  • 1. Data: 2005-04-09 17:14:09
    Temat: Odliczenie VAT od zakupów za granicą
    Od: "Paweł R." <pawelbestia[Usun_to]@poczta.onet.pl>

    Rozliczam się na KPiR oraz Vat. Prowadzę usługi budowlane i jestem
    zarejestrowany jako Vat UE. W Szwecji wykonywałem usługę budowlaną na rzecz
    podatnika VAT, a więc taka usługa dla celów VAT jest opodatkowana w Szwecji.
    Mam natomiast problem z fakturami dotyczącymi wydatków (kosztów) w Szwecji.
    Księgowa w Szwecji powiedziała mi, że mogę tam wystąpić o zwrot VAT z tych
    faktur. Wyczytałem, że rzeczywiście mogę ale do wniosku muszę dołączyć
    oryginały faktur. Mam więc pytanie co z podatkiem dochodowym, bo sądzę, że
    mogę te faktury zaksięgować w koszty, z tym że nie będę miał oryginałów tych
    faktur. No właśnie czyli może wystarczy kserokopia tych faktur potwierdzona
    przeze mnie a może nusi być potwierdzona przez notariusza i po jakim kursie
    mogę je zaksięgować? A może mogę odliczyć ten VAT u nas w kraju od tych
    faktur.
    Może ktoś zetknął się już z tym problemem, bo ja czytam i czytam za dużo nie
    wyczytałem.

    Pozdrawiam
    Paweł R.

  • 2. Data: 2005-04-09 18:09:25
    Temat: Re: Odliczenie VAT od zakupów za granic?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Paweł R. wrote:
> [...]
    > wydatków (kosztów) w Szwecji. Księgowa w Szwecji powiedziała mi, że
    > mogę tam wyst?pić o zwrot VAT z tych faktur.

    Tak, ale wg przepisów obowiązujących w Szwecji.
    Ponieważ zwrot odbywa się na zasadzie wzajemności,
    warto poczytać na jakich warunkach Polska oddaje VAT innym.
    DU 89/2004 poz 851 może nieaktualny już?
    - obejrzyj załączniki: były z tekstami po angielsku,
    więc może mają jakiś uniwersalny charakter, ale i tak trzeba będzie
    odgrzebać szwedzką ustawę :-). W każdym kraju mają inną procedurę.

    Wyczytałem, że
    > rzeczywi?cie mogę ale do wniosku muszę doł?czyć oryginały faktur. Mam
    > więc pytanie co z podatkiem dochodowym, bo s?dzę, że mogę te faktury
    > zaksięgować w koszty, z tym że nie będę miał oryginałów tych faktur.
    > No wła?nie czyli może wystarczy kserokopia tych faktur potwierdzona
    > przeze mnie a może nusi być potwierdzona przez notariusza

    Te oryginały potem oddają przedziurkowane, żebyś dwa razy
    z tych samych faktur nie odebrał. Nie wiem jak rozwiązać problem
    braku oryginałów na czas procedury zwrotu. Może jakaś akcja "duplikat"?
    I pamiętaj, że w każdym kraju mają inne limity i zasady.
    Tzn możesz wyastąpić tylko za jakiś okres, tylko jeśli przekroczysz jakieś
    kwoty itp.

    i po jakim
    > kursie mogę je zaksięgować?

    Normalnie wg ustawy czyli art 22.1 pdof

    A może mogę odliczyć ten VAT u nas w
    > kraju od tych faktur.

    Wg mnie z art 2 pkt 11) ustawy wynika, ze
    nie będzie to podatek
    podlegający odliczeniu.
    (i art o odliczeniach 86 i 87)

    > Może kto? zetkn?ł się już z tym problemem, bo ja czytam i czytam za
    > dużo nie wyczytałem.

    Jak duże kwoty, to może warto zainteresować się jakąś fachową
    kancelarią, która się wtym specjalizuje. Jak małe, to może
    przekalkulować co się opłaci i np rezygnować ze zwrotu.