  • 1. Data: 2011-12-16 10:23:19
    Temat: Podatek liniowy i etat
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Mam małą zagwozdkę. W różnych części artykułów w internecie
    przebija się podobne stanowisko do poniższego:

    http://mambiznes.pl/artykuly/czytaj/id/4319/plusy_i_
    minusy_laczenia_biznesu_z_etatem

    "Kolejnym ograniczeniem związanym z łączeniem pracy na etat
    z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej, jest fakt,
    że podatnik taki nie może rozliczać swoich dochodów liniowo.
    Wynika to z faktu, iż wykonywanie jakiejkolwiek usługi, która
    chociażby częściowo pokrywa się z działaniami na rzecz
    własnego pracodawcy wyklucza korzystanie ze stawki liniowej."

    Zajrzałem więc do ustawy, a tam:

    Art. 9a:

    [...]

    3. Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania,
    o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej
    prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku
    spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia
    usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających
    czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
    1) (uchylony)
    2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy,
    podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania
    w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia
    zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych
    przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1,
    oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek."

    No i teraz czy w sytuacji, gdy:

    - posiadam DG (od kilku lat), etat od roku, ale z pracodawcą łączy
    mnie jedynie stosunek pracy
    - nie są wykonywane NA RZECZ PRACODAWCY żadne usługi z prowadzonej
    działalności (czyli DG sobie, etat sobie, chociaż zakres usług
    wykonywanych na etacie pokrywa się z zakresem usług na DG
    wykonywanym dla innych podmiotów).

    Wg mojej intepretacji z ustawy mam prawo do stawki liniowej (z DG)
    w takiej sytuacji, jednak "powszechny pogląd" jaki odczytuję
    w internecie każe mi wątpić w taką interpretację.

    Czy mógłby ktoś mnie nakierować skąd wynika pogląd jak w artykule?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 2. Data: 2011-12-21 19:11:45
    Temat: Re: Podatek liniowy i etat
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia 16 Dec 2011 11:23:19 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):

    > Wg mojej intepretacji z ustawy mam prawo do stawki liniowej (z DG)
    > w takiej sytuacji, jednak "powszechny pogląd" jaki odczytuję
    > w internecie każe mi wątpić w taką interpretację.

    IMHO masz rację. Nie wiem, skąd autor tego artykułu wytrzasnął taką
    interpretację. Pewnie nie doczytał zwrotu "na rzecz".

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl