  • 11. Data: 2003-10-30 07:34:10
    Temat: Re: Nowa dzialalnosc i VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    (wybaczcie "duży" cytat ale inaczej tok mi się rwie :))

    On Thu, 30 Oct 2003, Piotr A. Dybczyński wrote:

> [...]
    >+
    >+ To właśnie miałem na myśli i jak widać MR (mój rozum) nie przystaje do
    >+ rzeczywistości podatkowej. Dla mnie logika przepisów ustawy o VAT jest taka,
    >+ ża proporcjonalnie zmienia limit dla zaczynających w trakcie roku, ale przy
    >+ założeniu, że będą działać do końca roku. To by dawało do wykorzystania całą
    >+ 1/7 w dowolnym czasie.
    >+ Natomiast jeśli upierasz się, że limit kreuje dopiero
    >+ faktyczna sprzedaż (dokonana) to limit powstaje z chwilą rozpoczęcia w
    >+ wysokości 1/365 rocznego i wzrasta z każdym dniem sprzedaży.

    Nie. Nie tak.
    Chodzi o to, że "do wykorzystania" nie jest "limit w dowolnym czasie",
    choć *również* nie jest to limit kreowany przez sprzedaż :)
    Limit narasta samoczynnie, a sprzedaż nie może go przekroczyć,
    i chodzi o *łączną* sprzedaż od początku okresu.
    Przykładową tabelkę posłałem w poście przed chwilą, mam nadzieję
    że wyjaśniłem o co chodzi.
    Z grubsza: jeśli w naszym przypadku będziesz leżał do góry
    brzuchem aż do 31 grudnia, a w tym dniu dokonasz sprzedaży
    za 4000 zł to wszystko jest OK.
    Ale jeśli *na początku* dokonasz takiej sprzedaży, to wpadasz
    w VAT *chociażbyś* później do końca roku już nic nie robił
    - i to zaznaczyłem :)

    >+ Dla mnie (i NMR) taka interpretacja to paranoja.

    Znaczy: jak na podatki to wszystko w normie ;)

    Warto zaznaczyć że taka interpretacja dotyczy *wyłącznie*
    "świeżych" podatników VAT, jak ktoś prowadzi DG kolejny
    rok (i ciągle jest zwolniony) to może spokojnie w Nowy
    Rok "obrócić" za 40000 zł i później sobie "poleżeć do góry
    brzuchem" - jego ów "limit dzienny" nie dotyczy :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2003-10-30 14:27:58
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    <s...@s...com.pl> pisze:

> [...]

    faktyczna sprzedaż (dokonana) to limit powstaje z chwilą rozpoczęcia w
    wysokości 1/365 rocznego i wzrasta z każdym dniem sprzedaży.

    Dla mnie (i NMR) taka interpretacja to paranoja. Ale może jest w użyciu (nie
    jestem VAT-manem więc nie śledzę tematu detalicznie).

    > pozdrowienia, Gotfryd
    i wzajemnie,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 13. Data: 2003-10-30 21:10:40
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@S...post.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > Ale jeśli *na początku* dokonasz takiej sprzedaży, to wpadasz
    > w VAT *chociażbyś* później do końca roku już nic nie robił

    przepraszam ale nie się zgadzam z taką interpretacją :

    cytuję Twoje słowa : Patrzę w ustawę:
    +++++
    7. Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży towarów, w proporcji do okresu
    prowadzonej sprzedaży, przekroczy w ciągu roku podatkowego kwotę określoną
    w ust. 1 pkt 1 lub w ust. 4, zwolnienie określone w ust. 6 traci moc
    z dniem przekroczenia tej kwoty.

    dla mnie to wygląda tak (z praktyki- trzeba dzielić dni...)
    zakłada działalność 1.11.2003 i ma limit (40900/365=112,- x 61 dni)
    do (nie obowiązkowego przejścia na vat) = 6832,-

    IMHO jeżeli do końca roku nie przekroczy tej kwoty
    to nie musi być vat-owcem...

    pozdrawiam - Darek SP2BZW

  • 14. Data: 2003-10-31 08:31:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Oct 2003, Dariusz Stefan wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    [...]
    >+ przepraszam ale nie się zgadzam z taką interpretacją :

    Oj, przepraszać to nie masz za co :)

    Wziąłem i przekopałem się przez te teksty które rzuciły mi się
    w oczy i jak na razie znalazłem interpretacje że:

    - liczy się okres od momentu rozpoczęcia sprzedaży (chyba ktoś
    już w wątku wspominał), czyli nie od momentu uzyskania
    zarejestrowania a od dnia pierwszej sprzedaży:
    http://www.vulcan.edu.pl/doradca/02/utrata.html
    (chyba *ten* przepis się nie zmienił, w odróżnieniu od
    wszystkich przepisów dookoła :))

