  • 21. Data: 2017-12-20 21:33:36
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/20/2017 2:29 AM, ń wrote:
    > Był jeszcze taki myk (proponowany przez niektórych radców prawnych), że 5 lat
    biegnie od dnia uprawomocnienia postanowienia od nabyciu (nawet, jeśli nie złożono
    deklaracji); nie wiem, w która stronę to poszło (np. w orzecznictwie WSA).

    Raczej mocno naciągane.

    Można opierać się również na tym,że osoba składająca zeznanie podatkowe
    wymienia pozostałych spadkobierców, wiec urząd skarbowy posiada już
    informację o pozostałych spadkobierach.
    Ale to za mało aby urzad był w stanie wyliczyć wymiar podatku.
    Dlatego raczej nie przejdzie.

  • 22. Data: 2017-12-20 22:34:23
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Strasznie ten opis jest zamieszany wg mnie.
    > Wydaje mi się, że mieszasz tu podatek od sprzedaży nieruchomości
    > z podatkiem od spadku. Czy ja czegoś nie rozumiem?
    Podatek od sprzedaży zupełnie mnie teraz nie interesuje. Mam jeszcze
    trochę czasu na przeznaczenie uzyskanych środków na zakup innej
    nieruchomości.

    > A zwolnienia z podatku od spadku, jeśli minął termin zgłoszenia
    > to nie da się chyba przywrócić.
    Ale tu nie chodzi o zwolnienie z podatku od spadku. Jeszcze raz:
    1. Dziadek zmarł w 2003 r.
    2. Babcia zmarła w 2016 r.
    3. Oboje pozostawili testamenty
    4. W 2016 r. nastąpiło notarialne otwarcie i ogłoszenie testamentów,
    sporządzono oświadczenia o przyjęciu spadku, akty poświadczenia
    dziedziczenia itp.
    5. Do US zostały złożone formularze: SD-Z2 (spadek po babci), i zdaje
    się SD-3 (spadek po dziadku)
    6. US stwierdził, że podatek od spadku po babci nie należy się - na
    podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn
    7. US naliczył podatek od spadku po dziadku, a zgodnie z art. 16 w/w
    ustawy udzielił ulgi w podatku, która to ulga w przypadku sprzedaży
    nieruchomości przed upływem 5 lat, może zostać utrzymana jeśli w ciągu 6
    miesięcy kwotę ze sprzedaży przeznaczy się na cele mieszkaniowe

    Maciek

  • 23. Data: 2017-12-21 00:44:32
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-18 o 01:53, witek pisze:
    > dalej wchodzi kodeks cywilny ktory twierdzi, ze
    > że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
    > a otwarcie spadku następuje z dniem śmierci spadkodawcy
    > itd itp etc.

    To jeszcze sobie podyskutuję :-)
    Czyli jak rozumiem nabycie spadku nastąpiło z dniem śmierci spadkodawcy,
    czyli w 2003 roku. W testamencie dziadka jako spadkobiercy umieszczeni
    byli: córka oraz wnuk (syn zmarłego syna). Jednak do otwarcia testamentu
    wtedy nie doszło. Czy to oznacza, że połowa nieruchomości była już wtedy
    dziedziczona przez spadkobierców?
    Jeśli tak, to spadkobiercy mieli wtedy chyba pół roku na zgłoszenie np.
    odrzucenia spadku i zdaje się miesiąc na zgłoszenie nabycia rzeczy w
    drodze spadku - to chyba moment powstania obowiązku podatkowego?
    Zgodnie z art. 68 § 1 ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe, o
    którym mowa w art. 21 § 1 pkt 2 nie powstaje, pod warunkiem że decyzja
    ustalająca wysokość tego zobowiązania została doręczona po upływie 5
    lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek
    podatkowy. Czyli 2004+5=2009, a ja decyzję dostałem w 2016. Dobrze
    kombinuję? :-)

    Maciek

  • 24. Data: 2017-12-21 00:49:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

[...]
    I jeszcze to:

    Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 września 2008 r. (sygn.
    akt II FSK 819/07) stwierdził m.in.:
    "(...) zastosowanie tegoż przepisu art. 6 ust. 4, otwierającego nowy
    termin przedawnienia dla obowiązku podatkowego, uzależnione jest od
    istnienia tegoż obowiązku podatkowego, z którym związany jest obowiązek
    zgłoszenia (...) w celu (...) opodatkowania.

    NSA uznał, że US powinien ustalić moment powstania obowiązku podatkowego
    oraz ewentualne konsekwencje wynikające z upływu czasu co do istnienia
    tego obowiązku. W sprawie bezspornym jest moment powstania obowiązku
    podatkowego (1995) i termin przedawnienia - 5 lat. A więc obowiązek
    podatkowy przedawnił się najpóźniej wraz z upływem 2001 roku. W chwili
    powołania się na stwierdzenie nabycia spadku z 2013 roku obowiązek
    podatkowy nie jest już egzekwowalny, a więc nie mogła zadziałać
    dyspozycja z art. 6 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn".

