  • 1. Data: 2005-12-07 17:50:42
    Temat: PIT-5 vs KPiR raz jeszcze
    Od: km <k...@m...pl>

    Witam,

    Od nadmiaru doradcow glowa boli, prosze wiec Was o pomoc w
    usystematyzowaniu zebranych wiadomosci:

    Osoba fizyczna prowadzaca DG.

    1.Ubezpieczenia chorobowe - jako ze dobrowolne, nie odliczam, wiec nie
    wpisuje ani w PIT-5 ani w kpir.
    2.Ubezpieczenia spoleczne - wpisuje albo w kpir, albo w PIT-5, odliczam
    od dochodu.
    3.Ubezpieczenia zdrowotne - wpisuje tylko w PIT-5, odliczam od podatku
    nie od dochodu i 7.75% podstawy a nie 8.5%.
    4.Fundusz Pracy - wpisuje w kpir (w PIT-5 nie ma stosownej rubryki)w
    koszty, odliczam od dochodu.

    I jeszcze jedno pytanko; jesli spoleczne wpisze w kpir w koszty - w
    takim przypadku w PIT-5 pomijam oczywiscie stosowne rubryki (34)?
    dziekuje z gory za odpowiedzi.
    --
    Krzysztof

  • 2. Data: 2005-12-07 17:55:09
    Temat: Re: PIT-5 vs KPiR raz jeszcze
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    Uzytkownik "km" <k...@m...pl> napisal w wiadomosci
    > Witam,
    >
    > Osoba fizyczna prowadzaca DG.
    >
    > 1.Ubezpieczenia chorobowe - jako ze dobrowolne, nie odliczam, wiec nie
    > wpisuje ani w PIT-5 ani w kpir.
    ======================
    chorobowe jest jednym z elementów ubezpieczenia spolecznego wiec odliczasz.
    Reszta wydaje sie byc OK

    Atomek

  • 3. Data: 2005-12-07 18:47:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Dec 2005, km wrote:

    > 1.Ubezpieczenia chorobowe - jako ze dobrowolne, nie odliczam, wiec nie
    > wpisuje ani w PIT-5 ani w kpir.

    ...podstawa prawna do nieodliczania ???

    > I jeszcze jedno pytanko; jesli spoleczne wpisze w kpir w koszty - w
    > takim przypadku w PIT-5 pomijam oczywiscie stosowne rubryki (34)?

    ...oczywiście :) w ustawie jakoś tak napisali - "o ile nie zaliczył
    w koszt" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-12-07 19:11:20
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...oczywiście :) w ustawie jakoś tak napisali - "o ile nie zaliczył
    > w koszt" :)

    W sumie na jedno wychodzi "matematycznie" czy jest tu czy jest tam...

    A ja mma pytanie - byc moze oczywiste - ale teraz mi przyszlo do
    glowy... Traktujmy ZUS jako podatek, i rozumiem, ze zdrowotne jest
    odliczane od podatku, choc nie pelne, bo tylko 7,75%...

    Dlaczego spoleczne pomniejszaja dochod a nie podatek, skoro sa
    podatkiem? Hm?

    --
    Troche krytyki o rodzimej SF/F ................. http://tiny.pl/xdp4
    Grzedowicz, Grzedowicz, Grzedowicz :) .......... http://tiny.pl/xdp8

  • 5. Data: 2005-12-07 21:07:08
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "mariposa doux" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odliczane od podatku, choc nie pelne, bo tylko 7,75%...
    >
    > Dlaczego spoleczne pomniejszaja dochod a nie podatek, skoro sa

    Ty sie ciesz, ze zdrowotne pomniejsza podatek (choc coraz mniejsza
    jego czesc). Na poczatku zdrowotne bylo w zasadzie calkowicie
    "transparentne" dla przedsiebiorcy, podobnie jak na poczatku jego
    istnienia vat.

    Z rozwojem naszego kraju, byc moze dojdziemy do sytuacji, ze zdrowotne
    takze bedzie pomniejszalo dochod. I to nie cale... :-)))

    marekz

  • 6. Data: 2005-12-07 21:47:48
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    MarekZ wrote:

    > Z rozwojem naszego kraju, byc moze dojdziemy do sytuacji, ze zdrowotne
    > takze bedzie pomniejszalo dochod. I to nie cale... :-)))

    Znaczy oczywiscie sie ciesze, ze na chwile obecna okradaja mnie tylko
    tyle ;)

  • 7. Data: 2005-12-07 22:19:17
    Od: km <k...@m...pl>

    mariposa doux wrote:

> [...]
    > odliczane od podatku, choc nie pelne, bo tylko 7,75%...
    >
    > Dlaczego spoleczne pomniejszaja dochod a nie podatek, skoro sa

    A dlaczego traktowac spoleczne jak podatek?
    Przeciez emerytalne trafia na Twoje konto w ZUSie i OFE.
    Przymusowa danina, ale innego rodzaju.
    --
    Krzysztof

  • 8. Data: 2005-12-07 22:19:43
    Od: km <k...@m...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...podstawa prawna do nieodliczania ???

    Nie ma takiej?
    Oki, odliczam :)
    --
    Krzysztof

  • 9. Data: 2005-12-07 22:35:53
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <k...@m...pl> napisal(a):

    > A dlaczego traktowac spoleczne jak podatek?
    > Przeciez emerytalne trafia na Twoje konto w ZUSie i OFE.
    > Przymusowa danina, ale innego rodzaju.

    W sumie tak, ale przydałoby się rozwiązanie takie, że np. co pięć lat
    byłaby możliwość rocznych 'wakacji od ZUSu'. To umożliwiłoby rozpoczęcie
    działalności gospodarczej (dla osób zaczynających z niewielkim kapitałem
    ZUS jest nieraz barierą nie do przejścia - niby teraz jest "promocja",
    ale kto wie ile potrwa), albo wydostanie się z dołka po utracie pracy -
    pracodawcy łatwiej byłoby zaryzykować zatrudnienie takiego pracownika.
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl

  • 10. Data: 2005-12-07 22:50:11
    Od: km <k...@m...pl>

    Samotnik wrote:

    > W sumie tak, ale przydałoby się rozwiązanie takie, że np. co pięć lat
    > byłaby możliwość rocznych 'wakacji od ZUSu'.

    Ja ZUSu nie bronie; wrecz przeciwnie, wg mnie przymus ubezpieczen
    spolecznych powinien byc zniesiony :) Niech kazdy sam jak umie
    najlepiej zadba o swoja przyszlosc, chocby powierzajac pieniadze tym,
    ktorzy umieja je lepiej wykorzystac niz ZUS. Poza tym, wywolaloby to
    wiecej pozytywnych skutkow - niedawno czarno na bialym Amerykanie
    udowodnili, ze to wlasnie przymus ubezpieczen spolecznych powoduje tzw
    "ujemny wzrost demograficzny". Zas co do pozostalych; panstwo ma wobec
    nich zobowiazania emerytalne, niechze wiec finansuje im emerytury z
    innych zrodel.
    --
    Krzysztof