  • 1. Data: 2005-08-07 11:18:22
    Temat: Samochod w DG
    Od: Klan <k...@w...pl>

    Witam,

    Mam dzialanosc gospodarcza i jestem platnikiem VAT.
    Wlasnie nosze sie z zamiarem kupienia samochodu OSOBOWEGO uzywanego
    (prawdopodobnie od osoby prywatnej) 2-3 letniego. Troche wiec
    pogooglowalem i troszke juz wiem, ale chcialem sie upewnic, ze nic w tej
    kwestii sie nie zmienilo (niektore posty byly nawet z przed 2000 roku) i
    ze dobrze to wszystko zrozumialem.

    Chcialem wprowadzic zakupiony samochod jako srodek trwaly.
    1. Poniewaz jest to samochod uzytwany to podlega szybszej amortyzacji (30
    miesiecy).
    2. Z tego samego powodu nie moge sobie odliczyc VAT, bo osoba prywatna
    takiej mi przeciez nie wystawi.
    3. Po zakupieniu samochodu musze zaplacic 2% wartosci samochodu do US.
    Tego jednak nie mozna wrzucic w koszty. Pewnie podobnie jest z wszystkimi
    oplatami rejestracyjnymi.
    4. Ubezpieczenie auta mozna wrzucic w koszty. Jak rozumiem OC, AC i NW.
    5. Po wprowadzeniu samochodu wszystko co zwiazane z samochodem (paliwo,
    przeglady, naprawy) wrzucam w koszty na podstawie otrzymanych
    faktur/rachunkow.
    6. Teraz zaczynaja sie rozbieznosci. Gdzies wyczytalem, ze samochodu,
    ktory jest ST wogole nie mozna wykorzystywac do celow prywatnych, a
    gdzieindziej ze mozna. A ktos jeszcze napisal, ze mozna byle by nie
    tankowac w weekendy. ;)
    7. Przy pozniejszej sprzedazy tego auta bedzie trzeba zaplacic podatek od
    dochodu, wyliczonego ze sprytnego wzoru;
    D = (P-W) + A,
    gdzie:
    D - dochód (strata),
    P - przychód ze sprzedaży,
    W - wartość początkowa środka trwałego wykazana w ewidencji,
    A - odpisy amortyzacyjne dokonane do chwili sprzedaży samochodu.
    8. W przypadku likwidacji DG dopiero po 6 latach od daty likwidacji po
    sprzedazy nie bedzie trzeba placic podatku od tego.

    A teraz pytania.
    1. Samochod planuje sprzedac gdzies za 2 lata, czyli przed calkowita
    amortyzacja auta. Czy wynikaja z tego jakies problemy?
    2. Czy przy sprzedazy bede musial zaplacic VAT? Przeciez nie moglem go
    sobie odliczyc, wiec mam nadzieje, ze nie bede go musial placic.
    3. Chcialbym, aby moja zona byla wspolwlascicielem samochodu. Czy sa
    wtedy jakies problemy przy wprowadzniu auta do ST? Czy moze mozna tylko
    polowe wprowadzic?
    4. Czy teraz przy kupowaniu na umowie kupna-sprzedazy lepiej jako
    kupujacego wpisac mnie (i zone) czy firme?
    5. Jak to jest z tym uzywaniem samochodu 'sluzbowego' do celow prywanych?
    6. Co w przypadku kradziezy lub rozbicia samochodu?

    Podsumowujac zaletami wprowadzenia samochodu OSOBOWEGO prywatnego sa:
    - mozliwosc wrzucania w KUP kosztow uzytwania samochodu
    - amortyzacja
    a do wad nalezy zaliczyc:
    - koniecznosc zaplacenia podatku przy sprzedazy
    - niejasnosci przy uzywaniu samochodu do celow prywatnych

    Znacie jeszcze jakies inne wady i zalety?

    --
    Pozdrawiam,
    Klan

  • 2. Data: 2005-08-07 15:46:40
    Temat: Re: Samochod w DG
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Klan <k...@w...pl>
    w wiadomości <news:op.su4xowwbknj32u@eh0007.plentor.pl> wstukał:

    > Witam,

    > Mam dzialanosc gospodarcza i jestem platnikiem VAT.
    > Wlasnie nosze sie z zamiarem kupienia samochodu OSOBOWEGO uzywanego
    > (prawdopodobnie od osoby prywatnej) 2-3 letniego
    [...]
    > Chcialem wprowadzic zakupiony samochod jako srodek trwaly.
    [...]
    > 3. Po zakupieniu samochodu musze zaplacic 2% wartosci samochodu do US.
    > Tego jednak nie mozna wrzucic w koszty.

