  • 1. Data: 2002-01-10 09:11:08
    Temat: Powiekszenie funduszu zasobowego w sp. z o.o.(długie)
    Od: "Bartek" <b...@p...onet.pl>

    Udziałowcy w sp. z o.o. zrobili dopłate do udziałów w poprzednich latach w
    równych kwotach na każdego
    udziałowca (5000 zł). Jest to zaewidencjonowane na oddzielnym funduszu
    "dopłaty do udziałów".
    Na koniec każdego roku spółka nalicza odsetki (od zobowiązań) od dopłat do
    udziałów, przy czym
    odsetki te nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. Jeżeli sytuacja
    płatnicza spółki pozwala na wypłatę ww odsetek,
    to odsetki te w równej cześci są wypłacane po opodatkowaniu zryczałtowaną
    stawką p.d.o.f. (20%).
    W 2001 r.Zarząd Spółki Uchwałą Walnego Zgromadzenia Wspólników, postanowił
    niewypłcone odsetki od dopłat do
    udziałów przeksięgować na fundusz zasobowy spółki.
    1.Istnieje pytanie, czy taką czynność można podjać uchwałą rady wspólników?
    2.Czy ww. czynność nie rodzi skutków podatkowych?
    Prosimy w miarę możliwości o podstawę prawną.

  • 2. Data: 2002-01-10 11:05:25
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Bartek napisał(a):

> [...]
    > 2.Czy ww. czynność nie rodzi skutków podatkowych?
    > Prosimy w miarę możliwości o podstawę prawną.

    Przeczytałam i zbaraniałam bo przecież:

    Kodeks Handlowy (stary) art. 190 "Wspólnikom nie wolno pobierac
    odsetek od udziałów"
    Kodeks Spółek Handowych (obowiązujący od 1 stycznia 2001) art. 190 "
    Wspólnikowi nie wolno pobierać odsetek od wniesionych wkładów jak
    również od przysługujących mu udziałów."

    A więc Panowie, łamiecie prawo. Tych odsetek po prostu nie ma, a
    wspólnicy nielegalnie wyprowadzają majątek spółki.
    Gdzie był wasz radca prawny, kiedy podjęliście takie uchwały??????

    Tak naprawdę te dopłaty, to nie żadne dopłaty tylko zwyczajna
    pożyczka, udzielona spółce przez wspólników. Zwłaszcza że odprowadzany
    jest od odsetek podatek 20% jak od pożyczek, zgodnie z art. 30 ust. 1
    pkt. 1
    Została ona nieprawidłowo zaewidencjonowana. Nie powinna być
    funduszem, a zobowiązaniem długoterminowym. O tym, że przydałaby się
    pożądna umowa pożyczki okreslająca termin jej spłaty, nie muszę chyba
    wspominać.
    O przeznaczeniu odsetek od tej pożyczki może zadecydowac tylko
    pożyczkodawca, a więc każdy udziałowiec o swojej części odsetek.
    Zgromadzenie wspólników nie może dysponować majątkiem osobistym
    wspólników.
    Jeżeli te odsetki zostaną przekazane na fundusz zasobowy, bedzie to
    normalna dopłata wspólników. Od takiej dopłaty odprowadza sie podatek
    od czynności cywilnoprawnych wg. tabeli art. 7 ust. 1 pkt. 9 Ustawy o
    PCC.

    Ufff... wystarczy podstaw prawnych?
    A teraz to posprzątajcie.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-01-10 13:41:35
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@i...pl...
> [...]

    > wspólnicy nielegalnie wyprowadzają majątek spółki.
    > Gdzie był wasz radca prawny, kiedy podjęliście takie uchwały??????

    ----------
    Troche za ostro.
    Istnieje instytucja dopłat wspólników - KSH:
    Art. 177. § 1. Umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w
    granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału.
    § 2. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie
    w stosunku do ich udziałów.)

    "Stary kodeks" też zawierał taki przepis.

    Żaden przepis KSH nie zabrania ustalenia oprocentowania dopłat.

    Wniesione dopłaty wykazuje się na koncie kapitał zapasowy.

    I to tyle na temat "baranienia"

    Orka