  • 1. Data: 2003-06-03 12:41:36
    Temat: Amortyzacja degresywna
    Od: "Jerry" <j...@g...pl>

    Witam.
    Mam prosbe. Czy moglby mi ktos pomoc obliczyc amortyzacje srodka trwalego,
    metoda degresywna.
    Troche sie pogubilem.
    Wartosc poczatkowa 11800,- , 20% odpisu rocznego, mnoznik x2.

    Dzieki bardzo za pomoc.

    Pozdrawiam
    Jerry

  • 2. Data: 2003-06-03 14:57:34
    Temat: Re: Amortyzacja degresywna
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Jerry" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > metoda degresywna.
    > Troche sie pogubilem.
    > Wartosc poczatkowa 11800,- , 20% odpisu rocznego, mnoznik x2.

    Podaj jeszcze miesiąc oddania do użytkowania, bo jest on istotny.

    z ustawy PDOF
    Art. 22k.
    1. Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać od wartości początkowej maszyn
    i urządzeń zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji oraz środków transportu,
    z wyjątkiem samochodów osobowych, o których mowa w art. 23 ust. 3a,
    w pierwszym podatkowym roku ich używania przy zastosowaniu stawek
    podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych podwyższonych, z zastrzeżeniem
    ust. 2, o współczynnik nie wyższy niż 2,0, a w następnych latach podatkowych -
    od ich wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy
    amortyzacyjne, ustalonej na początek kolejnych lat ich używania. Począwszy od
    roku podatkowego, w którym tak określona roczna kwota amortyzacji miałaby
    być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody
    określonej w art. 22i ust. 1, podatnicy dokonują dalszych odpisów
    amortyzacyjnych zgodnie z art. 22i.
    amortyzacyjne.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 3. Data: 2003-06-04 05:40:51
    Od: "Jerry" <j...@g...pl>

    > Podaj jeszcze miesiąc oddania do użytkowania, bo jest on istotny.

    Dzieki za odzew.
    Zakup byl w maju, tak wiec chyba w maju moge zaczac amortyzowac, tak?
    Przedstawiam moje "wypociny", ale nie wiem czy poprawne.

    Rok roczna miesieczna
    I 11800 4720 393.33 (11800*0.2*2)
    II 7080 2832 236.00 (7080*0.2*2)
    III 4248 1699.20 141.60 (4248*0.2*2)
    IV 2548.8 1019.52 84.96 (2548.8*0.2*2)
    V 1529.28 611.71 50.98 (1529.2*0.2*2)
    VI 917.57 76.46 (917.57 / 12)
    tu wchodzi liniowa, bo " kwota amortyzacji wyliczonej metodą degresywną jest
    mniejsza od 1000 zł, zgodnie z art. 22k ust. 1 ustawy pdof należy zmienić
    sposób amortyzacji na amortyzację liniową"

    Pozdrawiam
    Jerry

  • 4. Data: 2003-06-04 09:23:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2003, Jerry wrote:
    [...ktoś...]
    >+ > Podaj jeszcze miesiąc oddania do użytkowania, bo jest on istotny.
    >+
    >+ Dzieki za odzew.
    >+ Zakup byl w maju, tak wiec chyba w maju moge zaczac amortyzowac, tak?

    IMHO "od miesiąca następującego po", czyli czerwca. "W miesiącu" AFAIR
    dotyczy tylko amortyzacji jednorazowej :) (art.22h.1.1 UoPDoOF)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-06-04 09:35:08
    Od: "Jerry" <j...@g...pl>

    > IMHO "od miesiąca następującego po", czyli czerwca. "W miesiącu" AFAIR
    > dotyczy tylko amortyzacji jednorazowej :) (art.22h.1.1 UoPDoOF)
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Czyli jak mam zakup zaksiegowac w maju?

    Pozdrawiam
    Jerry

  • 6. Data: 2003-06-04 15:09:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2003, Jerry wrote:
    [...do amortyzacji...]
    >+ > >+ Zakup byl w maju, tak wiec chyba w maju moge zaczac amortyzowac, tak?
    >+ >
    >+ > IMHO "od miesiąca następującego po", czyli czerwca. [...]
    >+ Czyli jak mam zakup zaksiegowac w maju?

