  • 1. Data: 2003-11-06 12:40:31
    Temat: Podatki a tlumaczenia???
    Od: "agata xxxxxxxxxxxx" <a...@N...gazeta.pl>

    Jezeli ktos robi tlumaczenie to jaka umowe podpisuje: zlecenie czy o dzielo???

  • 2. Data: 2003-11-06 16:55:48
    Temat: Re: Podatki a tlumaczenia???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003, agata xxxxxxxxxxxx wrote:

    >+ Jezeli ktos robi tlumaczenie to jaka umowe podpisuje: zlecenie czy o dzielo???

    Dywagacja luzem: na pewno[1] *prze*tłumaczenie broszury/książki/
    instrukcji (celowo, raz z prawem autorskim a raz bez :)) da
    się zaklasyfikować jako "dzieło".
    Na pewno "obsługiwanie tłumaczeń gości zagranicznych" da się
    zaklasyfikować jako zlecenie.
    A co w środku... to IMHO zależy od treści umowy ! (*treści*,
    nie *tytułu*), tak jak KC stanowi...

    [1] Celowo zapisałem "na pewno da się" a nie "na pewno jest" - bo
    o ile nie znam przypadku ani podstawy prawnej dla której ktoś
    "czepiałby się" uznania tłumaczenia "stron X do dnia Y" jako
    dzieła, to pewne cechy 'umowy staranności' (a *nie* 'rezultatu' !)
    tłumaczenie IMO *zawsze* będzie miało.
    W końcu "nagi konduktor biegnący wzdłuż pociągu"[1] jest
    przetłumaczony *rzetelnie* :]

    [1] cytowany jako "tłumok roku" w latach 60..70, ci co nie
    znają mogą próbować odgadnąć co jest podmiotem cytowanego
    zdania :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)