  • 1. Data: 2004-03-17 10:34:22
    Temat: Czy AKCYZA jest kosztem?
    Od: "sly" <w...@p...onet.pl>

    Facet sprzedaje gaz do samochodów silnikowych i płaci od sprzedanej ilości
    akcyzę. Czy wsadza ją w koszty uzyskania przychodu czy nie? (on twierdzi , że
    tak)

  • 2. Data: 2004-03-17 10:41:58
    Temat: Re: Czy AKCYZA jest kosztem?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik sly napisał:
    > Facet sprzedaje gaz do samochodów silnikowych i płaci od sprzedanej ilości
    > akcyzę. Czy wsadza ją w koszty uzyskania przychodu czy nie? (on twierdzi , że
    > tak)

    Nie ma w ustawie wyłączenia z kosztów akcyzy (poza akcyzą od nadmiernych
    ubytków lub zawinionych niedoborów towarów akcyzowych) a więc na
    zasadzie ogólnej kosztem jest. ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-03-17 11:20:21
    Od: w...@p...onet.pl

    > Nie ma w ustawie wyłączenia z kosztów akcyzy (poza akcyzą od nadmiernych
    > ubytków lub zawinionych niedoborów towarów akcyzowych) a więc na
    > zasadzie ogólnej kosztem jest. ;-)
    >
    >        Maddy

    Magdalenko - Słońce Ty moje- a jak się to ma do zapisów w Kpir. Czy akcyzę sie
    wprowadza zapisem do kp?

  • 4. Data: 2004-03-18 11:00:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Mar 2004 w...@p...onet.pl wrote:
    [...Maddy...]
> [...]
    >+ > zasadzie ogólnej kosztem jest. ;-)
    >+ >
    >+ Magdalenko - Słońce Ty moje- a jak się to ma do zapisów w Kpir.

    Podywaguję: nie inaczej niż np. przy ujmowaniu PCC w koszt ?
    Czyli: zależy czy ktoś księguje memoriałowo czy kasowo.
    Jak memoriałowo - to dokumentem określającym "powstanie kosztu" może
    IMHO być deklaracja (składa się ją ? Jest "numer lub inne oznaczenie" ?
    podano komu się płaci ? ;) - no to.... chyba nie ma przeszkód ?)
    Można krzyczeć - piszę "z głowy czyli z niczego". I mam zamiar odejść
    od komputera ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-03-18 12:10:40
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > podano komu się płaci ? ;) - no to.... chyba nie ma przeszkód ?)
    > Można krzyczeć - piszę "z głowy czyli z niczego". I mam zamiar odejść

    http://www.is.rzeszow.pl/html/interpretacje/krosno/z
    pp1807_53.html

  • 6. Data: 2004-03-18 12:17:42
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > http://www.is.rzeszow.pl/html/interpretacje/krosno/z
    pp1807_53.html

    "Odnalezienie www.is.rzeszow.pl było niemozliwe"

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2004-03-18 12:22:49
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > "Odnalezienie www.is.rzeszow.pl było niemozliwe"

    Wklejam, ale bez formatowania:

    "Czy można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu zapłacony podatek akcyzowy
    od sprzedaży gazu płynnego oraz kiedy podlega on odniesieniu w ciężar
    kosztów.

    -----
    Organ odpowiedający: Urząd Skarbowy w Krośnie
    -----

    Działając na podstawie art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku
    Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn.zm.) po rozpatrzeniu
    zapytania z dnia 14.07.2003 r. odnośnie możliwości zaliczania w koszty
    uzyskania przychodów zapłaconego podatku akcyzowego od sprzedaży gazu
    płynnego oraz kiedy podlega on odniesieniu w ciężar kosztów, Naczelnik
    Urzędu Skarbowego w Krośnie wyjaśnia :

    Podstawowe znaczenie w ustalaniu kosztów podatkowych mają art. 22 i 23
    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak, kosztami uzyskania
    przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z
    wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Art. 23 ustawy z dnia 26
    lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr
    14 poz. 176 z późn.zm.) nie wymienia zapłaconego podatku akcyzowego w
    katalogu negatywnym tj. w ustawowym wykazie wydatków nie uznawanych za
    koszt uzyskania przychodów.

    W przypadku sprzedaży gazu płynnego LPG, naliczony za dany miesiąc podatek
    akcyzowy będzie kosztem uzyskania przychodów i powinien zostać
    zaewidencjonowany w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów
    (pozostałe koszty) - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia
    2000 r. w sprawie prowadzenia księgi podatkowej (Dz.U. z 2000 r. Nr116 poz.
    1222 ze zm.).

