  • 1. Data: 2004-03-29 11:58:26
    Temat: Re: RW i F-VAT
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Łukasz,

    Monday, March 29, 2004, 2:06:09 PM, you wrote:

    > Ksiegowa w "pewnej firmie" "zaproponowala" aby do kazdej faktury drukowac RW
    > (bez cen nabycia) i przekazywac kontrahentowi do podpisu, co ma potwierdzic
    > wydanie towaru.

    Chyba WZ a nie RW...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 2. Data: 2004-03-29 12:06:09
    Temat: RW i F-VAT
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Witam.

    Ksiegowa w "pewnej firmie" "zaproponowala" aby do kazdej faktury drukowac RW
    (bez cen nabycia) i przekazywac kontrahentowi do podpisu, co ma potwierdzic
    wydanie towaru.

    Generalnie bardzo to "pewnej firmie" utrudnia zycie poniewaz towar mozna
    sciagnac ze stanow magazynowych dopiero po powrocie takiego RW, tak wiec
    wisza w programie pozycje, ktorych nie ma juz fizycznie na stanie.

    Czy ktos moze mi wyjasnic jakie dla "penej firmy" plyna korzysci z takiego
    postepowania - pomijam kwestie dodatkowego papierka z podpisem klienta,
    poniewaz dotychczasowe rozwiazanie bylo takie, ze klient nie dostawal towaru
    nie podpisawszy uprzednio faktury.

    Pozdrawiam
    Lukasz Goralczyk

  • 3. Data: 2004-03-29 12:06:49
    Od: "W.R." <h...@b...pl>

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > postepowania - pomijam kwestie dodatkowego papierka z podpisem klienta,
    > poniewaz dotychczasowe rozwiazanie bylo takie, ze klient nie dostawal

    Witam
    Prawdopodobnie chodzi o ułatwienie sądowego dochodzenia należności w razie
    gdyby klient nie zapłacił za towar.
    Chodzi z grubsza o to, że dla dużej częsci sędziów sama faktura (podpisana)
    nie jest dowodem spełnienia świadczenia.
    Skutkuje to tym, że w razie skierowania sprawy na droge sądową, w
    postępowaniu uproszczonym, sędzia wydaje nakaz zapłaty w postepowaniu
    upominawczym a nie nakazowym (co jest zwykle wnioskowane). A to mniej
    korzystnie dla wierzyciela.
    natomiast podpisane RW potwierdza wydanie towaru a co za tym idzie
    spełnienie świadczenia wzajemnego przez sprzedawcę.

    No chyba, że chodzi o coś innego, ale generalnie takie wyjasnienie ma sens
    (przynajmniej w świetle mojej praktyki).

    pozdrawiam

    Wojciech Ratymirski

  • 4. Data: 2004-03-29 12:17:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Łukasz,

    Monday, March 29, 2004, 3:15:45 PM, you wrote:

    > OK, mea culpa...:-)
    > Ale nadal nie rozumiem w czym to moze pomoc???

    Kobita jest upierdliwą formalistką i żąda prowadzenia dokumentacji
    magazynowej. Jeśli firma jest na tyle duża, że w razie manka mogą być
    problemy z ustaleniem odpowiedzialności, to przynajmniej _jej_ się
    nikt nie przyczepi.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2004-03-29 13:15:45
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > Chyba WZ a nie RW...
    OK, mea culpa...:-)
    Ale nadal nie rozumiem w czym to moze pomoc???

    Pozdrawiam
    LG

  • 6. Data: 2004-03-29 14:20:58
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > No chyba, że chodzi o coś innego, ale generalnie takie wyjasnienie ma sens
    > (przynajmniej w świetle mojej praktyki).

    Cholera i teraz zostaje mi sie tylko przeprosic sie z Pania Glowna
    Ksiegowa...

    A czy bedziesz jeszcze uprzejmy podac artykuly, do tego, co tak ladnie
    opisales??? - mniemam z posta, ze masz juz pewne niemile praktyczne
    doswiadczenia w tym wzgledzie.

    Bardzo dziekuje.

    Pozdrawiam

    Lukasz Goralczyk

  • 7. Data: 2004-03-29 14:22:01
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Polecam odpowiedz W.R. - wydaje sie bardzo sensowna i niestety Ksiegowa nie
    jest upierdliwa formalistka;-(

    Pozdrawiam
    LukaszG.

  • 8. Data: 2004-03-29 16:14:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Łukasz,

    Monday, March 29, 2004, 4:22:01 PM, you wrote:

    > Polecam odpowiedz W.R. - wydaje sie bardzo sensowna i niestety Ksiegowa nie
    > jest upierdliwa formalistka;-(

    Nie mam zamiaru polemizować z odpowiedzą W.R. - motywy mogą być takie,
    mogą być też inne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2004-03-29 18:10:47
    Od: hagakure <hagakure@boo_tegoniema_.pl>

    Łukasz Góralczyk wrote:

    > A czy bedziesz jeszcze uprzejmy podac artykuly, do tego, co tak ladnie
    > opisales??? - mniemam z posta, ze masz juz pewne niemile praktyczne
    > doswiadczenia w tym wzgledzie.

    Witam
    Zaznaczam, że jest to tylko interpretacja - nie jest to nigdzie zaznaczone w
    ustawach (konkretnie w k.p.c).
    Otóż często bywało tak, że pisząc pozew wnioskowałem o wydanie nakazu
    zapłaty w postępowaniu nakazowym, przedstawiając podpisane faktury
    sprzedaży, z wymagalnym terminem zapłaty.
    I najczęściej sąd wydawał nakaz zapłaty ale w postępowaniu upominawczym,
    który to nakaz jest słabszy i mniej korzystny dla wierzyciela.
    Mam szczęście znać kilku sędziów cywilistów, więc zadałem im pytanie -
    dlaczego.
    Wg. nich, niektórzy sędziowie nie uznają podpisanej faktury VAT za
    "zaakceptowany przez dłużnika rachunek", co jest jedną z podstaw wydania
    nakazu w post. nakazowym (art. 485 kpc). Poradzili mi, aby na fakturach
    umieszczać dopisek "uznaję, że świadczenie zostało spełnione" pod którym
    podpisze się odbiorca. Tak zrobiłem i od tego czasu w 2 przypadkach na 2
    dostałem nakaz zapłaty zgodnie z wnioskiem.

    Z tego wnioskuję, że umieszczenie WZ-ki na fakturze może mieć podobną
    przyczynę i skutek (odbiorca potwierdza odbiór towaru a więc de facto
    spełnienie świadczenia przez dostawcę).

    Szczegółowo postępowania nakazowe i upominawcze normują art 484-504 kodeksu
    postępowania cywilnego.

    pozdrawiam

    Wojciech Ratymirski