  • 1. Data: 2004-12-14 18:32:30
    Temat: Przedpłata i problem faktur
    Od: Marek <a...@k...pl>

    Przedpłata klienta na zakup urzadzenia wpłyneła na mój
    rachunek w ostatnim dniu listopada. Z tą samą datą
    wystawiłem fakturę VAT o treści "Przedpłata na zakup
    urządzenia <nazwa> " na kwotę brutto w wysokości
    wniesionej przedpłaty. Wiem, że kwota ta nie jest
    moim przychodem ale muszę podatek VAT wykazany
    na tej fakturze odprowadzić do fiskusa w deklaracji
    za listopad. W grudniu po dostawie urządzenia wystawiłem
    temu klientowi kolejną fakturę o treści <nazwa urządzenia>
    na pełną kwotę za jaką klient nabywa ten sprzęt. W miejscu
    "sposób zapłaty" zamieściłem informację o przyjęciu
    wcześniejszej przedpłaty i wysokości pozostałej kwoty,
    którą klient musi wpłacić w określonym terminie.
    Spotkałem się z zarzutem, że ta druga faktura winna być
    wystawiona jedynie na kwotę, jaka pozostała klientowi
    do wpłacenia.
    Znajomy księgowy nie potrafi mi pomóc a inspektor
    w US odsyła mnie do "ustawy..."
    Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu.

    Dziękuję i pozdrawiam!
    Marek

  • 2. Data: 2004-12-14 18:54:27
    Temat: Re: Przedpłata i problem faktur
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Marek napisał(a):
> [...]
    > Spotkałem się z zarzutem, że ta druga faktura winna być
    > wystawiona jedynie na kwotę, jaka pozostała klientowi

    I zarzut jest podstawny. Zajrzyj do rozporządzenia.

    § 17
    "4. Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 i 2 [zaliczkowa], nie
    obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu
    usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 12, § 14-16, z tym
    że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych
    części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku
    wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka
    faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed
    wydaniem towaru lub wykonaniem usługi."

    Postępując tak jak postąpiłeś nabiłes sobie dla celów VAT podwojna sprzedaż.

    > Znajomy księgowy nie potrafi mi pomóc
    Ała, co to za księgowy?

    > a inspektor w US odsyła mnie do "ustawy..."

    Inspektor czy panienka z okienka?

    > Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu.

    Trzeba było zapytać znajomej fakturzystki. :-) Na pewno ma to już opanowane.
    W przypadku gdy wystawiono fakturę/faktury zaliczkowe, fakturę końcową
    wystawia się tylko na pozostałą część należności.
    W praktyce najwygodniej i najprzejrzyściej jest wystawiać fakturę
    koncową w taki sposób, że w pierwszej pozycji jest towar/usługa w pełnej
    kwocie (netto, VAT, brutto) a w nasteopnych pozycjach sa ujęte kolejne
    zaliczki, w kwotach ujemnych (netto, VAT, brutto).
    Opis takiej pozycji to numer i data wystawienia faktury zaliczkowej.
    W efekcie na fakturze mamy i całkowita cenę towaru i wartośc kolejnych
    zaliczek i kwotę pozostałą po zafakturowaniu zaliczek.
    Sporo firm, zwłaszcza tych z pełna księgowością, wystawia faktury
    końcowre nawet gdy suma zaliczek wyczerpuje wartośc towaru - taka
    faktura jest de facto zerowa ale pozwala księgowemu mieć pewnośc kiedy
    transakcja została sfinalizowana i kiedy trzeba zaksięgowac przychód/koszt.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2004-12-14 19:59:37
    Od: Marek <a...@k...pl>

    Dnia Tue, 14 Dec 2004 19:54:27 +0100, Maddy <m...@e...com.pl>
    napisał(a):

    [....]
> [...]
    >transakcja została sfinalizowana i kiedy trzeba zaksięgowac przychód/koszt.
    [...]

    Wielkie dzięki !!
    Marek