    W myśl ogólnej zasady zawartej w at. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym
    roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Potocznie zasada ta jest
    określana jako metoda "kasowa", o momencie zaliczenia do kosztów danego
    roku podatkowego decyduje bowiem dzień zapłaty (a więc moment faktycznego
    dokonania danego wydatku).

    Natomiast możliwość stosowania tzw. metody "memoriałowej", polegającej na
    potrącaniu kosztów uzyskania przychodów tylko w tym roku podatkowym,
    którego dotyczą - ustawodawca określił w art. 22 ust. 5 i 6 ustawy
    wyłącznie dla tych podatników, którzy:
    - prowadzą księgi rachunkowe ( w ich przypadku jest to obligatoryjne), bądź
    - prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów - pod warunkiem, iż
    stale w każdym roku podatkowym księgi przychodów i rozchodów będą
    prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnianie kosztów uzyskania
    odnoszących się tylko do tego roku podatkowego (zatem w przypadku tych
    podatników zastosowanie metody memoriałowej jest dobrowolne i zależy od ich
    wyboru).

    Należy zwrócić uwagę, iż podatnicy stosujący metodę memoriałową, powinni w
    danym roku podatkowym uwzględnić w podatkowej księdze przychodów i
    rozchodów koszty uzyskania przychodów :
    - poniesione w tym roku i związane z przychodami tego roku,
    -poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące
    przychodów roku podatkowego,
    - określone co do rodzaju i kwoty, które zostały zarachowane, chociaż ich
    jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku
    podatkowego.

    Tak więc moment zaksięgowania naliczonego podatku akcyzowego za dany
    miesiąc jako pozostałego kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
    (kolumna 14) jest uzależniony od wybranej i stosowanej przez Pana metody
    rozliczania kosztów."

  • 8. Data: 2004-03-18 12:32:41
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik cef napisał:

    > Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości

    o/zpp1807_53.html

    > Wklejam, ale bez formatowania:

    Dzięki.
    Tak myslałam, Gotfryd mnie uprzedził z przypuszczeniami a one sie
    potwierdziły. Niby logicznie.

    Problem w tm że co krok spotykam sie z opinia że podatek będący co do
    zasady kosztem (np. PCC,pod. od nieruchomości) jest kosztem dopiero
    zapłacony.
    Tam mi nawet wmawiała ostatnio biegła (a sprawa dotyczyła olbrzymiego
    podatku od nieruchomości którego płatnośc została odroczona, ale dalej
    dotyczył on danego roku) i powiem że prawie mnie przekonał, chociaz
    bardziej "autorytetem" niz siła argumentów. :-)

    Ale troche sobie pogadałyśmy i wyszło że nie wie dlaczego tak twierdzi.
    To jedna z tych wredynych "oczywistych" spraw ;-) ("Bo zawsze tak było"
    i "zawsze tak robiłam więc musi byc dobrze").

    Aha... strona w końcu się ładuje, ale jak krew z nosa ;-)
    To chyba moje łacza dziś tak chodzą ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-03-18 13:13:43
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message

> [...]
    >
    > Maddy
    >
    > --
    > *** Stosujesz sie do powyższych teorii na własną odpowiedzialność ***

    a mnie kołacze się zadanie na doradcę podatkowego, albo usługowe
    prowadzenie ksiąg (ale nie pamiętam nawet z którego roku), gdzie było
    zadanie dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania:
    w firmie przypomniano sobie o PCC za czynność z roku ubiegłego, złożono
    zaległą deklarację i zapłacono podatek i czy to będzie KUP bieżącego roku??
    Odpowiedź była, że nie. I mnie też się tak wydaje.

    Magda

  • 10. Data: 2004-03-18 21:52:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Mar 2004, cef wrote:
    [...]
    >+ > IMHO być deklaracja (składa się ją ? Jest "numer lub inne oznaczenie" ?
    [...]
    >+ http://www.is.rzeszow.pl/html/interpretacje/krosno/z
    pp1807_53.html

    Rewelacja :), thx.
    Primo - jest wykład do innego wątku: >>Potocznie zasada ta jest okreœlana
    jako metoda „kasowa”, o momencie zaliczenia do kosztów danego roku
    podatkowego decyduje bowiem dzień zapłaty (a więc moment faktycznego
    dokonania danego wydatku).<<
    Secundo jest potweirdzenie księgowania "według zasady" (czyli
    również memoriałowo).
    Czego nie ma - to pozycji "tertio", czyli czy dokumentem księgowym
    powinna być f-ra na podstawie której naliczono akcyzę czy deklaracja
    na której ją wykazano :) - za deklaracją przemawia to co napisałem
    ("należność") niemniej... pisałem to "na wyczucie" i głowy nie dam :)
    W końcu za "należność" można próbować uznać moment powstania obowiązku
    podatkowego (a NIE obowiązku zapłaty podatku :)), ale... ale nie wiem :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)