  • 1. Data: 2003-05-30 20:20:12
    Temat: Amortyzacja oprogramowania werjsa OEM
    Od: "Stan" <s...@p...com>

    Witam,
    czy zakup oprogramowania np. Office w wersji OEM razem z komputerem
    traktujemy jako element składowy komputera i razem z nim amortyzujemy, czy
    też indywidualnie jako wartości niematerialne i prawne.
    Chętnie poznam Wasze zdanie na ten temat.

    Pozdrowienia
    Staszek Gurgul

  • 2. Data: 2003-05-30 20:32:59
    Temat: Re: Amortyzacja oprogramowania werjsa OEM
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Stan" <s...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > amortyzujemy, czy
    > też indywidualnie jako wartości niematerialne i prawne.
    > Chętnie poznam Wasze zdanie na ten temat.

    IMO ewidentnie jako część składową komputera.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 3. Data: 2003-05-30 22:25:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 May 2003, Stan wrote:

> [...]
    >+ też indywidualnie jako wartości niematerialne i prawne.
    >+ Chętnie poznam Wasze zdanie na ten temat.

    A to zależy, m.in. czy umowa OEM ma oparcie w przepisach prawa
    autorskiego :] [2]
    Sprawa wcale nie jest oczywista (zajrzyj sobie na *.prawo i nie
    zraź się, że niejaki A.B. uważa iż "oczywiście nie" :), bo część
    osób może ulec przekonaniu że jeśli A.B. coś mówi to to musi
    być nieprawda - a to może być nieprawdziwa opinia :]{1}).

    Polecam również archiwalia z *.podatki:
    http://groups.google.com/groups?as_q=oem&num=100&as_
    scoring=r&hl=pl&inlang=pl&ie=ISO-8859-2&btnG=Szukaj+
    z+Google&as_epq=&as_oq=amortyzacja+amortyzacj%B1+amo
    rtyzacje+amortyzacj%EA+amortyzowa%E6+trwa%B3y+trwa%B
    3e+niematerialne+niematerialnych&as_eq=&as_ugroup=*.
    podatki&as_usubject=&as_uauthors=&as_umsgid=&lr=&as_
    qdr=&as_drrb=b&as_miny=2002&as_minm=1&as_mind=12&as_
    maxy=2003&as_maxm=5&as_maxd=30

    W każdym razie jest to pytanie na które nie ma jasnej odpowiedzi,
    mimo że X osób odpowie ci że "oczywiście tak" (za to Y osób że
    "oczywiście nie" :>)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (który 'oczywiście' policzył OEM do wartości komputera...)
    {1} zapis zdania równie czytelny jak ustawa VAT jest celowy :>
    [2] oparcie *pozytywne* (że umowa jest ważna), brak oparcia (że
    nie jest ważna z p. widzenia prawa autorskiego, czyli *jest
    ważna* jako umowa cywilna) bądź oparcie *negatywne* (czyli
    że na mocy prawa autorskiego zapis o "przywiązaniu" programu
    do PCta jest *nieważny* jako sprzeczny z ustawą). Wybierz
    sobie :)

  • 4. Data: 2003-05-31 10:47:30
    Od: maruda <m...@g...mm.pl>

    31.05.2003 00:25, persona, tytułująca się 'Gotfryd Smolik news', napisała:

> [...]
    > że na mocy prawa autorskiego zapis o "przywiązaniu" programu
    > do PCta jest *nieważny* jako sprzeczny z ustawą). Wybierz

    Tak, istnieje możliwość wyboru. Licencje OEM, na przestrzeni wieków,
    zmieniają swoje brzmienie, doradzam więc zapoznawanie się z nimim w
    momencie zakupu.
    Przy upgrade'u oprogramowania, istnieje możliwość upgradu licencji.
    Jednak, spotkałem się ze stwierdzeniem prawnym, że ważna w polskim
    prawie jest tylko licencja pierwotna.

    Niektóre licencje dopuszczają przeniesienie programu OEM na inny
    komputer w ramach jednej firmy. Istnieje też możliwość dokupienia
    programu OEM, pod warunkiem rozbudowy komputera o niektóre elementy
    wewnętrzne (dysk, pamięć, procesor).