    A jakby te 2% zapłacił zbywca? :)

    > Pewnie podobnie jest z wszystkimi oplatami rejestracyjnymi.

    IMHO nie -- na przerejestrowanie masz 30 dni, a do ewidencji możesz
    wprowadzić w dniu zakupu, bo pojazd jest w pełni zdatny do użytku

> [...]
    > ktory jest ST wogole nie mozna wykorzystywac do celow prywatnych, a
    > gdzieindziej ze mozna. A ktos jeszcze napisal, ze mozna byle by nie

    Jeśli pracujesz w weekendy, to niby czemu nie możnaby tankować?

> [...]
    > W - wartość początkowa środka trwałego wykazana w ewidencji,
    > A - odpisy amortyzacyjne dokonane do chwili sprzedaży samochodu.

    Cos mi tu nie pasuje, ale tylko WKF ;) Dochód = Przychód - Koszty, wiec
    D = P - (W - A)

    > 8. W przypadku likwidacji DG dopiero po 6 latach od daty likwidacji po
    > sprzedazy nie bedzie trzeba placic podatku od tego.

    IMHO po 6 latach od zaprzestania wykorzystywania w DG

    > A teraz pytania.

    A to powyżej, to spowiedź była?

    > 1. Samochod planuje sprzedac gdzies za 2 lata, czyli przed calkowita
    > amortyzacja auta. Czy wynikaja z tego jakies problemy?

    Większe koszty :D

    > 3. Chcialbym, aby moja zona byla wspolwlascicielem samochodu. Czy sa
    > wtedy jakies problemy przy wprowadzniu auta do ST? Czy moze mozna tylko
    > polowe wprowadzic?

    żona ma zniżki większe w TU? Bo jeśli nie to po co Ci to?

    > 4. Czy teraz przy kupowaniu na umowie kupna-sprzedazy lepiej jako
    > kupujacego wpisac mnie (i zone) czy firme?

    Ty to firma, tak napisałeś w pierwszym zdaniu.

    > 6. Co w przypadku kradziezy lub rozbicia samochodu?

    Masz AC to masz koszty z naprawy (i przychód, jak TU zwróci kasę), nie masz
    AC to nie masz kosztów (do księgowania)

    --
    Tak sobie tylko gdybam jako podatnik :D
    Tomasz Nycz

  • 3. Data: 2005-08-07 16:59:34
    Od: bronek michalski <b...@g...com>

    'Tom N' wrote:
    [ciach]

    > Cos mi tu nie pasuje, ale tylko WKF ;) Dochód = Przychód - Koszty, wiec
    > D = P - (W - A)

    A czy to nie to samo?

    --
    p.

    bronek

  • 4. Data: 2005-08-08 09:54:02
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <o...@e...plentor.pl>, Klan wrote:

> [...]
    > 2. Czy przy sprzedazy bede musial zaplacic VAT? Przeciez nie moglem go
    > sobie odliczyc, wiec mam nadzieje, ze nie bede go musial placic.

    Prosta zasada do wszystkiego:
    Nie odbierales VAT - nie oddajesz VAT.
    Odliczono ci VAT - odliczasz i ty. (oczywiscie pomijajac paliwko i
    inne wyjatki).

    > 3. Chcialbym, aby moja zona byla wspolwlascicielem samochodu. Czy sa
    > wtedy jakies problemy przy wprowadzniu auta do ST? Czy moze mozna tylko
    > polowe wprowadzic?

    A mozesz jezdzic polowa auta ?

    > 5. Jak to jest z tym uzywaniem samochodu 'sluzbowego' do celow prywanych?

    Sasmochod firmowy jest dla celow firmy.

    > 6. Co w przypadku kradziezy lub rozbicia samochodu?

    Normalne procedury.

    > a do wad nalezy zaliczyc:
    > - koniecznosc zaplacenia podatku przy sprzedazy

    Jako efekt amortyzowania.
    Placiles kase - odbierasz troche. dostales kase - oddajesz troche.

    > - niejasnosci przy uzywaniu samochodu do celow prywatnych

    Bardzo jasne. nie uzywasz do celow prywatnych.

    -----------------

    I oczywiscie tzw "disclaimer":

    Powyzsze objasnienia nie moga byc podstawa jakichkolwiek roszczen
    powstalych na bazie opierania sie na nich podczas swoich dzialan i
    czynow. nalezy traktowac je wylacznie jako efekt checi niesienia
    pomocy blizniemu.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 5. Data: 2005-08-08 18:22:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Aug 2005, Klan wrote:

    > 2. Czy przy sprzedazy bede musial zaplacic VAT? Przeciez nie moglem
    > go sobie odliczyc, wiec mam nadzieje, ze nie bede go musial placic.

