  • 1. Data: 2003-12-05 09:37:24
    Temat: Przedawnienie zobowiazan firma-firma...
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Witajcie.

    Trafila mi sie malo przyjemna sprawa.

    Ponad dwa lata temu wyprowadzalem sie z wynajmnowanego lokalu.
    Wszystkie zobowiazania wynikajace z wynajmu uregulowalem.

    Dzisiaj dostalem pismo z firmy windykacyjnej domagajace sie
    splaty "zadluzenia" za niezaplacone f-ry, z ktorych najnowsza
    wystawiona byla we wrzesniu 2001, najstarsza w styczniu 2001.
    F-ry dotycza "refaktury za polaczenia telefoniczne".
    F-ry z pewnoscia zaplacilem.

    W "miedzyczasie" zmianialem miasto, bank itd i znalezienie
    kwitow moze troche potrwac. Narazie szukam u siebie,
    byc moze bede musial prosic bank o stare wyciagi...

    Przeczesalem archiwum pod katem przedawnien roszczen,
    ale dyskusje dotyczyly glownie ZUS/US.
    Jak wyglada to w tej sytuacji?
    Znalazlem informacje, e przedawnienie nastepuje po dwoch latach.
    Prawda to?

    Dlaczego pytam o przedawnienie jesli zaplacilem?

    Zaczyna mi switac pewien scenariusz - f-ry o ktorych mowa
    placilem gotowka w "kasie" firmy. Uklady z ksiegowa prowadzaca
    "kase" byly towarzyskie - po prostu odhaczala nasze zobowiazania.
    Prawdopodobnie nie mam potwierdzen na te wplaty (wlasnie szukam).
    Byc moze ksiagowa ukrecila interesik na moich wplatach...
    Wiem, moja glupota...

    Na wszelki wypadek pytam wiec o przedawnienie.
    Jesli nie ma ono miejsca bede myslal jak udowodnic wplaty.

    Swoja droga, to jest dowod na to, ze w interesach nie ma
    miejsca na zaufanie...

  • 2. Data: 2003-12-05 11:43:41
    Temat: Re: Przedawnienie zobowiazan firma-firma...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2003, Jakub Jewuła wrote:
    [...]
    >+ Przeczesalem archiwum pod katem przedawnien roszczen,
    >+ ale dyskusje dotyczyly glownie ZUS/US.

    Archiwum czego ?
    Bo IMO to o przedawnieniu można poczytać na .prawo, i na pewno
    w ostatnim półroczu przewinęło się kilka razy !
    [...]
    >+ Swoja droga, to jest dowod na to, ze w interesach nie ma
    >+ miejsca na zaufanie...

    ...także dlatego, że mogą się zmienić osoby które występują
    po drugiej stronie :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-05 13:42:55
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Archiwum czego ?
    > Bo IMO to o przedawnieniu można poczytać na .prawo, i na pewno
    > w ostatnim półroczu przewinęło się kilka razy!

    Nie badz formalista Gotfryd tylko odpowiedz jak czlowiek ;)

    Przeczesalem zarowno prawo jak i prawo.podatki
    i znalazlem informacje, ze zobowiazanie przedawnia
    sie pod dwoch latach, a w innym watku ze po trzech...

    Poniewaz nie jestem specem to nie potrafie sam odpowiedziec,
    ktora jest prawidlowa. Licze na Ciebie.

  • 4. Data: 2003-12-05 15:59:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2003, Jakub Jewuła wrote:
    [...]
    >+ Nie badz formalista Gotfryd tylko odpowiedz jak czlowiek ;)

    Nie mam odpowiedzi w cache, to i nie odpowiadam :)

    >+ Przeczesalem zarowno prawo jak i prawo.podatki
    >+ i znalazlem informacje, ze zobowiazanie przedawnia
    >+ sie pod dwoch latach, a w innym watku ze po trzech...

    ...bo to AFAIR zależy m.in. od rodzaju należności: inaczej
    traktuje się należności jednorazowe, a inaczej od umowy
    (usługi) ciągłej.
    Nigdzie nie podali na który art. K.C. się powołują ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-12-05 19:12:14
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > ...bo to AFAIR zależy m.in. od rodzaju należności: inaczej
    > traktuje się należności jednorazowe, a inaczej od umowy
    > (usługi) ciągłej.
    > Nigdzie nie podali na który art. K.C. się powołują ?

    Nie, nic nie napisali.

    Sytuacja wygladale detalicznie tak:

    Firma X wynajmowala mi lokal i uzyczala telefon -
    placilem im f-re za wynajem i "refakture" za telefon.
    W "miedzyczasie" budynek zmienil wlasciciela -
    placilem wiec czynsz firmie Y i dalej refaktury
    za telefon fimie X.
    Co miesiac dostawalem f-re "refaktura - rozmowy tel.".
    "Zaleglosc" to wlasnie wszystkie "refaktury" za telefon
    za caly okres roku 2001 kiedy tam jeszcze bylem.

    Nie wiem czy to cos pomoze?

    Pozdrowka

  • 6. Data: 2003-12-05 20:54:20
    Od: "Bogdan" <b...@b...polbox.com>

> [...]
    >
    > Swoja droga, to jest dowod na to, ze w interesach nie ma
    > miejsca na zaufanie...
    >
    > 2003.06.17 uchwała SN III CZP 37/03 Biul.SN 2003/6/6

    Roszczenie o odsetki za opóźnienie w zapłacie ceny wynikającej z umowy
    sprzedaży zawartej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy
    przedawnia się z upływem lat dwóch (art. 554 k.c.).

    78596
    Dz.U.64.16.93: art.481; art.554

    Dz.U.64.16.93
    USTAWA
    z dnia 23 kwietnia 1964 r.
    KODEKS CYWILNY
    (Dz. U. z dnia 18 maja 1964 r.)

    Art. 481. § 1. Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia
    pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie
    poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności,
    za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.
    § 2. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą
    się odsetki ustawowe. Jednakże gdy wierzytelność jest oprocentowana według
    stopy wyższej niż stopa ustawowa, wierzyciel może żądać odsetek za
    opóźnienie według tej wyższej stopy.
    § 3. W razie zwłoki dłużnika wierzyciel może nadto żądać naprawienia szkody
    na zasadach ogólnych.

    Art. 554. Roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z takiego tytułu oraz
    roszczenia prowadzących gospodarstwa rolne z tytułu sprzedaży płodów rolnych
    i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch.

    BogdanK

  • 7. Data: 2003-12-06 10:06:54
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Roszczenie o odsetki za opóźnienie w zapłacie ceny wynikającej z umowy
    > sprzedaży zawartej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy
    > przedawnia się z upływem lat dwóch (art. 554 k.c.).

    Pytanie jak nalezy rozumiec "w zakresie działalności"?
    Czy wystawienie "refaktury" za telefon to zakres dzialalnosci
    sprzedawcy jesli nie jest on firma telekomunikacyjna?

  • 8. Data: 2003-12-07 22:06:29
    Od: "Bogdan" <b...@b...polbox.com>

    > Pytanie jak nalezy rozumiec "w zakresie działalności"?
    > Czy wystawienie "refaktury" za telefon to zakres dzialalnosci
    > sprzedawcy jesli nie jest on firma telekomunikacyjna?

    Moim zdaniem to jak refaktura
    to jest to w zakresie działalności
    Bogdan