  • 1. Data: 2006-04-24 06:46:03
    Temat: PCC-1 a sprzedaż programów komputerowych
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

    Piszę sobie czasami programy. Nie prowadzę DG a chcę je czasami sprzedać
    (licencję). Czy jest możliwa sprzedaż licencji programu na umowę
    cywilno-prawn? ? Spisuję umowę, wypełniam druk PCC-1, odprowadzam podatek i
    jest ok, czy tak ? Jak jest wtedy traktowany mój przychód, czy on jest
    wliczany do dochodu od którego muszę zapłacić podatek dochodowy ?

    Pozdrawiam
    barysza

  • 2. Data: 2006-04-24 09:17:34
    Temat: Re: PCC-1 a sprzedaż programów komputerowych
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    barysza wrote:

> [...]
    > odprowadzam podatek i jest ok, czy tak ? Jak jest wtedy traktowany mój
    > przychód, czy on jest wliczany do dochodu od którego muszę zapłacić

    Ja bym powiedział, że ty nie piszesz *sobie* programów. Ty piszesz
    programy dla klientów. I robisz to nie jednokrotnie, a *czasami*. Więc
    myślę, że ty po prostu prowadzisz niezarejestrowaną działalność
    gospodarczą.

  • 3. Data: 2006-04-24 16:54:31
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > programy dla klientów. I robisz to nie jednokrotnie, a *czasami*. Więc
    > myślę, że ty po prostu prowadzisz niezarejestrowaną działalność

    Prawie tak. Jeżeli piszę to na zamówienie robię to na umowę o dzieło.
    Nie chcę ewentualnych swoich dalszych klientów "zmuszać" do tego typu umów.
    Na DG mnie poprostu nie stać ( ZUS ) więc szukam jakiegoś rozwiązania.
    barysza

  • 4. Data: 2006-04-26 00:14:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    barysza wrote:

    > Prawie tak. Jeżeli piszę to na zamówienie robię to na umowę o dzieło.

    I prawidłowo.

    > Nie chcę ewentualnych swoich dalszych klientów "zmuszać" do tego typu umów.

    Dlaczego? Umowa o dzieło jest bardzo miła - prosta i tania.

  • 5. Data: 2006-04-26 00:16:37
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    barysza wrote:
    > Piszę sobie czasami programy. Nie prowadzę DG a chcę je czasami sprzedać
    > (licencję). Czy jest możliwa sprzedaż licencji programu na umowę

    Rany, kolejnemu programiście licencje do głowy uderzyły ;-/

    Pisz każdą kopię "osobno" na osobne umowy o dzieło i po problemie.

    A tak to raczej będziesz musiał pójść w działalność gospodarczą, faktury
    i inne zawracanie głowy...

  • 6. Data: 2006-04-27 05:41:13
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Pisz każdą kopię "osobno" na osobne umowy o dzieło i po problemie.
    >
    > A tak to raczej będziesz musiał pójść w działalność gospodarczą, faktury

    Człowiek coś napisał ale z tego się nie da wyżyć bo ZUS, bo działalność
    hobbystyczna a firma chce mieć dokument.
    Piszesz o umowie o dzieło (PCC), czy też o umowie zlecenia/dzieła (PITY,
    ZUS, itp.)

    Pzdr
    Barysza

  • 7. Data: 2006-04-27 08:23:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Apr 2006, barysza wrote:

    > Piszesz o umowie o dzieło (PCC)

    Moment.
    Umowa o dzieło jakoś mało mi się kojarzy z PCC.

    Zauważ że czymś drastycznie innym jest sprzedaż *istniejącego*
    przedmiotu/prawa/czegokolwiek od umówienia się że coś zostanie
    zrobione *na zamówienie*. Podkreślam: "drastycznie innym".

    Poproszę o podanie w ustawie o PCC wskazania ktory punkt przewiduje
    możliwość objęcia PCC umowy o dzieło... art.1 ustęp 11, nie trzeba
    daleko szukać!!

    FYI: dość dawno (jeszcze pod rządami starej ustawy) widziałem wyrok
    w którym NSA przyznał USowi że ma rację iż domaga się VAT od
    podatnika który sprzedał samochód.
    Podstawą był dowód w postaci zeznań iż kupujący ustalał ze sprzedawcą
    kolor samochodu NIM sprzedawca wszedł w jego (samochodu) posiadanie.
    Ergo - sprzedawca nabył samochód w celu odsprzedaży.
    A z tego wynikało że umowa nie dotyczyła wyłącznie sprzedaży JUŻ
    posiadanego samochodu. Sprzedawca przyjął zamówienie, US przyjął
    że "zamiar" jest wyraźny i NSA się zgodził...

    Zaś czynności podlegające pod VAT nie są objęte PCC - poza
    nowym podwójnym opodatkowaniem niektórych czynności związanych
    z nieruchomościami (granda, na szybko dopisano żeby było "przed
    wejściem do UE" - w UE jest zakaz rozszerzania obowiązywania
    podatków obrotowych).
    Art. 2..4 UoPCC jakby co :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-04-27 08:58:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Apr 2006, Gotfryd Smolik news wrote:

    > możliwość objęcia PCC umowy o dzieło... art.1 ustęp 11

    Oczywiście miało być "ustęp 1" !!!
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-04-27 13:34:47
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > z nieruchomościami (granda, na szybko dopisano żeby było "przed
    > wejściem do UE" - w UE jest zakaz rozszerzania obowiązywania

    1. Pytałem w US mogę sprzedać program komputerowy (licencję, autorskie prawa
    majątkowe) na PCC-1. Zawsze mogę udowodnić, że klient widział mój program
    już gdzieś i chce go kupić. Od czegoś takiego płaci się 2% podatku.
    Problemem jest kilkakrotna sprzedaż tego programu.

    2. Klasyczna umowa o dzieło nie jest UZUSOWIONA a więc można i tą drogą.
    Płacę podatek dochodowy 19% do rozliczenia rocznego przy kosztach uzyskania
    50% (autorskie).

    pzdr

  • 10. Data: 2006-04-27 18:23:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > majątkowe) na PCC-1. Zawsze mogę udowodnić, że klient widział mój program

    :)
    Tyle że piszesz jawnie o "umowie o dzieło".
    I trzeba pamiętać że w rzadkich przypadkach US może mieć dowód przeciwny,
    nazywa się toto "nieanonimowy donos" albo "zeznanie świadka", zależnie
    od tego kto był przyczyną pojawienia się dowodu ;)
    Dlatego protestowałem - bo *PRAWNIE* umowa o dzieło i sprzedaż
    "gotowca" to co innego i już...

    > Od czegoś takiego płaci się 2% podatku.
    > Problemem jest kilkakrotna sprzedaż tego programu.

    Kolejny klient widział ?? ;)

    > 2. Klasyczna umowa o dzieło nie jest UZUSOWIONA a więc można i tą drogą.

    Nikt nie mówi że nie :)
    Jesteś na bieżąco jak w takim przypadku z VATem? (sprzedaż praw
    majątkowych AFAIK nie łapie się na wyłączenie...)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)