  • 1. Data: 2007-10-12 20:25:09
    Temat: Pożyczka a urząd skarbowy - sprawa skomplikowana!
    Od: skoczy <s...@g...com>

    Witam

    Mam sytuację podbramkową w kwestii pożyczki, sytuację opiszę poniżej.

    Otóż aby nie płacić 19% podatku od sprzedaży mieszkania (sprzedający,
    osoba bliska, potrzebuje teraz pieniędzy, nie może mieszkać przez 12
    miesięcy) chcielibyśmy z żoną zrobić co następuje.

    Teść daruje żonie mieszkanie = 0zł podatku.

    Bierzemy z żoną pożyczkę hipoteczną (bank siada na hipotece) na
    dowolny cel i uzyskane pieniądze pożyczymy teściowi. Płacimy 2%
    podatku od czynności cywilno-prawnych. I co teraz? WG definicji
    pożyczki, US będzie oczekiwał (ILE LAT?) że nam te pieniądze zostaną
    zwrócone. Czy można tą pożyczkę rozłożyć np na 20 lat? Potem część
    umorzyć? Jak to jest?

    Czekam na wasze opinie

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-10-12 21:46:27
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "skoczy" <s...@g...com> napisał w wiadomości news:

    >Otóż aby nie płacić 19% podatku od sprzedaży mieszkania (sprzedający,
    >osoba bliska, potrzebuje teraz pieniędzy, nie może mieszkać przez 12
    >miesięcy)

    Ten teść rozumiem?

    >chcielibyśmy z żoną zrobić co następuje.

    >Teść daruje żonie mieszkanie = 0zł podatku.

    >Bierzemy z żoną pożyczkę hipoteczną (bank siada na hipotece) na
    >dowolny cel i uzyskane pieniądze pożyczymy teściowi.

    A co stoi na przeszkodzie, żeby to on wziął pożyczkę, obciążył hipotekę, a
    POTEM darował obciążone mieszkanie?
    Byłoby zgodne ze stanem faktycznym, bez szans żeby ktoś się przyczepił.

  • 3. Data: 2007-10-12 23:05:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    skoczy wrote:
> [...]
    > pożyczki, US będzie oczekiwał (ILE LAT?) że nam te pieniądze zostaną
    > zwrócone. Czy można tą pożyczkę rozłożyć np na 20 lat? Potem część

    Można rozłozyć na 20 lat. Od umorzenia należy się podatek.

  • 4. Data: 2007-10-13 15:16:51
    Od: skoczy <s...@g...com>

    On 13 Paź, 01:05, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > Można rozłozyć na 20 lat. Od umorzenia należy się podatek.

    Generalnie są to pieniądze dla teścia za jego mieszkanie, więc
    oddawanie nam jego pieniędzy za mieszkanie mija się z celem.

    Notarialne spisanie pożyczki dla teścia opiewające na kwotę wartości
    mieszkania będzie potem zgłoszone w US i odprowadzony 2% podatek o
    czynności cywilno prawnych (+opłata u notariusza).

    Jak można ustalić wielkość tych rat (czy dowolnie? bo wiem że można
    się zrzec oprocentowania) - rozumiem, że skoro na 20 lat to musiałoby
    być 350tys/20 lat = 1458 zł miesięcznie (zakładając, że nie bierzemy
    odsetek)... czy można np ustalić że za 5 lat teść nam odda np 20tys za
    kolejne 5 lat 20tys i tak dalej, ale w pewnym (dowolnym) momencie
    spłaty pożyczki, umorzyć ją (jaki jest podatek od umorzenia pożyczki?)
    i reszta pieniędzy zostaje u teścia. Opiszcie to dokładnie proszę.
    Dzięki

    Bardzo mnie zainteresowało rozwiązanie @Cavallino, z wzięciem pożyczki
    na dowolny cel (użycza takiej np NYKredit bank) przez teścia, on
    dostaje pieniądze, zaś potem daruje córce (nie nam, bo ja bym zapłacił
    podatek) obciążone mieszkanie i ona rozumiem przejmuje spłatę tej
    pożyczki. A co na to US? W sumie nie ma do czego się przyczepić,
    istniała darowizna dla najbliższej osoby, podatku się nie płaci.
    Wygląda ciekawie....

    Pozdrawiam
    tsk

  • 5. Data: 2007-10-13 17:02:22
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    >dostaje pieniądze, zaś potem daruje córce (nie nam, bo ja bym zapłacił
    >podatek) obciążone mieszkanie i ona rozumiem przejmuje spłatę tej

    A co ma zrobić?
    Nie ma punktu zaczepienia.

    > W sumie nie ma do czego się przyczepić,
    >istniała darowizna dla najbliższej osoby, podatku się nie płaci.
    >Wygląda ciekawie....

    No i ma jedną wielką zaletę.
    Jest w 100% zgodne z tym co FAKTYCZNIE chcecie zrobić.

    Wszystkie inne propozycje, które tu padły, to kombinacje, które mogą upaść
    przed US jako próba ominięcia podatku.

  • 6. Data: 2007-10-13 20:15:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Oct 2007, Cavallino wrote:

    > A co ma zrobić?
    > Nie ma punktu zaczepienia.

    ...oczywiście przy założeniu, że PCC od obciążenia w darowiźnie
    terminowo zadeklarowano i opłacono...

    Podważam ten punkt :)
    Płaci się inny podatek - po prawdzie niższy, ale tak "całkiem za darmo"
    to nie ma :)
    Przepis tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    ...w art.1.1.d
    Jak rozumiem kwotowo jest to tyle samo, co PCC od wartości sprzedaży
    rzeczy wartej tyle samo, co owo "obciążenie".

    > No i ma jedną wielką zaletę.
    > Jest w 100% zgodne z tym co FAKTYCZNIE chcecie zrobić.
    >
    > Wszystkie inne propozycje, które tu padły, to kombinacje, które mogą upaść
    > przed US jako próba ominięcia podatku.

    Co do tego to się zgadzam, żeby jasność była!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-10-13 21:08:36
    Od: skoczy <s...@g...com>

    On 13 Paź, 22:15, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > rzeczy wartej tyle samo, co owo "obciążenie".

    > Co do tego to się zgadzam, żeby jasność była!

    Niestety, rzeczywiście to rozwiązanie (pożyczka pod mieszkanie +
    darowizna obciążonej hipoteki) wydaje się jak najbardziej czyste,
    jednak chyba odpada opcja zaciągnięcia pożyczki przez teścia. (choć
    jeszcze to sprawdzimy)

    Czy zatem ta opcja z pożyczką z późniejszym umorzeniem, też jest
    niewystarczająco mocna?

    Czy wg was nie ma już żadnych innych rozwiązań...

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2007-10-13 21:13:33
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    >darowizna obciążonej hipoteki) wydaje się jak najbardziej czyste,
    >jednak chyba odpada opcja zaciągnięcia pożyczki przez teścia. (choć

    Dlaczego niby?
    Zawsze możecie mu kredyt poręczyć, wtedy to Wasze dochody będą się liczyć do
    zdolności (jeśli o to chodzi).