  • 1. Data: 2011-05-05 11:56:05
    Temat: szkolenie (nagranie) przez internet 50% kup i 8% vat
    Od: "Kot Kowalski" <k...@w...pl>

    Witam,

    prowadzę działalność gospodarczą.
    W zeszłym roku przeprowadziłem szkolenie (wstęp na nie był sprzedawany
    w ramach DG), które zostało nagrane, a nagranie
    po licznych przeróbkach i dodatkach udostępnienie do zakupu w internecie.

    Wydaje mi się że stworzyłem dzieło (nagranie + przeróbki i dodatki), i w związku
    z tym
    mam prawo do odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodu
    i 8% vat - jeżeli będę sprzedawać licencję na oglądanie tego
    szkolenia.

    (vat 8% jest na "Usługi twórców (...) rozumieniu przepisów ustawy o prawie
    autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie
    lub udzielenie licencji do praw autorskich(...)")

    Teraz pytanie - o ile rozumiem żeby zaliczać 50% KUP nie mogę sprzedawać tego
    szkolenia w ramach DG. To jak to zrobić?
    Zawierać z każdym kupującym umowę? Jak odprowadzać zaliczki na podatek od tego?

    Pozdrawiam,
    K.

  • 2. Data: 2011-05-05 15:49:50
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Kot Kowalski pisze:
    > (vat 8% jest na "Usługi twórców (...) rozumieniu przepisów ustawy o prawie
    > autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie
    > lub udzielenie licencji do praw autorskich(...)")

    A to nie wypadło z 8% w ostatnim rozporządzeniu?
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 3. Data: 2011-05-06 12:33:19
    Od: "Kot Kowalski" <k...@w...pl>

    > A to nie wypadło z 8% w ostatnim rozporządzeniu?

    Nic mi o tym nie wiadomo, szukanie w ustawach tego
    nie potwierdza, ani np. tutaj

    http://www.epodatnik.pl/index.php?option=com_content
    &view=article&id=424%3Anowe-stawki-vat&catid=111%3As
    tawka-vat-stawki-vat&Itemid=310&limitstart=1

    Interesuje mnie też jak mam dokumentować tą sprzedaż i jak rozliczać zaliczki -
    bo jeśli chce naliczyc 50% kosztu to nie w ramach DG (choc FV i tak musze
    wystawic) - to jak?

    Pozdrawiam,
    K.

  • 4. Data: 2011-05-06 13:06:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-05-06 14:33, Kot Kowalski wrote:
    > Interesuje mnie też jak mam dokumentować tą sprzedaż i jak rozliczać zaliczki -
    > bo jeśli chce naliczyc 50% kosztu to nie w ramach DG (choc FV i tak musze
    > wystawic) - to jak?

    Nabyłeś MPA do tego utworu w ramach DG?

    IMHO nie. W takim razie rozliczasz to poza DG (na zasadach ogólnych).

    Musisz tylko uważać, żeby nie wywalili Ci z KUP kosztów dotyczących
    wyprodukowania tego utworu.

    BTW, temat był wałkowany kilkukrotnie tak więc nawet nikomu nie chce się
    nowego flejma zaczynać. Poszukaj w archiwum.

    Piotrek

  • 5. Data: 2011-05-06 13:20:13
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-05-06 15:20, Kot Kowalski wrote:
    > Nawet gdybym sprzedawał te licencje często (co mogłoby podpadać pod "w sposób
    > zorganizowany i ciągły")?

    A jakie to ma znaczenie (w sensie PDOF), skoro *nie* nabyłeś MPA w
    ramach DG?

    Piotrek

  • 6. Data: 2011-05-06 13:20:41
    Od: "Kot Kowalski" <k...@w...pl>

  • 7. Data: 2011-05-06 21:15:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 May 2011, Kot Kowalski wrote:

    > Nawet gdybym sprzedawał te licencje często (co mogłoby podpadać pod "w sposób
    > zorganizowany i ciągły")?

    Przepis dalszy w ustawie (na tym samym stopniu) uważa się za bardziej
    szczegółowy od zapisanego wcześniej.
    Przychody z DG są wymienione *przed* przychodami z praw majątkowych,
    rozumianych jako "swoje" prawa majatkowe, jeśli więc jakieś prawo majątkowe
    jednocześnie wypełnia kryteria "gospodarcze" oraz "osobiste", trzeba
    je (a raczej przychód z nich) uznać za "przychód z praw".

    W przypadku VAT jest inaczej (dlatego mowa o fakturze :)), to *jest*
    "DG w rozumieniu VAT" (tyle, że opodatkowana szczególnie).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-05-06 21:24:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 May 2011, Kot Kowalski wrote:

    [...]
    > Teraz pytanie - o ile rozumiem żeby zaliczać 50% KUP nie mogę sprzedawać tego
    > szkolenia w ramach DG. To jak to zrobić?
    > Zawierać z każdym kupującym umowę?

    Czekaj, a w ramach DG to umowy z każdym *kupującym* NIE zawierasz?
    :O

    (wiem, na 99,97% masz na myśli "*spisać* umowę", ale jak to mawiają
    "grupowicz dostaje komentarz do tego co napisał" ;))

    > Jak odprowadzać zaliczki na podatek od tego?

    Niestety (?) odprowadza nabywca, jeśli jest "zakładem pracy lub
    inną instytucją".
    Art.41.1 w powiązaniu z art.18

    Śmiesznie jest, bo obowiązek VAT pozostaje na sprzedawcy :)
    *ALE*....
    Przecież sprzedawać możesz przez "pośrednika", prawda?
    I z takim pośrednikiem, nieważne jak go zwać, można zawrzeć
    umowę o "odwrotnym" wystawianiu faktur - wtedy VAT z *takich*
    faktur rozlicza druga strona, *razem* z podatkiem dochodowym.

    Niestety, nie sądzę aby przeszła wersja z byciem pośrednikiem
    dla samego siebie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-05-06 21:27:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 May 2011, ajt wrote:

    > A to nie wypadło z 8% w ostatnim rozporządzeniu?

    Akurat ten wyjątek nie jest w rozporządzeniu lecz w ustawie, minister
    nie jest władny go zmienić :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-05-08 11:11:55
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-05-06, o godz. 23:27:10

    > Akurat ten wyjątek nie jest w rozporządzeniu lecz w ustawie,
    > minister nie jest władny go zmienić :)

    Jest jest, tylko troszkę dłużej to trwa niż wydanie rozporządzenia ;)

    Tomek