  • 1. Data: 2005-10-29 18:01:04
    Temat: Obrazy
    Od: "robik" <r...@p...wpk.p.lodz.pl>

    Witam

    Namalowałem 3 obrazy i sprzedałem na Allegro. Oczywiście wiadomo że US ma
    wykaz wsystkich aukcji. Wiedzie czy muszę od tego zapłacić podatek
    dochodowy? Byłem w US, nie wiedzą i radzą wysłąć pismo z pytaniem. Mam
    jeszcze 4 obrazy do sprzedania, ale boję się że US zinterpretuje to jako
    niegłoszoną działalność gospodarczą. Znacie jakieś konkrety????????/

    Chciałbym wysłać pismo do US z prośbą o ustosunkowanie się, ale na grupie
    dowiedziałem się że sam muszę zająć stanowisko w tej sprawie, ale nie wiem
    który przepis przytoczyć?

    --
    Pozdawiam

  • 2. Data: 2005-10-29 18:09:29
    Temat: Re: Obrazy
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    robik wrote:
    > Witam
    >
    > Oczywiście wiadomo że US ma
    > wykaz wsystkich aukcji.

    No bez jaj, to nie seksmisja.

> [...]
    > jeszcze 4 obrazy do sprzedania, ale boję się że US zinterpretuje to jako
    > niegłoszoną działalność gospodarczą. Znacie jakieś konkrety????????/

    Przecież te 7 obrazów mogłeś namalować dla siebie, a teraz postanowiłeś
    je po prostu sprzedać.
    Ja na allegro sprzedałem jakieś 100 książek i do głowy by mi nie
    przyszło żeby działalność gospodarczą zakładać.
    Natomiast jeśli myślisz o tym, że z tego jest niezły dochód, to po
    prostu zacznij myśleć o założeniu działalności gospodarczej,
    a to co masz po prostu teraz sprzedaj i już.

  • 3. Data: 2005-10-30 16:15:57
    Od: zyga <zygalski@[usunto.]gazeta.pl>

    robik napisał:

    [...]
    > Chciałbym wysłać pismo do US z prośbą o ustosunkowanie się, ale na grupie
    > dowiedziałem się że sam muszę zająć stanowisko w tej sprawie, ale nie wiem
    > który przepis przytoczyć?

    siema

    oto linki, gdzie masz wystarczajaca ilosc wiedzy :))

    http://www.allegro.pl/help_item.php?item=84

    http://www.ehandel.pit.pl/

    pzdr
    Zyga

    dla nie klikajacaych w skrocie:

    -----
    Jeżeli sprzedającym jest firma
    Od transakcji zawieranych w Internecie podmioty odprowadzają wszelkie
    zobowiązania podatkowe

    Jeżeli sprzedajesz prywatnie
    Nie zapłacisz podatku, ani dochodowego, ani od czynności
    cywilnoprawnych, jeżeli:
    sprzedałeś rzecz używaną ponad 6 miesięcy, a kwota jednej transakcji nie
    przekroczyła wartości 1'000zł.

    -----

  • 4. Data: 2005-10-31 14:03:28
    Od: "robik" <r...@p...wpk.p.lodz.pl>

    OKI, o to mi chodziło, miodzio, dzięki.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-11-02 13:58:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 Oct 2005, witek wrote:

    > No bez jaj, to nie seksmisja.

    Sšdzšc z ogłosów w mediach to US kilka miesięcy temu zrobił
    "nalot" na allegro, wzišł wykaz transakcji i póŸniej stopniowo
    przeglšdał od czego to by się podatki należały.
    Nie żeby zaraz i na bieżšco... jest 6 lat do przedawnienia ;)
    Na pewno pytania o PCC (bo również towary używane >1000 zł
    się łapiš) były na grupie (wkutek owego "nalotu").

    ...i przyznam że chwilowo DOBREJ wykładni nie znam.
    Tj. nie szukałem :), ale takiego tekstu który by jednoznacznie
    i przekonujšco dla mnie objaœniał dlaczego się należy lub
    nie - nie znam. Z tego co piszę niżej wnioskuję iż może być.

    Ja mam jeden: mam mianowicie wštpliwoœć czy malowanie
    obrazów to DG. IMO nie !

    Zacytuję z ustawy:

    ---
    Art. 13.
    Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    [...]
    2) przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej,
    literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej
    [...]
    ---

    Przypomnę również iż dawno temu (mierzyć w latach) był przypadek
    podatnika który narzekał, twierdzšc iż jako "artyœcie" US
    odmawia mu prawa rozliczania wydatków w KUP (ale przysługiwało
    50% KUP ryczałtowe, powiadał że miał *wyższe* koszty) i jak
    patrzę w ustawę to chyba nadal tak jest (można tylko składki
    ZUS dodatkowo odliczyć).

    Domniemanie że do "przychodów osobistych" zalicza się tylko
    umowy zlecenia i o dzieło *od firm* ("i innych podmiotow"
    dla œcisłoœci) prawdopodobnie bierze się stšd iż prowadzenie
    USŁUG dla ludnoœci było (chyba do 2003r) kwalifikatorem
    "prowadzenia DG".
    I raczej nadal prowadzenie usług oraz obrót towarami "dla
    ludzi" spowoduje zaliczenie do "DG w rozumieniu podatku dochodowego".

    Natomiast to AFAIK *nie dotyczy* dochodów z działalnoœci artystycznej !

    Streszczajšc: jako niedoradca :) powiadam iż dochody ze sprzedaży
    namalowanego przez siebie obrazu sš na mój rozum dochodami
    z działalnoœci osobistej i mimo iż uzyskiwane sš "od ludnoœci"
    mogš być opodatkowane jako "działalnoœć osobista".
    Co napisałem Ÿle ?

    > Przecież te 7 obrazów mogłeś namalować dla siebie, a teraz postanowiłeś je po
    > prostu sprzedać.

    Co to zmieni ?

    > Ja na allegro sprzedałem jakieś 100 książek i do głowy by mi nie przyszło
    > żeby działalność gospodarczą zakładać.

    Bo to jest dokładnie opisany w ustawie o podatku dochodowym przypadek
    - trzeba zacytować art. 10.1.8d czy sam przeczytasz ? ;)
    Tam jest wyraŸne *zwolnienie* od podatku przy sprzedaży rzeczy
    *używanej* której *nabycie* miało miejsce ponad pół roku
    wczeœniej.
    Proste: jakbyœ tych ksišżek nie nabył (kupił, dostał w darowiŸnie
    albo spadku) tylko je sam *wyprodukował* to zwolnienie by cię
    IMO nie objęło.

    > Natomiast jeśli myślisz o tym, że z tego jest niezły dochód, to po prostu
    > zacznij myśleć o założeniu działalności gospodarczej,

    Tu mam pytanie: czy w ogóle *można* założyć DG "w celach
    artystycznych"... ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)