    - z wyroku zapodanego tu:
    http://www.fund.org.pl/podatkisierpien.htm
    i tu:
    http://tinyurl.com/t4b4
    (full:)
    http://webapp01.ey.com.pl/EYP/WEB/newsletters.nsf/0/
    f9a7085d6f474811c1256cd0003b3e69?OpenDocument
    co poniektórzy dokonują takiego komentarza, że jak na mój gust
    liczą się "dni prowadzenia sprzedaży"; popatrzywszy tu:
    http://www2.gazeta.pl/firma/2,31455,,,,10813887,P_IN
    FOREXT.html
    ...i tu (z cache bo to .DOC):
    http://tinyurl.com/t4bg
    (full:)
    http://www.google.pl/search?as_q=cache%3AEGD4be9EIG4
    J%3Awww.fdpa.org.pl%2Fprogramy%2FBiuletyn_nr3.doc+ok
    resu+prowadzonej+sprzeda%BFy&num=10&hl=pl&ie=ISO-885
    9-2&output=advanced_search&btnG=Szukaj+z+Google&as_e
    pq=&as_oq=&as_eq=&lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=al
    l&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=

    ...można by wyciągnąć wniosek który ktoś też już chyba sugerował,
    choć mi się nie podobało - że trzeba policzyć *dni w które
    była sprzedaż*.
    Horror.
    112 zł * ilość_dni_w_które_wykazano_sprzedaż.
    Celem zapewnienia sobie wysokiego limitu należy codziennie
    sprzedawać komuś pudełko zapałek, pinezkę (może być jedna)
    lub coś podobnego... nic nie rozumiem :(

    Oczywiście inne opinie, np. że liczy się ilość dni od
    "pierwszej czynności" (a zakup to pod VAT podlega ?) do
    końca roku (a więc również nie ostatniej sprzedaży), a tym
    bardziej nie przez "policzenie dni sprzedaży" też są:
    http://webapp01.ey.com.pl/EYP/WEB/newsletters.nsf/0/
    f1e55c8f15d05c40c1256d4900434bdb?OpenDocument

    Powiem krótko: następnego pytającego należy odesłać o wystąpienie
    o interpretację do MF.
    Objaśniam dlaczego do MF: bo US dokonuje interpretacji WYŁĄCZNIE
    wobec zdarzeń zaszłych, opinię o stanie *możliwym* może wydać
    tylko MF...

    >+ cytuję Twoje słowa : Patrzę w ustawę:

    No, ja sobie pozbieram kolekcję takich różnych komentarzy :)

    Pas !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2003-10-31 09:56:10
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Fri, 31 Oct 2003 09:31:44 +0100 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Powiem krótko: następnego pytającego należy odesłać o wystąpienie
    > o interpretację do MF.

    No to zajrzałem na strone MF, FAQ, podatki w pytaniach i odpowiedziach,
    Podatek od towarów i usług:

    http://www.mofnet.gov.pl/dokument.php?dzial=114&id=1
    1362

    I czytam:

    Pytanie:

    8. Jaki jest limit obrotu do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT w 2003
    r.?

    Odpowiedź:

    Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 października 2002 r. w
    sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i
    usług (Dz. U. Nr 190, poz. 1588) wartość sprzedaży towarów i usług, która na
    podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym uprawnia do zwolnienia od tego podatku, w 2003 r. określona została
    w kwocie 40.900 zł. Jest to limit roczny (art. 14 ust. 1 i 3 ustawy VAT). W
    przypadku podatnika rozpoczynającego wykonywanie czynności sprzedaży bądź
    świadczenia usług w ciągu roku - zwolniony jest on od podatku, jeżeli
    przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy wyżej wymienionej
    kwoty w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży.

    Wyliczając właściwy limit podatnik powinien podzielić kwotę 40.900 zł przez
    365 (liczba dni w roku podatkowym). Tak ustaloną kwotę obrotu za jeden dzień
    należy pomnożyć przez liczbę dni, w których podatnik będzie dokonywał
    sprzedaży. Tylko do wysokości tak wyliczonego limitu podatnikowi
    rozpoczynającemu działalność gospodarczą w danym roku przysługuje zwolnienie
    od podatku VAT.

    Koniec cytatu.... i zgroza!

    Gotfryd ma chyba rację, co gorsza może nawet trzeba liczyć pojedyńcze dni
    sprzedaży (ten wariant ze sprzedażą pudełka zapałek codziennie!!!!)
    No bo co to jest "okres prowadzonej sprzedaży?

    Koszmar. Ja się poddaję (w tym zakresie, bo jestem zwolniony od lat i mnie to
    osobiście na szczęście nie dotyczy :-))).

    Pozdrawiam,
    PAD
    --