    From: witek <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od spadku
    Date: Thu, 21 Dec 2017 16:27:10 -0600

    On 12/20/2017 5:44 PM, Maciek wrote:

    > To jeszcze sobie podyskutuję :-)
    > Czyli jak rozumiem nabycie spadku nastąpiło z dniem śmierci spadkodawcy,
    > czyli w 2003 roku.

    tak.
    Już w 2003 roku byłeś właścicielem, brakowało tylko dokumnetów to
    potwierdzających.
    Orzeczenie sądu o nabyciu spadku mozemy nazwać, że działa wstecz.

    W testamencie dziadka jako spadkobiercy umieszczeni
    > byli: córka oraz wnuk (syn zmarłego syna). Jednak do otwarcia testamentu
    > wtedy nie doszło. Czy to oznacza, że połowa nieruchomości była już wtedy
    > dziedziczona przez spadkobierców?

    tak.

    > Jeśli tak, to spadkobiercy mieli wtedy chyba pół roku na zgłoszenie np.
    > odrzucenia spadku

    6 miesiecy od daty dowiedzenie się o dziedziczeniu, czyli w przypadku
    spadkbierców ustawowych od dnia śmerci, chyba, ze potrafią wykazać, że
    dowiedzieli się później.

    W przypadku testamentu od dnia otwarcia testementu bo dopiero to jest
    moment, w którym dowiadujesz się, że dziedziczysz.

    i zdaje się miesiąc na zgłoszenie nabycia rzeczy w
    > drodze spadku - to chyba moment powstania obowiązku podatkowego?

    30 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku,
    postanowienie uprowomcnia sie po 3 tygodniach do decyzji sądu.
    Czyli termin liczy sie odpiero od sprawy spadkowej, nie od daty smierci.
    Mówię o drugku SD-3

    W przypadku spoadku w rodzinie czyli SD-Z2 i zwolnienia z podatku termin
    wydłużono do 6 miesiecy jakichs ładnych parę lat temu, niewiadomo czemu
    pozostawiając tych z SD-3 ciagle z nierealnymi do wyrobienia się 30 dniami.

    > Zgodnie z art. 68 § 1 ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe, o
    > którym mowa w art. 21 § 1 pkt 2 nie powstaje, pod warunkiem że decyzja
    > ustalająca wysokość tego zobowiązania została doręczona po upływie 5
    > lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek
    > podatkowy. Czyli 2004+5=2009, a ja decyzję dostałem w 2016. Dobrzepł
    > kombinuję? :-)

    Obowiązek podatkowy powstaje w momencie uprawomocnienia się
    postanowienie o nabyciu spadku.
    Wowczas składasz SD-3 ale jeszcze nic nie płacisz bo nie wiesz ile
    Dopiero US przysyła ci decyzję ile masz podatku zapłacić.
    Jeśli ci jej nie doręczy przez 5 lat (nierealne) to wowczas nie masz
    obowiązku zapłacić podatku.