    Maciek

  • 25. Data: 2017-12-21 23:27:10
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/20/2017 5:44 PM, Maciek wrote:

    > To jeszcze sobie podyskutuję :-)
    > Czyli jak rozumiem nabycie spadku nastąpiło z dniem śmierci spadkodawcy,
    > czyli w 2003 roku.

    tak.
    Już w 2003 roku byłeś właścicielem, brakowało tylko dokumnetów to
    potwierdzających.
    Orzeczenie sądu o nabyciu spadku mozemy nazwać, że działa wstecz.

> [...]
    > dziedziczona przez spadkobierców?

    tak.

    > Jeśli tak, to spadkobiercy mieli wtedy chyba pół roku na zgłoszenie np.

    6 miesiecy od daty dowiedzenie się o dziedziczeniu, czyli w przypadku
    spadkbierców ustawowych od dnia śmerci, chyba, ze potrafią wykazać, że
    dowiedzieli się później.

    W przypadku testamentu od dnia otwarcia testementu bo dopiero to jest
    moment, w którym dowiadujesz się, że dziedziczysz.

    i zdaje się miesiąc na zgłoszenie nabycia rzeczy w
    > drodze spadku - to chyba moment powstania obowiązku podatkowego?

    30 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku,
    postanowienie uprowomcnia sie po 3 tygodniach do decyzji sądu.
    Czyli termin liczy sie odpiero od sprawy spadkowej, nie od daty smierci.
    Mówię o drugku SD-3

    W przypadku spoadku w rodzinie czyli SD-Z2 i zwolnienia z podatku termin
    wydłużono do 6 miesiecy jakichs ładnych parę lat temu, niewiadomo czemu
    pozostawiając tych z SD-3 ciagle z nierealnymi do wyrobienia się 30 dniami.

> [...]
    > lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek
    > podatkowy. Czyli 2004+5=2009, a ja decyzję dostałem w 2016. Dobrzepł

    Obowiązek podatkowy powstaje w momencie uprawomocnienia się
    postanowienie o nabyciu spadku.
    Wowczas składasz SD-3 ale jeszcze nic nie płacisz bo nie wiesz ile
    Dopiero US przysyła ci decyzję ile masz podatku zapłacić.
    Jeśli ci jej nie doręczy przez 5 lat (nierealne) to wowczas nie masz
    obowiązku zapłacić podatku.

  • 26. Data: 2017-12-21 23:36:09
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/20/2017 5:49 PM, Maciek wrote:
> [...]
    > podatkowy nie jest już egzekwowalny, a więc nie mogła zadziałać
    > dyspozycja z art. 6 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn".

    Rozumiem to tak, ze odbyła się jakaś sprawa spadkowa powstało
    orzeczenie. Należałoby sprawdzić czy w 1995 był obowiązek zgłaszania
    czegokolwiek do US i w jakiej formie.
    Mocno stawiam, ze wowczas było inaczej niz teraz.
    5 lat minęło w 2000 roku.
    Zapewnie w zupełnie innej sprawie spadkobierca na pytanie skąd miał
    pieniądze na samochód przyznał, że ze sprzedazy mieszkania po babci.
    i US probował naliczyć podatek.

    Na pewno nie było tak, że nie było sprawy spadkowej, bo wowczas termin
    zapłaty podatku nie biegnie.
    *) z zastrzezeniem do przypkadów bardzo bardzo dawnych kiedy to prawo
    spadkowe było zupełnie inne.

  • 27. Data: 2017-12-21 23:39:11
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/20/2017 3:34 PM, Maciek wrote:
> [...]
    > nieruchomości przed upływem 5 lat, może zostać utrzymana jeśli w ciągu 6
    > miesięcy kwotę ze sprzedaży przeznaczy się na cele mieszkaniowe

    No i tak ma być.

  • 28. Data: 2017-12-22 01:35:58
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-20 o 04:06, witek pisze:
    > Ale termin 5 lat nie biegnie od nabycia spadku, bo ten nabywa sie z datą
    > śmerci spadkobiercy (z wyjątkami) a co najwyzej od momentu w ktorym US
    > sie o tym fakcie dowie, czyli od zlożenia deklaracji.
    > I jak przez 5 lat US nie wyda decyzji o wymiarze podatku to mozemy
    > gdybac o przedawnieniu.
    Ok, a co w przypadku gdybym był np. jedynym spadkobiercą, przypuśćmy:
    dziedziczę mieszkanie po rodzicach, mieszkam w nim i siedzę cicho. Nic
    nie zgłaszam do US. Wisi nade mną jakaś wizja podatku do zapłacenia, ale
    jednocześnie nie działa "instytucja" przedawnienia z ordynacji
    podatkowej. Czy Twoja interpretacja na pewno jest słuszna?

  • 29. Data: 2017-12-22 09:25:05
    Od: ń <ń@ń.ń>

    I tak z pokolenia na pokolenie bywa, że się dzieje.

    -----

  • 30. Data: 2017-12-22 10:15:54
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-22 o 09:25, ń pisze:
    > I tak z pokolenia na pokolenie bywa, że się dzieje.
    Tak właśnie podejrzewam. Pytanie, czy to się przedawnia, czy jednak nie,
    bo według tej interpretacji zacznie się przedawniać dopiero po pierwszym
    zgłoszeniu.

    Maciek