  • 1. Data: 2005-02-16 08:54:36
    Temat: Podatki od darowizn
    Od: "Jarek aka Dzarko" <p...@p...com>

    Witam

    Zastanawiam sie nad kupnem mieszkania, ktore ma byc finansowane z
    polaczonych srodkow pienieznych mojej rodziny i rodziny mojej dziewczyny.
    Zastanawiamy sie, jak zrobic to, aby nie zaplacic podatku od darowizny.
    Zdazylem sie zorientowac, ze darowizna mieszkania do 110m2, na rzecz
    dziecka, jest zwolniona od podatku. Natomiast nie moge znalezc nic na temat
    zwolnienia z podatku darowizny pienieznej. Cos obilo mi sie o uczy, ze jest
    jakas kwota, do ktorej taka darowizna na rzecz dziecka jest nieopodatkowana.
    Moze ktos zna konkretne kwoty, albo poda jakis link, gdzie mozna o tym
    poczytac?

    Jeszcze jedno, czy mozliwa jest taka sytuacja, kiedy moja dziewczyna dostaje
    darowizne pieniezna od rodzicow, nastepnie wspolfinansuje mieszkanie z moimi
    rodzicami (staje sie wlascicielka X% mieszkania) a nastepnie moi rodzice
    przepisuja na mnie swoja czesc?Czy ta czesc darowana bedzie zwolniona od
    podatku?

    Jarek

  • 2. Data: 2005-02-16 09:37:41
    Temat: Re: Podatki od darowizn
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Jarek aka Dzarko" <p...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    jest
    > jakas kwota, do ktorej taka darowizna na rzecz dziecka jest

    raz na 5 lat kwota zwolniona od podatku to 9 637zł w 1 gr podatkowej

    > Moze ktos zna konkretne kwoty, albo poda jakis link, gdzie mozna o tym
    > poczytac?

    ustawa o podatku od spadków i darowizn

> [...]
    moimi
    > rodzicami (staje sie wlascicielka X% mieszkania) a nastepnie moi rodzice

    pewnie że jest możłiwe

    Czy ta czesc darowana bedzie zwolniona od
    > podatku?

    imho nie, ale to bardzo dobre i trudne pytanie...

  • 3. Data: 2005-02-16 11:12:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Feb 2005, Jarek aka Dzarko wrote:
> [...]
    > + sie, jak zrobic to, aby nie zaplacic podatku od darowizny. Zdazylem sie
    > + zorientowac, ze darowizna mieszkania do 110m2, na rzecz dziecka, jest

    ...i co nie pasuje ? ;)

> [...]
    > + konkretne kwoty, albo poda jakis link, gdzie mozna o tym poczytac?

    Ustawa, na przykład tu:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra280783.htm

> [...]
    > + rodzicami (staje sie wlascicielka X% mieszkania) a nastepnie moi rodzice

    Wziąłeś pod uwagę iż "przepisanie" kosztuje ?
    Notariusz, wpis do KW... to nie tylko "same podatki".
    Dlaczego rozważasz "wariant niesymetryczny" ? (patrz komentarz pod
    spodem :))
    IMHO - albo mieszkanie kupują obie "strony rodziców" i obie
    darują (uwaga: nie pamiętam, zdaje się ktoś zgłaszał wątpliwość
    czy "udział w mieszkaniu" jest zwolniony !!!) albo obie
    strony fundują pieniądze - IMHO ta druga wersja jest "tańsza".
    Do tego ma zaletę taką iż "w razie niedoboru" można rozpatrzeć
    udzielenie dzieciom (przez rodziców) *pożyczki* (oprócz darowizny).
    Z góry zapowiadam że w kwestii *wysokości* opłat notarialnych
    i KW jest sporo postów w archiwach (tu i *.prawo) a ja nie
    mam nic do dodania.