    Nijak. W maju wpisujesz do EŚT. Pomijam kwestię VAT, który
    rozliczasz "online" :)
    Pierwsze księgowanie raty amortyzacyjnej w czerwcu :)
    BTW: a co zamierzasz księgować, czyli konkretnie wpisać
    do księgi ? Bo mi się wydawało ;) że należy wpisywać numer
    EŚT jako dokument księgowy :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-06-04 21:54:38
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    .
> [...]
    > mniejsza od 1000 zł, zgodnie z art. 22k ust. 1 ustawy pdof należy zmienić
    > sposób amortyzacji na amortyzację liniową"

    Prawie dobrze :) ale jak Gotfryd zaznaczył, amortyzować zaczynamy od czerwca
    2003, nie maja, a wartość netto środka trwałego należy ustalać na początek
    roku podatkowego ( IMO kalendarzowego u Ciebie)
    Ja w racie grudniowej "rozliczam" groszowe końcówki z zaokrągleń miesięcznych.
    Tabelę amortyzacyjną robię w styczniu na cały rok.

    Czyli powinno być:
    rok 2003 od netto 11800 odpis roczny 2753,33
    6 rat miesięcznych po 393,33 i siódma grudniowa 393,35

    rok 2004 od netto 9046,67 odpis roczny 3618,67
    11 rat miesięcznych po 301,56 i grudniowa 301,51

    rok 2005 - przechodzimy na odpisy liniowe bo są wyższe
    ( odpis degres. byłby od netto 5428,00 czyli 2171,20 )
    od netto 11800 rocznie 2360
    11rat po 196,67 i grudniowa 196,63

    rok 2006 odpisy liniowe od netto 11800 rocznie 2360,00
    11rat po 196,67 i grudniowa 196,63

    rok 2007 - suma dotychczasowych odpisów 11092,00
    pozostaje do zamortyzowania 708,00
    3 raty po 196,67 i ostatnia kwietniowa 117,99

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 8. Data: 2003-06-05 05:39:00
    Od: "Jerry" <j...@g...pl>

    > rok 2007 - suma dotychczasowych odpisów 11092,00
    > pozostaje do zamortyzowania 708,00
    > 3 raty po 196,67 i ostatnia kwietniowa 117,99
    >
    > pozdrawiam
    > Ryszard

    To sie nazywa POMOC !!! :-)
    Jednak sa dobrzy ludzie na tym Świecie.

    Dziekuje bardzo i pozdrawiam.
    Jerry

  • 9. Data: 2003-06-05 05:53:50
    Od: "Jerry" <j...@g...pl>

> [...]

    Jeszcze raz Ja. :-)

    Mam tylko pytanko, bo znalazlem opis na stronach Onetu takie cos:
    http://firma.onet.pl/1268,1103146,3,poradnik.html

    i tam jest napisane ze :"Należy pamiętać, że metodę amortyzacji określa się
    na początku - czyli w miesiącu przyjęcia do używania. Raz przyjętej metody
    nie można w trakcie amortyzacji zmienić."

    Jak to sie ma do zmiany metody w 2005 roku?

    Z drugiej strony jednak pisza: "Ponieważ w trzecim roku użytkowania kwota
    amortyzacji wyliczonej metodą degresywną byłaby mniejsza od 1000 zł, zgodnie
    z art. 22k ust. 1 ustawy pdof należy zmienić sposób amortyzacji na
    amortyzację liniową i amortyzować przyjmując kwotę amortyzacji rocznej w
    wysokości 1000 zł (miesięcznie 1000 zł/12)."

    Troche zamieszane, co nie? :-))

    Pozdrawiam
    Jerry

  • 10. Data: 2003-06-05 07:48:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Jun 2003, Jerry wrote:
    [...]
> [...]
    >+ na początku - czyli w miesiącu przyjęcia do używania. Raz przyjętej metody
    >+ nie można w trakcie amortyzacji zmienić."

    Zgadza się. Jak raz przyjmiesz degresywną to tak powinno zostać,
    również jeśli np. skutkiem "ulepszenia" nastąpi kiedyś wznowienie
    amortyzacji (dlatego dla zasobów "ulepszalnych" optymalne jest
    stosowanie [o ile to możliwe] metod przyspieszonych).

> [...]
    >+ z art. 22k ust. 1 ustawy pdof należy zmienić sposób amortyzacji na

    Ano ma się nijak: "przejście" na obliczanie raty jak w metodzie
    liniowej jest częscią amortyzacji degresywnej :)

    [...]
    >+ Troche zamieszane, co nie? :-))

    Jasne.
    Tym bardziej że są wyjątki od zasady, i np. "amortyzacja atomowa"
    (30% w pierwszym roku) - o ile oczywiście może być zastosowana
    dla danego ŚT - *może* być powiązana z dowolnym innym rodzajem
    amortyzacji...
    To oczywiście dygresja, ale skoro już cię wciągnęło ;)

    pozdrowienia, Gotfryd