  • 1. Data: 2005-03-17 07:41:58
    Temat: Pracodawca niemiecki nie wystawia PITa...
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Mój ojciec ma taką sytuację:

    Został zatrudniony przez niemiecką firmę, która w ramach współpracy z UE
    (i z funduszy UE) modernizuje sieć wodociągów w jednym z polskich miast.
    Podpisał umowę, która trochę mnie zastanawiała - m.in. to że wypłaty były
    w euro.

    Ponieważ zbliża się termin rozliczenia z US, ojciec poprosił pracodawcę
    o wyjaśnienie jak się ma sprawa z podatkami, w szczególności czy otrzyma PIT
    11 bądź jakiś inny dokument tego typu.

    Okazuje się, że pracodawca stwierdził iż nic takiego nie przekaże, a to ze
    względu na VI dyrektywę która określa sposób opodatkowania firm
    zagranicznych działających w Polsce, ale nie mających siedziby w Polsce.
    Sam nie wiem co o tym myśleć - ale trochę dziwne mi się wydaje by ojciec,
    pracujący normalnie na terenie Polski nie miał wykazywać dochodów. :-o

    Co byście radzili w tej sytuajci? Chcemy uniknąć sytuacji, że po paru latach
    nasz US stwierdzi że ojciec ma nieudokumentowane źródło dochodów...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2005-03-17 07:52:53
    Temat: Re: Pracodawca niemiecki nie wystawia PITa...
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Co byście radzili w tej sytuajci? Chcemy uniknąć sytuacji, że po paru latach
    > nasz US stwierdzi że ojciec ma nieudokumentowane źródło dochodów...

    telefon do US.

  • 3. Data: 2005-03-17 12:35:57
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > Ponieważ zbliża się termin rozliczenia z US, ojciec poprosił pracodawcę
    > o wyjaśnienie jak się ma sprawa z podatkami, w szczególności czy otrzyma

    I mają rację, skoro umowa była na prawie niemieckim.
    Natomiast w tym wypadku firma ma obowiązek wystawić pracownikowi "Lohnkonto
    2004", a oprócz tego na podstawie informacji tej firmy Urząd Podatkowy w
    Oranienburg (jako jedyny w Niemczech) wystawia "Lohnsteuerkarte 2004" (
    podstawa prawna: umowa z niemcami o unikaniu podwójnego opodatkowania),
    wtedy to dane z "L..." wpisuje się do pita i rozlicza w polsce (ale to już
    inna bajka)