    Wybór powinien być podyktowny polityką firmy w zakresie unowocześniania
    i rozbudowy bazy sprzętu informatycznego.

  • 5. Data: 2003-05-31 13:37:33
    Od: "Mietek" <m...@p...fm>

> [...]
    > też indywidualnie jako wartości niematerialne i prawne.
    > Chętnie poznam Wasze zdanie na ten temat.
    Istotą OEM MS Office jest sprzedaż komputera wraz oprogramowania, soft
    stanowi integralną jego część więc musi podlegać amortyzacji wraz z nim,
    zresztą na fakturze nie jest wydzielona jego wartość więc raczej trudno
    amortyzować coś o nieznanej wartości.
    pozdrawiam
    Mietek

  • 6. Data: 2003-05-31 16:53:16
    Od: maruda <m...@g...mm.pl>

    31.05.2003 15:37, persona, tytułująca się 'Mietek', napisała:

> [...]
    > stanowi integralną jego część więc musi podlegać amortyzacji wraz z nim,
    > zresztą na fakturze nie jest wydzielona jego wartość więc raczej trudno

    Nie ma nakazu sprzedawania komputera z oprogramowaniem OEM, bez
    podawania wartości softu. Wręcz przeciwnie. Aby uniknąć niejasności,
    zdecydowanie lepiej podawać jest tą wartość. I tak właśbnie, jako OEM
    Builder, robię. Kupując podzespoły, kupuję również soft oznaczony , jako
    OEM, osobno. Jedyne, co muszę zrobić, to sprzedać go w określonym zestawie.
    Soft nie stanowi integralnej części komputera. Istotą OEM jest sprzedaż
    softu w niższej cenie wraz z całem komputerem lub jego częścią (np.
    dyskiem twardym).

  • 7. Data: 2003-05-31 19:52:48
    Od: maruda <m...@g...mm.pl>

  • 8. Data: 2003-05-31 19:55:10
    Od: maruda <m...@g...mm.pl>

> [...]

    Nie ma nakazu sprzedawania komputera z oprogramowaniem OEM, bez
    podawania wartości softu. Wręcz przeciwnie. Aby uniknąć niejasności,
    zdecydowanie lepiej jest podawać jest tę wartość. I tak właśnie robię,
    jako OEM Builder. Kupując podzespoły, kupuję osobno soft oznaczony, jako
    OEM. Jedyne, co muszę zrobić, to sprzedać go w określonym zestawie.

  • 9. Data: 2003-05-31 20:53:59
    Od: "Mietek" <m...@p...fm>

> [...]
    > Soft nie stanowi integralnej części komputera. Istotą OEM jest sprzedaż
    > softu w niższej cenie wraz z całem komputerem lub jego częścią (np.
    1. masz na myśli OS czy MS office?
    2. czy aby na pewno wiesz co oznacza OEM? taki prawdziwy:-)
    pozdrawiam
    Mietek

  • 10. Data: 2003-05-31 21:33:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 May 2003, Mietek wrote:
    [...]
    >+ Istotą OEM MS Office jest sprzedaż komputera wraz oprogramowania, soft
    >+ stanowi integralną jego część więc musi podlegać amortyzacji wraz z nim,

    Są zwolennicy tezy, że skoro wartości niematerialne są w ustawie
    wymienione *osobno* (jako koszt bądź wartość podlegająca amortyzacji)
    to należy jest tak (znaczy: osobno) traktować, nawet jeśli istnieje
    "przywiązanie" do ŚT.
    Przeciwna opinia nie ma oparcia "w istocie" a w literze (a raczej:
    kontrukcji zdań) przepisu :)

    >+ zresztą na fakturze nie jest wydzielona jego wartość więc raczej trudno
    >+ amortyzować coś o nieznanej wartości.

    A to różnie bywa. W razie jeśli przepisy przewidują inny sposób
    ksiegowania poszczególnych składników faktury takie "niewydzielenie"
    kończy się wnioskiem "a martw się sam skoro przyjąłeś taki papier"
    - patrz dyskusje np. o uzbezpieczeniu "zintegrowanym" (AC, OC, NW).

    pozdrowienia, Gotfryd