  • 1. Data: 2006-04-20 05:29:39
    Temat: PIT 5 - czy musze wysylac / kto odpisuje kwote wolna od podatku
    Od: " " <m...@g...pl>

    Witam.

    Do tej pory nie skladalem deklaracji PIT5 bo nie mialem przekroczenia kwoty
    wolnej. W marcu ja przekroczylem o okolo 200 zl. Ale po uwzglednieniu
    zdrowotnego nadal nie mam nic do zaplacenia. Czy musze skaldac PIT 5 czy
    jeszcze nie?

    Druga sprawa - pracuje tez na etacie. I oni mi uwzgledniaja kwote wolna od
    podatku - chyba 1/12 rocznej kwoty. Kto powinien to robic - firma od etatu
    czy ja w ramach dzialalnosci?

    Pozdrawiam, Marek.

  • 2. Data: 2006-04-20 06:54:46
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    wrote:

> [...]
    > kwoty wolnej. W marcu ja przekroczylem o okolo 200 zl. Ale po
    > uwzglednieniu zdrowotnego nadal nie mam nic do zaplacenia. Czy musze

    Są trzy różne metody "uznawane" w różnych US. Dowiedz się jak jest w
    twoim. Albo po prostu złóż.

    > Druga sprawa - pracuje tez na etacie. I oni mi uwzgledniaja kwote
    > wolna od podatku - chyba 1/12 rocznej kwoty. Kto powinien to robic -
    > firma od etatu czy ja w ramach dzialalnosci?

    Zawsze uwzględniasz przy DG.
    Jeśli chodzi o uwzględnienie na etacie, to zależy od kiedy ropocząłeś
    DG. Jeśli od 1 stycznia lub wcześniej, to przed pierwszą wypłatą
    styczniową miałeś obowiązek poinformować pracodawcę, że ma ci nie
    odliczać (czyli miałeś odwołać oświadczenie z druku bodajże PIT-2).
    Jeśli DG rozpocząłeś po 1 stycznia, to czytając ustawę wychodzi, że do
    końca roku będziesz miał odliczane podwójnie. A potem w rozliczeniu
    rocznym dopłacisz kilkaset zł. Chociaż wiem, że niektóre US każą i
    wtedy w ciągu roku odwoływać to oświadczenie. Formalnej podstawy w
    ustawie nie widzę. Ale ja prawnikiem nie jestem.

  • 3. Data: 2006-04-20 07:11:47
    Od: " " <m...@g...pl>

    Dzieki za odp.

    > Są trzy różne metody "uznawane" w różnych US. Dowiedz się jak jest w
    > twoim. Albo po prostu złóż.
    Z zerami w kwocie do zaplacenia?

    No to problem z ta kwota wolna - dzialalnosc mam od dawna... Caly poprzedni
    rok mi etatowo odliczali i Us nie mial uwag i przyslal zwrot podatku. To co
    mam zrobic - pojsc teraz do pracodawcy i dac mu PITa2? Bo z tego, co
    pamietam, to mowilem o dzialalnosci. Ale nic z tym nie zrobili...

    M.

  • 4. Data: 2006-04-20 07:23:08
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    wrote:

    > Z zerami w kwocie do zaplacenia?

    Jak najbardziej z zerami.

    > No to problem z ta kwota wolna - dzialalnosc mam od dawna... Caly
    > poprzedni rok mi etatowo odliczali i Us nie mial uwag i przyslal zwrot
    > podatku.

    Dziwne, ze nie dopłącałeś. Chyba, że jakieś ulgi.

    > To co mam zrobic - pojsc teraz do pracodawcy i dac mu PITa2?
    > Bo z tego, co pamietam, to mowilem o dzialalnosci. Ale nic z tym nie
    > zrobili...

    Napisać do pracodawcy pisemko, że w związku z uzyskiwaniem dochodów do
    których samodzielnie obliczasz podatek na PIT-5 wzywasz do zaprzestania
    odliczania kwoty wolnej od dnia 20 kwietnia. Jak nie chcesz, to nie
    musisz sie nawet tłumaczyć czy prowadzisz DG, czy może tylko wynająłeś
    komuś pokój w twoim mieszkaniu.

  • 5. Data: 2006-04-20 07:44:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jeszcze uwaga: Istnieje druk PIT-2 do złożenia oświadczenia, nie ma
    druku do jego odwołania. Więc trzeba to naskrobać ręcznie.