  • 1. Data: 2004-01-12 00:23:17
    Temat: Proste pytania - Oprogramowanie i nie tylko - ewidencjonowanie zakupu i opodatkowanie
    Od: a <u...@d...invalid>

    Witam!
    Poszukuje odpowiedzi na pytania:
    Moja forma prowadzenia działalności informatycznej to ryczałt z
    uproszczoną ewidencją zakupu, sprzedaży i dochodu - żadnej KPiR.
    Mam pytanie czy musze prowadzić ewidencję środków trwałych?
    Jeżeli tak to czy oprogramowanie typu subskrypcja na rok z nośnikami
    Pakietu oprogramowania (np. MSDN)warta więcej niż 3500 netto jest
    środkiem trwałym - nośniki pozostaną a subskrypcja wygaśnie po roku i co
    wtedy?
    Co w wypadku likwidacji firmy, czy trzeba to ewidencjonować i płacić za
    to VAT jak za środek trwały i jak wyliczyc wtedy wartość czegoś czego
    już nabyć nie można bo jest inne/nowsze?
    Czy meble np z IKEI - kupuje sie je w częściach: drzwi , regał, szafka,
    stolik itp...- każdy wart poniżej 1500zł po złożeniu przeze mnie będą
    stanowiły całość która przekroczy 1500 trzeba ewidencjonować jako środek
    trwały?
    Co z rzeczmi typu "czajnik" za 200zł - czy to też trzeba ewidencjonować?

  • 2. Data: 2004-01-12 14:01:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2004, a wrote:
    [...]
    >+ Moja forma prowadzenia działalności informatycznej to ryczałt
    [...]
    >+ Mam pytanie czy musze prowadzić ewidencję środków trwałych?

    Czytając wyrywki rozporządzenia z 22 grudnia 2003 roku (zajrzyj na
    isip.sejm.gov.pl ! - DU nr 224) to wnioskuję że na ryczałcie nazywa
    to się "wykaz".
    I podobnie jak na KPiR - wszscy mówią w skrócie "EŚT" a ma być
    "EŚTiWNiP" :) (u ciebie - Wykaz Środków Trwałych i Warości Niematerialnych
    i Prawnych).

    >+ Jeżeli tak to czy oprogramowanie typu subskrypcja na rok z nośnikami
    >+ Pakietu oprogramowania (np. MSDN)warta więcej niż 3500 netto jest
    >+ środkiem trwałym

    IMO - WP.

    >+ - nośniki pozostaną a subskrypcja wygaśnie po roku i co wtedy?

    No co, ma "wartość rynkową" podstawki na herbatę ;), chyba
    że da się dowieść że same nośniki są coś warte luzem.

    >+ Co w wypadku likwidacji firmy, czy trzeba to ewidencjonować i płacić za
    >+ to VAT jak za środek trwały

    Ktoś cię chyba pląknie kiedyś ;)
    A czy my wiemy czy rozliczasz VAT ? ;>
    VAT "od ŚT" płaci się od wartości rynkowej. IMHO jak wyżej.
    [...]
> [...]
    >+ stanowiły całość która przekroczy 1500 trzeba ewidencjonować jako środek

    AFAIK tak.

    >+ Co z rzeczmi typu "czajnik" za 200zł - czy to też trzeba ewidencjonować?

    AFAIK nie. Nie wiem czy "ryczłtowiec" musi sporządzać "spis
    wyposażenia" ! (na KPiR płaci się od tego podatek, ale ciebie
    chyba nie obejmie :)) Co, już zamykasz ?? :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-01-12 14:11:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > IMO - WP.

    Jeżeli to na pierwszy rzut oka subskrypcja na rok to nie kwalifikuje sie
    do aktywów trwałych.
    Ustawa mówi:
    "- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok".

    Pytanie - czy po upływie roku mozna będzie dalej legalnie uzytkowac ten
    program (w takim stanie w jakim będzi on ostatniego dnia działania
    subskrypcji) czy trzeba zapłacic za następny rok żeby go w ogóle używać?

