  • 1. Data: 2007-01-25 22:27:32
    Temat: Pit 5 KPiR + umowa o dzieło
    Od: "Dorota" <d...@a...net>

    Witam!

    Prowadzę działalność gospdarczą.
    Jeden z moich kontrahentów w tym miesiącu chce rozliczać się ze mną na
    zasadach umowy o dzieło. Czyli odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy. Jak
    w tym przypadku rozliczyć się z US w PIT 5 i jak odprowadzić (i czy
    odporowadzać) samemu zaliczkę? - Jeśli nie odprowadzać - to czy pracodawca
    ma dać jakieś potwierdzenie wysokości mojego dochodu w styczniu ?? W
    następnych miesiącach będzie faktura i po kłopocie ale w tym mam kłopot...
    Liczę na porady
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-01-26 10:32:14
    Temat: Re: Pit 5 KPiR + umowa o dzieło
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Jan 2007, Dorota wrote:

> [...]
    > zasadach umowy o dzieło. Czyli odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy. Jak
    > w tym przypadku rozliczyć się z US w PIT 5

    Pomijając "kwalifikację czynu" :) czyli ew. spór czy taka sama umowa
    może być raz traktowana jako "osobista" a raz jako "gospodarcza", to
    umowy osobiste nie podlegają pod bieżące rozliczenia *podatnika*.
    Rozlicza je *płatnik*, czyli firma dla której wykonuje się umowę.
    Podatnik jedynie ujmuje je w rozliczeniu rocznym - PIT-37

    > i jak odprowadzić (i czy

    Czekaj.
    Jeśli świadczy się umowę osobistą, to *na rachunku* wykazuje się
    kwotę podatku (a przy niektórych przypadkach umów zlecenia również
    ZUS). I tę kwotę *płatnik*:
    - sprawdza
    - wykazuje
    - rozlicza wpłacając do US

    > odporowadzać) samemu zaliczkę? - Jeśli nie odprowadzać - to czy pracodawca
    > ma dać jakieś potwierdzenie wysokości mojego dochodu w styczniu ??

    Primo - nie piszesz o który rok podatkowy chodzi. Są drobne różnice.
    Zasadniczo tak - zamawiający lub zleceniodawca (skąd Ci się "pracodawca"
    wziął?) wystawia PIT-8b/PIT-11 po zakończeniu roku podatkowego.
    Dane powinne być zgodne z sumą tego, co podatnik zapisał w tych
    rachunkach, które zostały zapłacone (a ściślej: "postawione do
    dyspozycji"), jako że przy nie-DG zasadniczo przychód jest kasowy.

    > W następnych miesiącach będzie faktura i po kłopocie

    Mnie właśnie intryguje przekonanie skąd pewność że "po kłopocie", bo
    wcale bym się nie zdziwił jakby ktoś na widok rachunku w jednym miesiącu
    (jako umowa osobista) i f-ry za to samo dla tego samego klienta (w ramach
    DG) w m-cu następnym zaczął zadawać dziwne pytania :)
    Uprzedzając: w tej chwili nie widzę jasnej regulacji określającej czy
    wolno te same świadczenia raz uznawać za "osobiste" raz za "DG", do
    2003 z przepisu wynikał zakaz, teraz IMO istotna może być (podatkowa!)
    definicja DG.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-01-26 17:37:01
    Od: "Dorota" <d...@a...net>

    > Pomijając "kwalifikację czynu" :) czyli ew. spór czy taka sama umowa

    Umowa w kolejnym miesiącu nie będzie taka sama - już jako pełny "podmiot
    gospodarczy" w niej będę ;)

    > może być raz traktowana jako "osobista" a raz jako "gospodarcza", to
    > umowy osobiste nie podlegają pod bieżące rozliczenia *podatnika*.

    Czyli wykazuje tą kwotę dopiero w zeznaniu rocznym ?? (chodzi o styczeń
    2007)

    > Rozlicza je *płatnik*, czyli firma dla której wykonuje się umowę.
    > Podatnik jedynie ujmuje je w rozliczeniu rocznym - PIT-37
    no tak...

    > Jeśli świadczy się umowę osobistą, to *na rachunku* wykazuje się
    > kwotę podatku

    no tak jest kwota podatku którą płatnik zapłaci

    (a przy niektórych przypadkach umów zlecenia również

    > Primo - nie piszesz o który rok podatkowy chodzi.
    no bieżący czyli 2007

    Są drobne różnice.
    > Zasadniczo tak - zamawiający lub zleceniodawca (skąd Ci się "pracodawca"
    > wziął?)

    a tak z przyzwyczajenia wyszło.....

    wystawia PIT-8b/PIT-11 po zakończeniu roku podatkowego.

    Czyli ja w swoim pit 5 nie wykazuję "umowy osobistej" tylko w zeznaniu
    rocznym dochód....

> [...]
    > wcale bym się nie zdziwił jakby ktoś na widok rachunku w jednym miesiącu
    > (jako umowa osobista) i f-ry za to samo dla tego samego klienta
    w umowie będzie coś innego

> [...]
    > wolno te same świadczenia raz uznawać za "osobiste" raz za "DG", do
    > 2003 z przepisu wynikał zakaz, teraz IMO istotna może być (podatkowa!)
    no to zapisy w umowię będą odpowiednie ;)

    > pzdr, Gotfryd

    Pzdr również

  • 4. Data: 2007-01-26 22:32:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Jan 2007, Dorota wrote:

    > Czyli wykazuje tą kwotę dopiero w zeznaniu rocznym ?? (chodzi o styczeń
    > 2007)

    Ano.
    Cały ambaras w tym, żeby nie zapomnieć :)

    pzdr, Gotfryd