  • 1. Data: 2011-05-07 12:52:39
    Temat: Odp: Re: Wspólny zakup używanego i PCC
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    > 6
    > 1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    > 1) przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego;
    > ---
    > Nie wiem jak to widzicie, ale mi wychodzi tak, że:
    > - liczy się umowa sprzedaży jako *całość*

    I chyba właśnie w tej podstawie opodatkowania leży pies pogrzebany. Bo w wyniku umowy
    grupa nabywców nabywa udział we współwłasności. Przedmiotem umowy jest np. 5% udziału
    we własności samochodu, co odpowiada 980 PLN. Całościowo - 25 osób kupuje zabytkowy
    samochód od 4 osób.

  • 2. Data: 2011-05-07 16:14:01
    Temat: Re: Odp: Re: Wspólny zakup używanego i PCC
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 May 2011, Jan Bartnik wrote:

    [...do mnie...]

    > I chyba właśnie w tej podstawie opodatkowania leży pies pogrzebany.

    Ano.

    > Bo w wyniku umowy grupa nabywców nabywa udział we współwłasności.

    Nie wiem, czy dostatecznie wyraźnie określiłem jak to widzę, ale:

    > Przedmiotem umowy jest np. 5% udziału we własności samochodu,

    No nie bardzo.

    Jeśli użyłeś określenia "grupa nabywców", to nie ma mowy, przedmiotem
    *umowy sprzedaży* (bo taka umowa jest określona w Kodeksie Cywilnym,
    nie ma "umowy kupna", a SN i NSA już nieraz zaznaczały że prawo
    podatkowe "nie tworzy umów", lecz je opodatkowuje) - więc przedmiotem
    umowy sprzedaży jest cały samochód.
    Dla grupy współwłaścicieli (ten przedmiot).
    Przedmiotem będzie udział, jeśli każda z tych umów zostanie zawarta
    odrębnie.
    Można by porównać przypadek developera, który zawiera ileś "umów
    przedwstępnych" (bez znaczenia podatkowego), lecz *jedną*,
    wspólną dla wszystkich umowę sprzedaży, i przypadku przekształcania
    we wspólnotę np. budynku komunalnego, w którym każdy z lokali jest
    sprzedawany odrębnie, osobną umową notarialną.
    Fakt, przypadek bez znaczenia podatkowego :)

    Ale może weźmy zakupy "KupTeraz" na portalu aukcyjnym, od osoby
    nie prowadzącej DG, w kwocie przekraczającej magiczne 1000 zł
    limitu łącznie.
    IMO, wprowadzenie tabelki "płatność" w postaci płatności
    *łącznej*, mimo, że poszczególne zakupy zostały zatwierdzone
    jako akceptacja odrębnych zakupów, ma cechy "jednej transakcji".

    Sam zamiar "łącznej przesyłki" od jednego sprzedawcy na
    to wskazuje, a wątpliwości (na korzyść podatkową kupującego)
    są *tylko* po stronie sprzedawcy - sprzedawca wystawiając
    kilka aukcji ma w garści mocny argument, że wcale nie miał
    zamiaru "łącznej sprzedaży". Ale kupujący taki zamiar
    miał, i przyznam że trzeba by się dozbroić w paragrafy,
    i to takie mi nieznane, aby myśleć o walce z USem o to,
    że PCC się nie należy :)

    Po obu stronach szali mamy:
    - fakt, że *niewątpliwie* łączna płatność, *umożliwiona*
    przez sprzedającego (to, że poprzez pełnomocnika
    w osobie portalu aukcyjnego jest bez znaczenia - każdą
    niemal czynność można wykonać przez pełnomocnika)
    i zaakceptowana przez kupującego niewąptliwie *stanowi*
    umowę
    - wątpliwość, czy taka "umowa ramowa" co do umów sprzedaży
    pozwala interpretować sprzedaż łącznie, mimo że tylko
    jedna strona (kupujący) o owej "łączności" przesądziła;
    w końcu katalog czynności podlegających PCC jest
    zamknięty i nikt nie ma prawa go rozszerzać, więc
    całość sprowadza się do pytania "czy łączna akceptacja
    dwu ofert przesądza o zawarciu jednej czy dwu umów,
    o ile łączność przesądza o ich zawarciu bądź ma
    na nie wpływ".

    > co odpowiada 980 PLN.

    IMO, jeśli mowa o "grupie nabywców", to nie bardzo :)
    Jeśli ktoś indywidualnie nabywa jeden udział, to tak.

    > Całościowo - 25 osób kupuje zabytkowy samochód od 4 osób.

    No to podstawą jest cały samochód :)
    (zaznaczam: IMO, ale z powiązania z KC nijak nie wychodzi inaczej).

    pzdr, Gotfryd