    IMHO w pierwszym przypadku dajemy te program po prostu w koszty bez
    względu na cenę i nie ewidenconujemy jako WP, a w drugim widencjonujemy
    i amortyzujemy.

    Podam wam jeden przykład z mojej praktyki.

    Mój klient kupił licencję na wykorzystanie zdjęć do plakatów. Koszt - 8
    tysięcy złotych. Okres uzytkowania - 6 miesięcy.
    WP??? Nie sądzę. :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-01-12 16:06:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2004, Maddy wrote:
    [...]
    >+ Pytanie - czy po upływie roku mozna będzie dalej legalnie uzytkowac

    Racja, racja...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-12 17:54:16
    Od: a <u...@d...invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    Zastanawiam się czemu wogóle Ewidencja Wyposażena mi służy skoro nie
    prowadze KPiR, nie odliczam kosztów, nie mam amortyzacji...
    > IMO - WP.

    > No co, ma "wartość rynkową" podstawki na herbatę ;), chyba
    > że da się dowieść że same nośniki są coś warte luzem.
    Są warte dla subskrybenta po roku moge z nich legalnie korzystac, ale ja
    nie mogę jej odsprzedać po roku - bo subskrypcji się nie odsprzedaje
    pozostaje własnością i można z niej korzystać.

    > Ktoś cię chyba pląknie kiedyś ;)
    > A czy my wiemy czy rozliczasz VAT ? ;>
    Dla wyjasnienia jestem VATowcem.
    > VAT "od ŚT" płaci się od wartości rynkowej. IMHO jak wyżej.
    > [...]
    Jeżeli jeden regalik po złożeniu jest wart 1200zl brutto to czy jest to
    srodek trwały i drugi też taki oddzielnie 1200 to czy to mam ewidencjonowac?
    I wreszcie środek trwały to 1500 netto/brutto?

    > AFAIK tak.
    >

    > AFAIK nie. Nie wiem czy "ryczłtowiec" musi sporządzać "spis
    > wyposażenia" ! (na KPiR płaci się od tego podatek, ale ciebie
    > chyba nie obejmie :)) Co, już zamykasz ?? :)

    Nie zamykam ale zaczynam mieć świadomość że jak nakupie dużo na firme to
    i tak to nie jest moje tylko bekne za to jeszcze raz podatki przy
    likwidacji - głupota moim zdaniem. - przecież już raz za to zapłaciłem
    będąc właścicielem DG - jest to moje i juz.

  • 6. Data: 2004-01-12 22:32:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Jan 2004, a wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Są warte dla subskrybenta po roku moge z nich legalnie korzystac, ale ja
    >+ nie mogę jej odsprzedać po roku - bo subskrypcji się nie odsprzedaje

    Hm... do wyceny VAT "przy zamknięciu" liczy się wartość rynkowa.
    Zapodałeś niezły pasztet :)
    [...]
    >+ >>+ Co w wypadku likwidacji firmy, czy trzeba to ewidencjonować i płacić za
    >+ >>+ to VAT jak za środek trwały

    J.w.

    >+ Jeżeli jeden regalik po złożeniu jest wart 1200zl brutto to czy jest to
    >+ srodek trwały i drugi też taki oddzielnie 1200 to czy to mam ewidencjonowac?

    IMHO nie. Liczy się wartość "samodzielnie sprawnych" składników mienia.
    Może zauważyłeś sławetne dyskusje o drukarkach: kiedyś USy w ogóle
    nie uznawały (i NSA przyznawał im rację) drukarek za "samodzielny ŚT"
    ("bo sama jest bezużyteczna" :)), a i dziś trzeba pilnowac coby
    umieć uzasadnić "dlaczego osobny ŚT" :)
    [...]
    >+ I wreszcie środek trwały to 1500 netto/brutto?

