sprawdź!). Czyli przypadek z wystawieniem DWU dokumentów wcale
    > nie jest taki "nierozsądny i niemożliwy".

    J.w.

    > A umiesz znaleźć "czynność opodatkowaną" w płaceniu odsetek karnych?
    > Czy to Twoim zdaniem towar czy usługa? ;)

    A to chyba nie do mnie pytanie.

    --

    Paulinka

  • 9. Data: 2011-12-15 10:54:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Dec 2011, Paulinka wrote:

    [...]
    > firmach funkcjonuje wystawianie not przed zapłatą z symulacją odsetek, jest
    > błędem. Od tego jest pismo o nazwie wezwanie do zapłaty.

    Co racja to racja.
    Ja w sprawie formalnej:

    > A to chyba nie do mnie pytanie.

    Ano nie - czy nie widać po poziomie cytowania?

    pzdr, Gotfryd