  • 1. Data: 2006-12-14 08:08:54
    Temat: PREDAWNIENIE ZUS + DWIE WERSJE
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    Po krotce historia opisana poniezej jest zblizona do historii mojego
    znajomego. Co znalazlem w necie na stronie www.wp.pl

    "Prowadziłam działalność gospodarczą od marca 1992 roku do końca 1999 roku.
    Miałam trudności z wyegzekwowaniem zapłaty za wykonane usługi. Dlatego nie
    płaciłam składek na ubezpieczenia społeczne od grudnia 1998 roku. W lutym
    tego roku ZUS skierował do mnie upomnienie wzywające do zapłaty zaległych
    składek. Czy te należności uległy już przedawnieniu?
    Iwona Wielgopolanin ekspert z zakresu ubezpieczeń społecznych

    TAK. Jeżeli Zakład Ubezpieczeń Społecznych wcześniej nie podejmował żadnych
    działań mających na celu wyegzekwowanie zaległych składek i dopiero w lutym
    2006 roku skierował do pani upomnienie, zaległe składki uległy
    przedawnieniu.

    Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.), należności z
    tytułu składek ulegają przedawnieniu po upływie 10 lat od dat ich
    wymagalności.

    Przepis ten, oraz większość regulacji dotyczących przedawnienia należności z
    tytułu składek, został wprowadzony ustawą z 18 grudnia 2002 r. o zmianie
    ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o zmianie niektórych innych
    ustaw (Dz.U. nr 241, poz. 2074 z późn. zm.). Ta nowelizacja ustawy o
    systemie ubezpieczeń społecznych weszła w życie 1 stycznia 2003 r. Przed tą
    datą należności z tytułu składek ulegały przedawnieniu po upływie 5 lat, a w
    przypadku przerwania biegu przedawnienia, po upływie 10 lat, licząc od dnia,
    w którym stały się wymagalne.

    W przypadku zmiany przepisów zawsze powstają wątpliwości, który przepis
    należy zastosować - w brzmieniu sprzed nowelizacji czy zmieniony.
    Wątpliwości takie pojawiają się, gdy w ustawie nowelizującej nie uregulowano
    kwestii związanych ze stosowaniem zmienionych przepisów.

    Z pytania wynika, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie podjął działań
    zmierzających do ściągnięcia zaległych należności z tytułu składek. W
    konsekwencji uległy one przedawnieniu. Jedną z podstawowych zasad państwa
    prawa jest zasada niedziałania prawa wstecz. Jednak nie wyłącza ona
    możliwości nadania aktowi normatywnemu wstecznej mocy obowiązującej, jeżeli
    zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie.

    Adam