    Jak jesteś VATowcem - 1500 netto.
    [...]
> [...]
    >+ likwidacji - głupota moim zdaniem. - przecież już raz za to zapłaciłem
    >+ będąc właścicielem DG - jest to moje i juz.

    Owszem, owszem - ale nie całe podatki :)
    VAT odliczyłeś... a reszta "poszła w KUP" zmniejszając dochodowy :)
    Od ŚT podatku dochodowego przy zamykaniu się NIE PŁACI (dopiero
    ew. przy sprzedaży !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-01-13 15:44:07
    Od: a <u...@d...invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Owszem, owszem - ale nie całe podatki :)
    > VAT odliczyłeś... a reszta "poszła w KUP" zmniejszając dochodowy :)

    > Od ŚT podatku dochodowego przy zamykaniu się NIE PŁACI (dopiero
    > ew. przy sprzedaży !).

    Ja nic nie zmniejszam w dochodowym - nie mam KPiR i nie mam odliczeń od
    dochodowego poza ZUS oraz tylko VAT przy zakupie odtrącić mogę od swojej
    sprzedaży i nic więcej.
    I się pytam co zrobić przy likwidacji z tym,co kupie(nic nie chce
    sprzedawać bo to kupuje sobie przy działalności jak dla siebie). To czy
    w takiej sytuacji musze płacić dochodowy za oprogramowanie i sprzęt
    który mi zostanie , a sobie go dalej bym używał prywatnie ( VAT z tych
    rzeczy odliczyłem przy zakupie od VATu ze sprzedaży swoich usług).

  • 8. Data: 2004-01-13 19:31:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2004, a wrote:
    [...]
> [...]
    >+ dochodowego poza ZUS oraz tylko VAT przy zakupie odtrącić mogę od swojej

    Nie przyznaję się jakobym coś wspominał o: KPiR, odliczaniu,...
    Sprzedaż ŚT powoduje powstanie obowiązku podatkowego i tyle !
    Sygnalizowałem dwa zdarzenia:
    - nie płaci się "przy zamykaniu"
    - *ale* płaci się, jakbyś wpadł na głupi pomysł że "kiedyś sprzedasz" !

    Nie wnika się skąd się ów ŚT wziął: zajrzyj do ustawy, to jest
    *oddzielny* punkt podatku dochodowego. Zakłada się że w ramach
    ryczałtu masz podatek o tyle niższy (od "zasad ogólnych") że
    w nim już ujęto "zarobienie na ŚT" - i jak je sprzedaż to
    "zarobisz dodatkowo".
    Nie krzycz że "nie pytałeś": wiem. Ale napiszę że "się nie płaci"
    i ktoś kiedyś wymyśli na tej podstawie że się nie płaci *w ogóle* :>

> [...]
    >+ który mi zostanie , a sobie go dalej bym używał prywatnie ( VAT z tych
    >+ rzeczy odliczyłem przy zakupie od VATu ze sprzedaży swoich usług).

    Jeśli są wpisane do (E lub "wykazu")ŚTiWNiP lub - dochodowego nie
    płacisz jak długo "masz u siebie".
    Jak z wyposażeniem i "innymi składnikami mienia" przy zamykaniu
    ryczałtu - nie wiem.
    VAT musisz zapłacić - "od wszystkiego", ale od wartości rynkowej
    (a nie zakupu). Przy komputerach wartość rynkowa szybko spada,
    to i VATu mało wyjdzie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-01-15 10:44:17
    Od: Bronek Kozicki <b...@r...pl>

    On Mon, 12 Jan 2004 15:11:54 +0100, Maddy wrote:
    > Pytanie - czy po upływie roku mozna będzie dalej legalnie uzytkowac ten
    > program (w takim stanie w jakim będzi on ostatniego dnia działania
    > subskrypcji) czy trzeba zapłacic za następny rok żeby go w ogóle używać?

    jezeli mowa o MSDN, to można używać dowolny czas bez przedłużania
    subskrybcji. Jedyny problem to brak dostępu do uaktualnień.

    B.