  • 1. Data: 2003-12-01 22:28:09
    Temat: Przejscie na VAT musowe
    Od: "RENOS" <r...@o...pl>

    Witam!

    Mam pytanie, dla wiekszosci zapewne oczywiste

    co sie dzieje jesli po przekroczeniu progu w okresie 2 miesiecy do konca
    roku czy powiedzmy 3 miesiecy nie zrobie tego? Co mi grozi czy jest to
    konieczne zwazywszy na klopoty z tym zwiazane, mozna to jakos przeciagnac do
    nowego roku? Gdzie bedzie duzo wygodniej?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-12-02 05:11:59
    Temat: Re: Przejscie na VAT musowe
    Od: "PiracyOEM" <p...@w...pl>

    Użytkownik "RENOS" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    do
    > nowego roku? Gdzie bedzie duzo wygodniej?

    Mowiac ludzkim jezykiem, przychodzi urzad i cala twoja sprzedaz od chwili,
    kiedy powinienes wejsc w vat traktuje jako sprzedaz vat, od ktorej nie
    odprowadziles podatku vat. Czyli np. sprzedaz wyniosla 10.000PLN, US
    przyjmuje, ze to jest 10.000 brutto z VAT, czyli musisz odprowadzić 1803.28
    vat + odsetki od dnia wymagalności + 30% sankcji. Jeżeli masz podstawy do
    tego, żeby stosować stawki vat obnizone na swoja sprzedaz, to mozna sie
    posprzeczac z US nt zastosowania tych stawek. Obligatoryjnie stosowana jest
    w wyliczeniach US stawka podstawowa (22%).
    Uwaga: W przypadku, gdy rozpoczynamy dzialalnosc w danym roku, ale nie od 1
    stycznia, to wielkosc sprzedazy, po ktorej musimy przejsc na vat wyliczamy
    proporcjonalnie do limitu rocznego. Czyli, gdy rozpoczynamy 1 marca, to nasz
    limit wynosi 10/12 * limit_roczny.

  • 3. Data: 2003-12-02 10:58:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Dec 2003, RENOS wrote:
    [...]
    >+ co sie dzieje jesli po przekroczeniu progu w okresie 2 miesiecy do konca
    >+ roku czy powiedzmy 3 miesiecy nie zrobie tego?

    To nie jest tak, że "ty nie zrobisz".
    Wejście w VAT nastąpi z mocy prawa, w związku z czym "z urzędu"
    od całej sprzedaży należy się VAT. A czym skutkuje nieodprowadznie
    VAT już ci PiracyOEM opisał :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-12-02 11:03:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2003, PiracyOEM wrote:
    [...]
    >+ Uwaga: W przypadku, gdy rozpoczynamy dzialalnosc w danym roku, ale nie od 1
    >+ stycznia, to wielkosc sprzedazy, po ktorej musimy przejsc na vat wyliczamy
    >+ proporcjonalnie do limitu rocznego.

    To się zgadza.

    >+ Czyli, gdy rozpoczynamy 1 marca, to nasz
    >+ limit wynosi 10/12 * limit_roczny.

    ...ściślej rzecz biorąc dla roku 365 dni:
    - wariant optymistyczny: 306/365 limitu
    - wariant literalny, czyli "licząc tylko dni w które była
    sprzedaż". W związku z czym 306 będzie tylko jeśli w każdy
    z możliwych dni (licząc święta i niedziele) sprzeda się
    co najmniej pudełko pinezek...
    - wariant "gdzieś z inforu", czyli licząc dopiero od pierwszej
    czynności opodatkowanej (a nie rozpoczęcia DG), z zastrzeżeniem
    (moim) że dlaczego wobec tego do końca roku :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-12-02 11:44:34
    Od: "WAM" <n...@n...nomail.com.pl>

    "Gotfryd Smolik news" napisał

> [...]
    > sprzedaż". W związku z czym 306 będzie tylko jeśli w każdy
    > z możliwych dni (licząc święta i niedziele)
    a co z reszta dni (59) - nie mozna w nie sprzedawac?

    WAM

    --
    www.nadmorze.pl

  • 6. Data: 2003-12-02 12:19:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2003, WAM wrote:

> [...]
    >+ > z możliwych dni (licząc święta i niedziele)
    >+ a co z reszta dni (59) - nie mozna w nie sprzedawac?

    nienienie !
    Ja się odniosłem do przykładu "zaczynamy od 1. marca" :), co
    wziąłeś i wyciąłeś :)
    Natomiast jeśli chodzi o tekst po drugim myślniku - to w przepisie
    tkwi o "dniach prowadzenia sprzedaży" co IMO (i nie tylko I*M*O)
    może być interpretowane tak, że do określenia limitu sprzedaży
    liczą się tylko te dni *w które była sprzedaż* !
    No i jest jeszcze "wariant inforu"...
    Na przykładach: mamy gościa który zaczął DG 22 grudnia 2003
    roku, sprzedaży dokonywał w dni 23 i 30 grudnia.
    W roku 2003 limit to AFAIR 40900 zł, wypada 112,0548 zł/dzień
    Limit sprzedaży wynosi w zależności od interpretacji:
    - licząc "okres działalności" (10 dni): 1120 zł
    - licząc "okres sprzedaży wg inforu": 1008 zł
    - j.w. z zastrzeżeniem "od do": 896 zł
    - licząc dosłownie "dni sprzedaży": 224 zł

    Bądź tu mądry i wybierz sobie... :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)