  • 1. Data: 2005-08-07 12:30:48
    Temat: Pozyczka dla inwestora
    Od: "Robert" <n...@n...com>

    Witam,

    załóżmy taka sytuację:

    Osoba bezrobotna, ma zamiar inwestować na giełdzie, nie posiada jednak
    kapitału. Znajduje jednak osobę(y), które zgodzą się pożyczyć pieniądze na
    jakiś procent, np na 3 lata - powiedzmy 10% rocznie ( zakładamy, że osoby
    nie są spokrewnione dla pominięcia kwot wolnych od PCC).

    Pożyczkobiorca oczywiście płaci 2% pcc zaś pożyczkodawca płaci podatek od
    odsetek, które dolicza do swego dochodu (po tym jak je dostanie)

    Moje pytanie: Czy prawo ogranicza w jakiś sposób jak dużo pożyczek można
    uzyskać w ten sposób? Czy teoretycznie mogę pożyczyć np. po 100 000 PLN od
    100 osób i po zapłaceniu PCC bez żadnych problemów z US obracać na giełdzie
    kapitałem 10 mln PLN ( płacąc oczywiści podatek od dochodów kapitałowych).
    Czy maksymalna wysokość pożyczki lub ich liczba jest ograniczona?

    Robert

  • 2. Data: 2005-08-07 12:38:02
    Temat: Re: Pozyczka dla inwestora
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert wrote:
    > Czy maksymalna wysokość pożyczki lub ich liczba jest ograniczona?

    nie spotkałem się z takim ograniczeniem.

  • 3. Data: 2005-08-07 12:43:51
    Od: "Robert" <n...@n...com>

    I jeszcze pytanie dodatkowe a w zasadzie hipoteza - skoro osoba jest
    bezrobotna to nie będzie płacić składek ZUS - w końcu otrzymuje jedynie
    "dochód z kapitałów pieniężnych". Teoretycznie więc jedynym obciążeniami w
    stosunku do US powinny być:

    1. PCC 2% od każdej pożyczki
    2. podatek dochodowy 19% od zysków kapitałowych

    ZUS-owi nie płaci się nic. Czy mam rację?

    Robert

  • 4. Data: 2005-08-07 12:44:55
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert wrote:

    > 1. PCC 2% od każdej pożyczki
    > 2. podatek dochodowy 19% od zysków kapitałowych
    >
    > ZUS-owi nie płaci się nic. Czy mam rację?

    Wygląda na to, że tak.

  • 5. Data: 2005-08-07 16:22:16
    Od: "Robert" <n...@n...com>

    Jeszcze jedno ostatnie pytanie:

    A co jeżeli taka pożyczka/pożyczki będą nieoprocentowane ( cały czas
    przyjmujemy, że zarówno pożyczkodawca jak i pożyczkobiorca to osoby
    fizyczne) ? Czy w takim przypadku pożyczkobiorca płaci coś dodatkowo US ?

    Robert

  • 6. Data: 2005-08-07 16:29:44
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert wrote:
> [...]
    > przyjmujemy, że zarówno pożyczkodawca jak i pożyczkobiorca to osoby
    > fizyczne) ? Czy w takim przypadku pożyczkobiorca płaci coś dodatkowo US ?

    Pożyczkodawca płaci podatek jeśli pozyczka była na procent.
    Jeśli nie to nie.

    Oboje solidarnie płacą 2% od samej czynności udzielenia pożyczki.
    Zwykle strony umowiają się tak, że całość opłaca pożyczkobiorca.
    Innych opłat nie ma.
    Aha umowa, że całość płaci pożyczkobiorca nie jest dla US wiążąca.
    Podatek jest solidarny i US ma prawo ściągnąć od kogo chce.
    Zapis w umowie jest tylko arguemntem aby na drodze cywilnej ściagać tego
    drugiego o zwrot.

  • 7. Data: 2005-08-07 16:35:10
    Od: "Robert" <n...@n...com>

> [...]
    > Podatek jest solidarny i US ma prawo ściągnąć od kogo chce.
    > Zapis w umowie jest tylko arguemntem aby na drodze cywilnej ściagać tego

    Ok, wszystko już jasne, wielkie dzięki za pomoc.

    pozdrawiam serdecznie,
    Robert

  • 8. Data: 2005-08-08 18:26:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Aug 2005, Robert wrote:

    > Moje pytanie: Czy prawo ogranicza w jakiś sposób jak dużo pożyczek można
    > uzyskać w ten sposób?

    Raczej nie. Ale zastanawiam się czy prawo jakoś nie ogranicza "obracania
    pożyczonymi pieniędzmi"... z komentarzy wynikało że pożyczonych nie
    wolno pożyczać - czy można "obracać na giełdzie" nie wiem, ale ciekaw
    jestem czy na pewno można :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-08-09 07:37:13
    Od: "urzednik skarbowy" <u...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Robert <n...@n...com> napisał(a):

> [...]
    > przyjmujemy, że zarówno pożyczkodawca jak i pożyczkobiorca to osoby
    > fizyczne) ? Czy w takim przypadku pożyczkobiorca płaci coś dodatkowo US ?

    tak, zyskiem jest niepłacenie odsetek i wchodzi to w dochód...