    Jak już będziesz czytał ustawę to zwróć uwagę iż:
    - kwoty zwolnień 'ogolnych' dotyczą relacji "osoba-osoba", jest coś
    9600 zł na każdą darowiznę w I grupie oraz coś 4900 zł na III grupę.
    Wniosek: rodzice mogą dziecku podarować "bezpodatkowo" 19200 zł
    zaś "potencjalni przyszli teściowie" niecałe 10 kzł ! (ktoś zabrania
    żeby twoi rodzice zafundowali narzeczonej i vice versa ? ;))
    zaś po ślubie jest to 2*4*9600 zł :)
    - kwoty zwolnień "tematycznych" (art. 4.1.5 - pasuje jak ulał,
    ale dotyczy TYLKO I grupy) najwyraźniej jest NIEZALEŻNA od zwolnień
    "ogólnych" - ale dla odmiany jest ŁĄCZNA.

    Nadto przejrzyj groups.google.pl i grupę prawo.
    Jakby to rzec... jest tam parę dyskusji "kupiliśmy z byłą
    dziewczyną mieszkanie na spółę"... i stąd moje pytanie
    o "symetrię" wkładów ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-02-16 13:19:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jarek aka Dzarko wrote:
> [...]
    > mieszkanie z moimi rodzicami (staje sie wlascicielka X% mieszkania) a
    > nastepnie moi rodzice przepisuja na mnie swoja czesc?Czy ta czesc

    Poszukaj moich postów w ostatnim miesiącu na temat jak to US się pytał
    nabywców skąd mieli pieniądze na mieszkanie.
    Wyraźnie napisałem tam jak można przepchnąć darowizny do 70 tyś zł bez
    podatków.
    Od reszty niestety zapłacicie podatek. Ale to już nie będzie tak
    kosmiczna kwota. 3% powyżej tych 70 tyś

    Jak masz "dwie lewe ręce" i nie znajdziesz to napisz jeszcze raz to ci
    zrobię zestawienie.
    Tylko na grupę, nie na priva, bo tam listy lecą do kosza.

  • 5. Data: 2005-02-16 20:41:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Feb 2005, witek wrote:
    [...]
    > + Wyraźnie napisałem tam jak można przepchnąć darowizny do 70 tyś zł bez
    > + podatków.
    > + Od reszty niestety zapłacicie podatek.

    ...nie zaniżasz aby ?? ;)

    Liczymy:
    - od rodziców 19200 "na cele mieszkaniowe"
    - od rodziców 2 razy po 9600 "darowizny ogólnej", czyli też 19200
    - od kandydatów na teściów dwa razy po 4900 czyli 9800 zł
    RAZEM - 48200
    Każda strona 48200, bo każda ma rodziców i kandydatów na teściów :)

    Coś źle liczę ?? ;)

    W "razie czego" dochodzi jeszcze pożyczka zwolniona - po 9600
    od każdego rodzica dla swojego dziecka (razem 32400) oraz po
    1000 zł od kandydata na teścia...

    > + Tylko na grupę, nie na priva, bo tam listy lecą do kosza.

    ...dobrze gada, dać mu piwa... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-16 22:48:25
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    >
    > W "razie czego" dochodzi jeszcze pożyczka zwolniona - po 9600
    > od każdego rodzica dla swojego dziecka (razem 32400) oraz po

    Dobrze liczysz. W tamtym przypadku zdaje się jakiegoś rodzica nam
    brakło, czy coś takiego.

    Po za tym wujkowie tez moga dać po 4000 darowizny. A wujkow mozna miec
    juz sporo. Jakby sie US pytal to standardowym tekstem. "U nas w rodzinie
    zawsze sobie wszyscy pomagali, zeby młodzi jakoś w życie dobrze
    wystartowali".
    Dokładnie takim tekstem zabiłem panią w US. Więcej pytań nie miała.

  • 7. Data: 2005-02-17 07:56:03
    Od: "Jarek aka Dzarko" <p...@p...com>

    > Dokładnie takim tekstem zabiłem panią w US. Więcej pytań nie miała.

    U mnie ten problem, ze od mojej strony wujkow niet. Ojciec ma siostre tylko,
    a ze strony matki to juz calkiem posucha. Dopiero dalsza rodzina sie
    pojawia.