    ...ale będzies musiał skorygować część tego odliczonego :)

    > 3. Chcialbym, aby moja zona byla wspolwlascicielem samochodu. Czy sa
    > wtedy jakies problemy przy wprowadzniu auta do ST? Czy moze mozna tylko
    > polowe wprowadzic?

    O ile żona nie prowadzi DG to w ustawie jest jasny wyjątek dla
    współwłasności małżeńskiej: można amortyzować tak jakby cały był
    prowadzącego.

    > 6. Co w przypadku kradziezy lub rozbicia samochodu?

    Zależy czy był ubezpieczony AC - też jest zapis w ustawie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-08-09 11:36:10
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    > ...ale będzies musiał skorygować część tego odliczonego :)

    I tu poproszę o podstawę prawną, bo jakoś ciężko mi się zgodzić z tą
    koniecznością.

    --
    <><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
    Pozdrawiam

    [księgowość, podatki, wynagrodzenia, ZUS]

  • 7. Data: 2005-08-09 13:42:56
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <dda4fj$97k$1@news.onet.pl>, Magdalena B wrote:

    > I tu poproszę o podstawę prawną, bo jakoś ciężko mi się zgodzić z tą
    > koniecznością.

    O ile kojarze to auto bylo kupowane przez osobe prywatna a potem
    wciagniete do ST wiec nie ma zadnego odliczania VAT tylko wszystko
    w koszty.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 8. Data: 2005-08-09 23:11:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Aug 2005, Magdalena B wrote:

    > I tu poproszę o podstawę prawną, bo jakoś ciężko mi się zgodzić z tą
    > koniecznością.

    Przeoczyłem że nie było odliczenia przy zakupie - korekta wynosiłaby
    i tak zero ;)
    Miałem na myśli oczywiście art. 91.2 w powiązaniu z art. 91.6.2 ustawy
    o PTU - ale w przypadku odliczenia VAT.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-08-10 05:34:39
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    > Przeoczyłem że nie było odliczenia przy zakupie - korekta wynosiłaby
    > i tak zero ;)
    > Miałem na myśli oczywiście art. 91.2 w powiązaniu z art. 91.6.2 ustawy
    > o PTU - ale w przypadku odliczenia VAT.

    Zastanawiałam się dlaczego Gotfrydzie jesteś tak nieprzejednany w swojej
    opinii że należy skorygować VAT odliczony od zakupu samochodu w momencie
    jego sprzedaży. Znalazłam coś takeigo i dlatego nie mogę się z tym zgodzić:

    Jeśli zakupiony samochód służył wyłącznie działalności podlegającej
    opodatkowaniu VAT, to w przypadku jego sprzedaży, która korzysta ze
    zwolnienia, nie ma obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku. Bierze
    się pod uwagę przeznaczenie towarów w okresie, kiedy był wykorzystywany do
    prowadzenia działalności gospodarczej. Potwierdzają to również organy
    podatkowe, np. pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 30 września
    2004 r. nr D3/443/91/04. Wprawdzie dotyczy ono aportu, ale skutki w zakresie
    VAT są takie same. Ostatnio pojawiły się jednak przeciwstawne opinie (pismo
    z 5 maja 2005 r. Izby Skarbowej we Wrocławiu nr PP-443/8/08, gdzie
    stwierdzono, że takiej korekty należy dokonać). Powołują się w tym przypadku
    na art. 90 ust. 4 i 6 ustawy, że przy sprzedaży dochodzi do zmiany
    przeznaczenia pojazdu. Należy stwierdzić, że interpretacja ta nie jest
    prawidłowa, gdyż przy sprzedaży środka trwałego jego wartości nie wlicza się
    do obrotu w celu obliczenia struktury sprzedaży. Sprzedaż ta nie wpłynie
    również na bieżące rozliczenie w deklaracji, w której dokonuje się sprzedaży
    (gdyż nie wlicza się tego obrotu do struktury), a zakupy związane są ze
    sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Chyba że podatnik będzie w stanie
    wyodrębnić zakupy związane bezpośrednio ze sprzedażą samochodu (np. koszty
    ogłoszeń prasowych), wtedy od ich zakupu nie będzie w ogóle przysługiwało
    prawo do odliczenia VAT.

    --

  • 10. Data: 2005-08-10 06:53:28
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 8/10/2005 7:34 AM, Użytkownik Magdalena B napisał:

> [...]
    > się pod uwagę przeznaczenie towarów w okresie, kiedy był wykorzystywany do

    Art. 91 ust 6

    --
    gefragt